terug Code voor foto:
bovenrand bovenrand

Het Echte Rijden op de motor Nederlands

onderrand verboden voor auto's verboden voor auto's Naar menu
Motoren
Wat voor motor je hebt doet er niet toe!

"Het Echte Rijden" is een manier van rijden waarin je optimaal plezier combineert met optimale veiligheid en met optimale zuinigheid.

Het is een manier van rijden waarbij je flink opschiet, en die desondanks niet vermoeit.

Je kunt in elk voertuig rijden volgens de stijl van Het Echte Rijden, maar hier gaan we natuurlijk uit van de motor.

Op deze pagina leggen we uit hoe je dat doet, op de motor, rijden volgens de stijl van Het Echte Rijden.

 

Op deze pagina:

Wat is het?

Genieten van de bochten

Eigenlijk is Het Echte Rijden er vooral op gericht om zoveel mogelijk te genieten van de bochten.

De manier waarop je dat doet (en die we verderop uitleggen) zorgt er voor dat je ook nog eens zuiniger rijdt, en dat je veel minder snel moe wordt.

Vooruit kijken

Een belangrijk aspect is ook dat je voortdurend ver vooruit moet kijken. Daardoor kun je het zo inrichten dat je de bochten voor jezelf hebt, en ze zo lang van te voren kunt bekijken dat je er vol verrtouwen doorheen rijdt.

 

Wat is het niet?

Voor we uitleggen wat dat echte rijden dan in de praktijk inhoudt, en hoe je dat doet op de motor, ruimen we een paar mogelijke misverstanden uit de weg.

Niet spectaculair

Motorrijden in de stijl van het echte rijden ziet er niet spectaculair uit. Wanneer je er naar kijkt zul je alleen het gevoel krijgen: "Dat ziet er wel erg gemakkelijk uit."

Dat klopt ook: het ziet er gemakkelijk uit, het voelt gemakkelijk (en dus ontspannen), en toch zullen veel andere motorrijders moeite hebben om je bij te houden.

Niet Het Nieuwe Rijden

Het Echte Rijden is ook niet hetzelfde als het "Nieuwe Rijden". Het Nieuwe Rijden is langzamerhand synoniem geworden aan zo traag en sloom mogelijk rijden, en dat is beslist niet het idee.

 

Zo weinig mogelijk remmen

Als je één aspect zou mogen noemen van de rijstijl van het Echte Rijden, dan is het: Rem zo weinig mogelijk.

Zuinig

De belangrijkste reden hiervoor is natuurlijk brandstofbesparing: hoe minder je remt, hoe minder je weer hoeft op te trekken.

Uit je lessen natuurkunde weet je nog wel dat in een "ideale" wereld, zonder wrijving, je kracht moet uitoefenen (brandstof gebruiken dus in dit geval) om het voorwerp te versnellen, maar dat het voorwerp met dezelfde snelheid blijft bewegen als je er geen kracht op uitoefent (dat wil zeggen: je verbruikt geen brandstof).

Nu leven we natuurlijk niet in die ideale wereld: op de motor moet je ook bij constante snelheid brandstof gebruiken, vanwege de weerstand van de weg en vooral van de lucht (die sterk toeneemt met de snelheid).

Maar het is duidelijk dat accelereren extra brandtstof kost. En je vermijdt acceleratie dus door te vermijden te remmen.

Anticiperen

Maar er is nog een tweede voordeel.

Door te proberen zo weinig mogelijk te remmen, moet je heel goed vooruit kijken: elke situatie waar je zou moeten stoppen moet je zo lang mogelijk van te voren zien. Als je dan je gas loslaat en er langzaam op af rijdt, heb je kans dat je kunt doorrijden tegen de tijd dat je er bent.

 

Stoplichten

Stoplichten zijn de meest in het oog springende situaties waar je zo op kunt anticiperen dat je een kans hebt dat je niet helemaal tot stilstand hoeft te komen: je kunt ze al van veraf zien, en de situatie inschatten.

Andere situaties

Maar het verkeer zit vol van dat soort situaties.

Hier kun je bijvoorbeeld lang van te voren zien dat de paard-en-wagen de bus zal ophouden, en dat je zelf dus ook langzaam zult moeten rijden.

