Duitsland, het land van BMW en van de Autobahn. Duitsland, een van de Alpenlanden. Duitsland, met gebieden die zo geliefd zijn bij motorrijders dat sommige wegen in het weekend verboden zijn vanwege te veel motorrijders (en bijbehorende ongelukken).
Het klopt: Duitsland is een heel plezierig land voor motorrijden. Hier wat tips.
There is a version in English of this page:
https://www.lazymotorbike.eu/riding/germany/
De taal
Duits: een Germaanse taal
Duits is een Germaanse taal net als Nederlands. Het lijkt dan ook erg op Nederlands, en veel woorden zijn (ongeveer) hetzelfde. De "Alte Burg" op de foto is "oud".
Misschien heb je Duits gehad op school, misschien kijk je wel eens naar de Duitse televisie; de meesten van ons zullen Duits redelijk kunnen lezen, een beetje kunnen verstaan, en enigszins kunnen spreken. Dat is een groot voordeel op vakantie.
Uitspraak
Het lijkt of er in het Duits meer medeklinkers gebruikt worden, en ze worden allemaal expliciet uitgesproken.
Sits voor de uitspraak zijn bijvoorbeelde de German pronunciation guide van de Oxford Dictionary en deze Guide to German pronunciation.
Links voor het Duits
Teleac heeft een gratis on-line cursus Duits.
De BBC heeft allerlei cursussen Duits, zowel off- als online, zowel gratis als tegen betaling.
Een overzicht van sites voor het leren van Duits vind je op leren.nl.
Wikipedia heeft een pagina over de Duitse taal, grondig en interessant.
Verkeersregels: maximum snelheid
Autobahn
Waarschijnlijk weet iedereen dat er in principe geen maximum snelheid geldt op de Duitse Autobahn.
Maar denk er aan dat er veel stukken zijn waar wel een maximum geldt! Duitsers rijden over het algemeen heel netjes beneden dat maximum.
Als er geen maximum snelheid geldt zul je veel vaker dan je gewend bent in je spiegels moeten kijken. Het ene moment zie je niets; het andere moment zit er een Porsche achter je...
De meeste Duitsers rijden erg goed. Ze houden een velige afstand aan bij zo'n snelheid. Als je wilt kijken hoe hard je motor kan op de Autobahn, denk er dan ook aan dat je veel meer afstand moet houden dan je gewend bent!
Voor de stukken waar geen maximum snelheid geldt, geldt wel een adviessnelheid. Die is 130 km/u.
Rechts houden!
De stickers op Nederlandse auto's worden in Duitsland wel "Nur Link" genoemd. Het is in Duitsland nog veel meer de gewoonte om na een inhaalactie netjes weer naar rechts te gaan dan bij ons. Dat is ook nodig vanwege die grote snelheidsverschillen.
Probeer je dus niet als Nur Linkser te gedragen.
Maximum snelheid buiten de Autobahn
Maar uiteindelijk is de Autobahn natuurlijk net zo saai als alle andere snelwegen (vooruit, bijna even saai). Duitsland heeft meer op het menu!
Wanneer er geen borden zijn die een andere snelheid aangeven zijn de maxima:
50 km/h in de bebouwde kom,
buiten de bebouwde kom en buiten snelwegen: 100 km/h of zoals aangegeven. Borden kunnen niet alleen lagere snelheden aangeven maar ook hogere.
De relatief hoge maximum snelheid van 100 km/u buiten de Autobahn, en de kwaliteit van de Duitse wegen zorgen ervoor dat motorrijden door Duitsland heerlijk opschiet. Binnendoor rijdend door Duitsland kun je veel kilometers maken zonder ooit op de snelweg te komen.
Denk er ook hier aan dat het de gewoonte in Duitsland is om, als er lagere maximum snelheden staan aangegeven, je daar precies aan te houden.
Camera's
Een heel plezierig aspect aan Duitsland is dat sommige camera's alleen een foto van voren nemen (omdat tot voor kort het gezicht van degene achter het stuur herkenbaar moest zijn).
