Op deze pagina vind je aanwijzingen voor klsujes aan je tank:
Hoe haal je roest uit je tank?
En hoe zorg je ervoor dat er niet elke dag water in je vlotterbakken staat?
Hoe kom ik af van water in de vlotterbak?
Vraag: water in de vlotterbakken
Elke ochtend blijkt er water in de vlotterbak te staan. Wat kan ik daar tegen doen?
Oorzaak: water en roest in de tank
Dan heb je waarschijnlijk niet alleen water maar ook roest in je tank.
Roest geeft namelijk extra hygroscopische werking, en zeker met wisselend weer heb je dan een gestage condensatie in een tank die niet helemaal vol staat...
Benzinekraantje
Je kraantje steekt meestal een klein stukje omhoog in de tank, zodat ie geen rotzooi pakt als je op reserve gaat, dus zit er een flinke laag water in (en waarschijnlijk ook roestschilfers).
De enige oplossing is dus hem *echt* helemaal leeg te maken.
Tank leegmaken
De benzine vang je op in een emmer, dan zie je het water goed zitten.
Dan laat je de tank een nacht staan, zodat ook de kleine druppels die bij het
leegschudden geëemulgeerd
raken eruit kunnen zakken.
Dan giet je voorzichtig de benzine weer weg uit de emmer, waarbij je goed oplet dat de bel water op de bodem blijft.
Tank coating
En uiteraard in het kader van preventief onderhoud, die tank gelijk behandelen met Kreem of een andere tank coating, zodat ie niet verder kan roesten.
Want je zal de eerste niet zijn wiens tank netjes op de onderste naad open roest doordat er decennium lang water in heeft gestaan.
De plasticlaag die de Kreem op de binnenkant aanbrengt heeft ook nog als bijkomend voordeel dat er minder snel condensatie optreedt dan op het kale staal...
Droog weer
En nog een tip: doe het met droog weer....
Hoe kom ik af van roest in de tank?
Vraag: hoe krijg ik roest uit de tank?
Voor je met Kreem gaat werken is het inderdaad een goed idee om alle roest uit de tank te verwijderen.
Benodigdheden
Haal om te beginnen bij de fietsenmaker voor een potje ouwe kogeltjes, en bij de benzinepomp een paar liter diesel.
Afdekplaatje
Haal dan de benzinekraan eraf. Leg de pakking daarvan op een stuk aluminium (of blik, en desnoods multiplex), en snij een plaatje uit dat iets breder is.
Maak vervolgens een gat (of twee) voor de bout (bouten) waarmee de benzinekraan vastzit.
Aan de slag
Dan kunnen de kogeltjes samen met de diesel in de tank.
Dicht het gat af met het plaatje (met de pakking er weer tussen).
Dan kun je de sambaballen dans dansen met je tank. Op die manier tik je alle roest wel los.
Desnoods, als het heel veel roest is, kun je de behandeling herhalen.
Spelen maar
Ben je klaar, spoel dan de tank met benzine.
Kreem
Als hij helemaal schoon is behandel je de binnenkant van de tank met Kreem. Dat vormt een soort plastic laagje aan de binnenkant. Dat laagje sluit alle nog restend roesthaardjes af van zuurstof.
Commentaar, FAQ, op een aparte pagina