Als je dat lang van te voren in de gaten hebt kun je lang van te voren je gas loslaten, zodat je verder achter de bus aan blijft rijden als op deze foto. Je eindigt dan, wanneer je na de rotonde kunt inhalen, met een hogere snelheid dan wanneer je oprijdt tot vlak achter de bus en dan moet remmen tot de snelheid van de paarden.

 

Niet remmen voor een bocht

Maakt dat wat uit?

Je zou zeggen dat het niets uitmaakt: of je nou remt voor een bocht of langer van te voren je gas dichdraait en zo op de bocht afrijdt, je gaat er uiteindelijk met dezelfde snelheid doorheen, en moet dus net zo hard weer optrekken in beide gevallen.

Ja, dat maakt uit

Maar het maakt wel uit.

Als je hard op de bocht komt af rijden en pas zo laat mogelijk remt (zoals MotoGP-racers), gun je jezelf erg weinig tijd en hersencapaciteit om precies in te schatten met welke snelheid je door de bocht kunt.

Je moet bovendien inschatten wanneer je je remmen kunt loslaten om die snelheid te halen.

Dat betekent dat je, wanneer je niet remt maar je snelheid langzamerhand terugbrengt (en daar veel eerder mee start) met een behoorlijk veel hogere snelheid door de bocht zult gaan dan wanneer je er op af remt.

Bochten veel leuker

Bochten worden daardoor veel leuker, zelfs als het, zoals op de foto, nat is.

 

Minder optrekken

Op een weg met veel bochten maakt het dus veel uit: als je elke bocht met een hogere beginsnelheid in rijdt scheelt het alles bij elkaar veel optrekken.

Minder vermoeiend

Het leuke is ook dat rijden door de constantere snelheid veel minder vermoeiend is. Je kunt op deze manier veel langer volhouden dan wanneer je pas op het laatste moment voor elke bocht probeert te remmen.

Niet op snelheid letten!

Een valkuil kan zijn dat je gaat proberen om bewust zo snel mogelijk de bocht in te rijden. Ten eerste kan het dan gemakkelijk fout gaan, en ten tweede moet je dan toch vaak in de bocht bijremmen. Dat is dus zeker niet de bedoeling.

Neem gewoon simpelweg de tijd om je snelheid terug te laten vallen, en vertrouw helemaal op jezelf.

Als je jezelf zou vergelijken met de tijd dat je op het laatste moment remde zul je zien dat je sneller door de bocht rijdt, maar dat verschil voel je misschien helemaal niet!

Net zoals het er niet spectaculair uitziet voelt het ook niet spectaculair.

Concentreer je dus op niet remmen en de tijd nemen, en de rest komt vanzelf (zie ook onze pagina met tips over bochtenrijden op de motor).

 

Langzamer op de rechte stukken

Constant rijden

Het is dus zowel plezierig (sneller door de bochten, meer tijd om de bocht voor te bereiden, minder vermoeiend) als zuinig om met een constantere snelheid te rijden dan je gewend bent.

Er is een mogelijkheid om je snelheid nog constanter te maken.

Langzamer op de rechte stukken

Die mogelijkheid is: rij langzamer op de rechte stukken.

Dat lijkt een vreemd advies, maar je zult zien dat je nog meer van de bochten zult genieten.

De essentie van het motorrijden zit hem tenslotte niet in de rechte stukken, maar in de bochten.

Bonus

Als een bonus zult je bovendien minder snel een bon krijgen. In de bocht kan je snelheid niet worden gemeten.

Je kunt dus rustig sneller door de bocht dan op de rechte stukken!

 

Vlot optrekken

Is dat wel zuinig?

Het is een misverstand dat langzaam, sloom optrekken brandstof zou besparen.

Of je nou snel of sloom optrekt; in totaal accelereer je net zoveel, en verbruik je net zoveel extra brandstof (boven de brandstof die je nodig hebt om de weerstand van de weg en de lucht te overwinnen).

Het is zelfs andersom: als je vlot optrekt, moet je blok harder "werken", en daardoor draait het zuiniger dan onder minder belasting.