Maar er zijn natuurlijk andere manieren om een boete te krijgen...
Boetes
Als je gepakt wordt terwijl je meer dan 30 km/u harder dan de maximum snelheid rijdt, kun je je rijbewijs verliezen. Dat geldt ook wanneer je met een te luide uitlaat wordt gepakt, vooral is streken zoals de eifel, met veel motorrijders in het weekend.
Andere verkeersregels
Tussen de rijen
Bij ons is het niet meer officieel verboden om in geval van file tussen de rijen te rijden, maar in Duitsland is dat (nog) officieel verboten!.
Maar ook in Duitsland beginnen steeds meer motorrijders op die manier tussen de file door te rijden, en de wet zal waarschijnlijk in de nabije toekomst zo veranderen dat dat niet meer verboden is.
Tot die tijd kun je er een boete voor krijgen, en je zult ook bedacht moeten zijn op automobilisten die je expres proberen te hinderen wanneer je tussen de file doorrijdt. In Duitsland houden mensen er niet van wanneer iemand iets doet wat niet mag.
Denk er ook aan dat op de snelweg de ambulance vaak tussen de rijden rijdt!
Alcohol
Het maximum promillage is 0.03 (ongeveer één glas bier of wijn).
Naleving is strict: het wordt absoluut niet getolereerd als je met meer dan dat op achter het stuur zit.
Verlichting
Op de motor moet je dimlicht voeren, ook overdag.
Borden
In de praktijk zul je geen borden tegenkomen waarvan je de bedoeling niet snapt. Deze site geeft een overzicht.
Officiële verkeersregels
De officiële verkeersregels voor Duitsland zijn online, maar helaas alleen in het Duits...
Verkeers cultuur
Kundige automobilisten
Automobilisten in Duitsland zijn over het algemeen capabel en beleefd.
Misschien komt het door de Autobahn-snelheden: de meeste autmobilisten zijn heel alert in het verkeer (ze zien motorrijders niet gauw over het hoofd), en nemen bochten op hogere snelheid dan de meeste Nederlanders.
Dat is echt een voordeel van rijden in Duitsalnd.
Beleefd en gehoorzaam
Duitsers zijn beleefd in het verkeer: houd er rekening mee dat ze stoppen voor voetgangers, en probeer er zelf ook op te letten dat je voetgangers voorrang geeft.
Duitsers houden er over het algemeen ook van om zich heel netjes aan de regels te houden. Je zult veel geciviliseerder moeten rijden dan in bijvoorbeeld Italië.
Een vervelend gevolg van die neiging is dat er ook veel autmobilisten tussen zitten die zullen proberen je de regels op te leggen als je je er in hun ogen niet aan houdt (bijvoorbeeld door je te verhinderen naar voren te rijden bij een stoplicht).
Verkeer: opstoppingen
Stau
Stau is het woord voor file, en de Stau op de Autobah, tijdens de spits, is berucht.
Er zijn stukken met heel dicht verkeer, ook buiten de spits.
Landelijke wegen
Veel wegen in Duitsland zijn het grootste gedeelte van de dag leeg. In Duitsland zijn gedeelten van het land heel dichtbevolkt (zoals het Ruhrgebied), en er zijn ook veel gedeelten zonder grote steden.
Maar zelfs binnen zo'n dichtbevolkt gebied kun je plezierige wegen vinden met weinig verkeer.
Weekends in het paradijs voor motorrijders
Iets anders om rekening mee te houden is dat sommige streken immens populair zijn bij motorrijders, zowel uit Duitsland zelf als uit het buitenland. De Eifel bijvoorbeeld, het Zwarte Woud, of de Harz.
Soms zijn wegen in dat soort gebieden in het weekend gesloten voor motorrijders, en op de rest van de wegen zul je heel veel medemotorrijders tegenkomen. Je kunt zelfs in een echte motorrijdersfile terechtkomen!
Neem niet het risico om verboden wegen toch in te rijden: de politie is erg streng in dat soort gebieden, en de straffen zijn zwaar.
Sommige motorrijders rijden er onverantwoordelijk (althans, in jouw ogen); anderen zullen je in de weg zitten in bochten. Het is dan overal druk als je iets te eten of te drinken zoekt.
Maar aan de andere kant is het natuurlijk een bijzondere ervaring om tussen zoveel medemotorrijders te rijden.
Waar en wat te eten?
Restaurants
Plekken om te eten zijn er met verschillende namen. Vaak heten ze, vooral in landelijke gebieden, Gasthaus of Gasthof.
Andere plekken die je niet moet missen zijn een Weinkeller (die bij een Weingut horen, waar ze wijn maken), Brauhauses (die bij een brouwerij horen) of Biergarten (tuin of terras om bier te drinken) die ook eten serveren.
Als je fastfood zoekt is het leuker om een imbiss op te zoeken in plaats van een mcDonald. Veel imbiss-tentjes langs bekende motorrijderswegen hebben een bord "Bikers welcome", of heten zefls "Biker imbiss".
Vlees en aardappelen
Duitsers zijn vleeseters, en ze houden met name veel van varkensvlees. Het zal waarschijnlijk moeilijk zijn om een restaurant te vinden waar geen Schnitzel op het menu staat. Ze zijn vaak enorm van afmeting, en smaken altijd erg goed.
Een andere Duitse specialiteit is Wurst (worst). Er zijn allerlei variëteiten, zoals like CurryWurst of Bratwurst. Elke imbiss zal die hebben, vaak met Kartoffelsalat (aardappelsalade).
Ontbijt
Bij het ontbijt zul je frische Brötchen; (verse broodjes) krijgen, met boter, een ei, en kaas en vlees naar keuze.
Lunch
De meeste restaurants bieden zowel lunch als avondeten aan, vaak met hetzelfde menu.
In elk cafe kun je een Strammer Max krijgen: een uitsmijter.
Kortom, Duitsland heeft perfect eten voor na een dag op de motor.
Wat te drinken?
Bier
Duitsland is een bierland. Duits bier is heel erg goed: een oude wet (het Reinheitsgebot) schreef een hoge kwaliteit voor de ingrediënten voor, en Duitsres zijn nu zo gewend aan erlijke ingrediënten in hun bier dat het vrijwel onmogelijk is om een lage kwaliteit bier aan ze te verkopen.
Om de bierdrink cultuur in levende lijve te zien zou je het Hofbräuhaus in München kunnen bezoeken, waar je mannen en Lederhosen zult zien, en vrouwen in dirndl, die eenliter (of grotere) pullen drinken of serveren.
Of je zou de oudste brouwerij ter wereld kunnen bezoeken en hun bier kunnen proeven.
Wijn
Duitsland is niet alleen een bier producerend en drinkend land, maar het produceert ook wijn (en ook daar houden de Duitsres van).
Vooral een witte wijn uit Duitsland is bekend: Riesling.
De beroemdste wijnstreek is ongetwijfeld de Moesel vallei, maar er zijn meer wijnstreken.
In alle wijnproducerende streken zijn er "Weinguts" waar je de wijnen kunt proeven, en vaak is daar de mogelijkheid om er ook te slapen, en om er te eten, uiteraard vergezeld van een goede wijn.
Informatie over Duitse wijnen kun je vinden bij het Deutsches Weininstitut.
Waar te slapen?
Campings
Een overzicht van kleine campings geeft: Kleine campings in Duitsland.
Een overzicht van alle campings geeft: Campings in Deutschland (alleen in het Duits).
Hotels en Gasthofen
Kleinere hotels met restaurant en café/bar, die door een familie worden gerund heten vaak Gasthaus of Gasthof. Ze zijn vaak goedkoper dan hotels, bieden goede kwaliteit, en vooral veel karakter.