Niet met rokende banden

Hard optrekken betekent uiteraard niet zo hard dat je een wheelie maakt (dan gaat de brandstof zitten in het omhoog brengen van je voorwiel), of dat je achterband een streep op het asfalt trekt (dan heb je daar extra brandstof voor nodig).

Het zuinigst is dus lekker vlot optrekken.

Dat schiet bovendien ook nog eens het lekkerst op.

Lage toeren

Je trekt verreweg het efficiënst op als je niet te hoge toeren gebruikt. Driekwart gas open bij 3000 toeren is veel effeciënter dan vol gas bij 8000 toeren.

Schakel dus veel eerder op dan je (misschien) gewend bent.

 

Optrekken bij inhalen

Ook bij inhalen vlot optrekken

Een van de situaties waarin je moet optrekken is bij inhalen. Ook daar trek je natuurlijk snel op.

Dat zorgt er bovendien voor dat de inhaalmaneuvre kort duurt, wat veel veiliger is.

Grote afstand houden

Om goed en snel op te kunnen trekken houd je een grote afstand van het voertuig dat je wilt inhalen.

Je hebt daardoor goed zicht, en kunt zelfs al met optrekken starten wanneer de laatste tegenligger nog aan komt rijden.

Zie ook de pagina met tips over inhalen op de motor.

Niet meer optrekken naast ingehaalde

Zorg er voor dat je voldoende snelheid hebt vóór je naast de ingehaalde zit.

Je kunt dan op gelijkmatige snelheid er langs rijden, zodat de ingehaalde niet plotseling schrikt van een brullende motor.

Het komt namelijk niet elke dag voor dat een auto je, zoals hier, al van te voren in de gaten heeft (en bijna in de berm gaat rijden om je er langs te laten).

 

Veilig inhalen

De meest zuinige manier (wat benzine betreft) is daardoor ook de meest veilige.

Je moet namelijk flink afstand houden om goed te kunnen optrekken, en daardoor zie je veel meer, kiun je veel gemakkelijker ver vooruit kijken.

Te dicht er op

Op de foto zie je hoe het niet moet (dit is trouwens in Engeland: er wordt links gereden).

Doordat de motorrijder (de auteur van dit stukje, overigens) te dicht achter de voorganger zit, is niet zichtbaar dat er een tegenligger aankomt.

Voor degene die de foto maakt, die veel meer afstand heeft, is dat al wel duidelijk zichtbaar.

Je ziet dus veel meer door in te halen op de "Het Echte Rijden"-manier.

 

Met lage toeren

Efficiënt

Met lage toeren rijden (dus eerder opschakelen) is veel efficiënter voor je blok dan rijden met hoge toeren.

Dat geldt niet alleen bij optrekken maar ook bij "gewoon" rijden.

Het is dus vanuit zuinigheidsoverwegingen bijzonder aan te bevelen om jezelf er aan te wennen eerder op te schakelen, om in een hogere versnelling te rijden dan je misschien bent gewend.

Ook minder vermoeiend

Een bijkomend voordeel is dat het veel minder vermoeiend is om met lage toeren te rijden dan met hoge toeren.

Dat heeft te maken met het geluid, maar ook doordat je motor soepeler, rustiger reageert dan wanneer je met hoge toeren rijdt.

 

Veilig en zuinig

Veilig door zicht halen

Dat rijden volgens Het Echte Rijden je geld bespaart op je benzine is duidelijk.

En dat het veilig is ook: om te kunnen anticiperen, om te voorkomen dat je moet remmen bijvoorbeeld, of om efficient te kunnen acceleren bij inhalen, moet je zicht halen.

Je traint jezelf dus voortdurend om zicht te halen.

Buitenbocht

Deze foto laat heel duidelijk zien dat hoe meer je naar buiten rijdt, hoe verder je door de bocht kunt kijken (in dit geval moet je een compromis vinden, want te ver naar buiten rijden kan weer betekenen dat tegenliggers van je zullen schrikken).

Hoe vaker je er op let om overal zicht te halen, om te kunnen rijden zonder te hoeven remmen, hoe veiliger je rijdt.

 

Uithoudingsvermogen

Ontspannen rijden

Het leuke is ook dat je veel minder moe wordt van het motorrijden. Je kunt gemakkelijk lange dagen maken.

Het zit hem vooral in de bochten: het is echt veel minder vermoeiend om met een vrij constante snelheid te rijden dan om steeds af te remmen en weer op te trekken.

Niet elke weg leent zich er voor, maar vaak kun je zo rijden dat je geen snelheid hoeft terug te nemen voor de bochten (en dus ook niet hoeft op te trekken wanneer je de bocht uit komt). Dat is echt veel minder vermoeiend.

Soepel

Je wordt op deze manier iemand die heel "soepel" rijdt. Lastig bij te houden, zonder zichtbare moeite.

 

Plezier in de bochten

Veel minder snel bang

Wat je vooral ook zult merken, is dat je veel minder snel "bang voor de bochten" wordt.

Doordat je jezelf veel meer tijd gunt voor de voorbereiding van een bocht, door niet op de bocht af te rijden en op het laatste moment te remmen, maar ver van te voren je gas terug te nemen, heb je veel meer tijd om de bocht in te schatten, en zul je veel minder vaak in de situatie terecht komen dat je het gevoel hebt de bocht niet te halen.

Dus meer plezier

En dat scheelt echt enorm in het plezier dat je hebt!

Bij zo'n krakeling van bochten denk je alleen nog maar aan het plezier dat het je op zal leveren, en word je niet meer benauwd of je het allemaal wel zult redden, of je niet in berm of brem terecht zult komen.

 

Bochten voor jezelf

Langzamer verkeer

Je plezier in bochten mag dan toenemen op deze manier; je zult helaas wel nog vaker dan vroeger merken dat andere weggebruikers je het plezier in de bochten ontnemen.

De snelheid waarmee je de bocht ingaat is immers omhoog gegaan, en dat betekent dat je vaker dan daarvoor voertuigen voor je zult treffen die met een lagere snelheid door de bocht gaan.

Laat je terug zakken

In veel van die gevallen is duidelijk dat het lang zal duren voor er een mogelijkheid komt om in te halen.

Ga dan in zo'n geval niet achter die voertuigen hangen om alle tegenliggers en bochten in de gaten te houden zodat je er direct langs kunt als dat mogelijk is. Dat duurt toch nog een hele poos: dat is duidelijk.

Laat je in zo'n geval daarom gewoon terugzakken op de rechte stukken.

Je hebt dan in ieder geval het eerste deel van de bocht voor jezelf, en daarna laat je je opnieuw terugzakken.

Op die manier heb je bovendien steeds een uitstekend uitgangspunt om - mocht de mogelijkheid zich voordoen - in te halen.

En ondertussen heb je voor zover mogelijk toch nog kunnen genieten van de bochten.

 

De ogen van anderen

Je eigen tempo

Het is duidelijk dat je bij deze rijstijl volledig je eigen tempo moet bepalen.

Dat tempo is bovendien vaak anders dan anderen van motorrijders verwachten (en vooral ook anders dan medemotorrijders van je verwachten).

Dat kan lastig zijn. Vrijwel iedereen heeft op z'n minst wel een spoortje van de behoefte om in de ogen van anderen cool te zijn, of stoer, of goed, of snel.

Je eigen plan trekken

Je moet dus in staat zijn om je eigen plan te trekken, en je daar aan te houden.

Spuit een andere motorrijder er vandoor na de bocht, ga hem dan niet achterna maar rijd je eigen tempo. Tien tegen een dat hij je bij de volgende bocht in de weg zit.

Bumperkleeft je voorganger om zo snel mogelijk (denkt ie) in te kunnen halen, houd dan gewoon flink afstand. In de meeste gevallen zit je dan al naast hem bij de eerste inhaalmogelijkheid (wat een gevaarlijke situatie oplevert; helaas kun je er beter achter blijven in zo'n geval).

Weerstand tegen verwachtingen

Kortom, rijden volgens Het Echte Rijden maakt je ook nog eens sterk tegenover de verwachtingen, de ogen, van anderen.

 

Commentaar, FAQ, op een aparte pagina

 

Zoeken op deze site