Je zult ze vooral in landelijke gebieden veel vinden, en ze zijn bijzonder aanbevolen.
Ook met karakter zijn Weinguts waar je kunt slapen.
Toeristen Informatie
De officiëe website voor toerisme in Duitsland heeft informatie over overnachten.
Klassieke motorrijdersgebieden
Eifel
De Eifel is geliefd bij motorrijders, niet alleen omdat je er de Nürburg Ring vindt, maar ook omdat er veel verschillende typen wegen zijn, van bijna circuit tot bijna onverhard.
De Eifel ligt tussen de Rijn, de Moesel en de Hoge Venen (Hohes Venn) in België.
Vooral tijdens mooie weekenden zal het er bijna stikken van de motorrijders. Het nadeel van die populariteit is dat sommige wegen tijdens de weekenden zijn afgesloten. Indien enigszins mogelijk moet je een keer door de week naar de Eifel gaan!
Zwarte woud
Het Zwarte Woud, of Schwarzwald is een ander heel bekend gebied voor motorrijders.
It is a continuation of the French Vosges on the other side of the Rhine.
Het Zwarte Woud is een bebost berggebied, ideaal voor motorrijden.
Het is beroemd om z'n koekoeksklokken.
Je kunt er een koekoeksklokkenfabriek, bezoeken, en overal zie je vakwerkhuizen, met binnen en buiten vol houtsnijwerk.
Je kunt er Schwarzwalder Schinken eten, of Schwarzwalder Kirschtorte.
Harz
De Harz, de noordelijkste bergketen van duitsland, is een ander geliefd gebied voor motorrijders.
De helft ervan lag vroeger in Oost Duitsland; de andere helft in west Duitsland.
Treinliefhebbers zullen blij zijn met de narrow gauge rails (site in het Duits) in de Harz.
De Harz was vroeger een mijngebied: je kunt er een mijn museum bezoeken. Het is ook een streek vol kastelen en ruïnes, vaak open voor bezoek.
De stadjes, zoals Quedlinburg zijn romantisch en mooi bewaard, en de Harz is een streek van sprookjes en heksen.
Veel meer streken
Duitsland heeft veel meer berggebieden, die allemaal heerlijk motorrijgebied opleveren. Duitsland is bijvoorbeeld een van de Alpenlanden. Je zou de Deutsche Alpenstrasse kunnen volgen.
En er is de Taunus, de Fränkische Schweiz, het Bayerische Wald, de Sächsische Schweiz, het Sauerland, dee Spessart, of het Rothaargebirge, om er maar een paar te noemen.
Motorwegen, hoe ze te vinden
Ferienstrassen
Duitsland heeft een flink aantal zogenaamde Ferienstrassen, routes die met borden staan aangegeven. Sommige routes hebben hun eigen website.
De Deutsche Alpenstrasse is de oudste, en loopt, uiteraard, door de Alpen.
Een bijzondere route is de Deutsche MotorradStrasse die 9000 kilometer lang is, en door heel Duitsland loopt.
De beroemdste route is waarschijnlijk de Romantische Strasse.
Een andere interessante route is de Burgenstrasse : er zijn een grote hoeveelheid te bezoeken kastelen langs deze route.
Zelf routes vinden
Het is in Duitsland makkelijk om je eigen mooie route te vinden.
Een eerste stap zou kunnen zijn om de streek die je wilt bezoeken te bekijken in Michelin, en te zoeken naar wegen met een groen randje.
Wat te bekijken?
Kastelen
Waarschijnlijk kent iedereen ter wereld Neuschwanstein, en als je er in de buurt bent moet je het natuurlijk zeker gaan bekijken, alleen al om de prachtige ligging te bewonderen.
Maar er zijn veel meer kastelen in Duitsland, en veel ervan zijn open voor publiek.
Er zijn een aantal sites met een overzicht: burgen.de (alleen in het Duits), Burgenwelt (ook in het Duits), of burgen-und-schloesser.net/" (ook alleen in het Duits).
Wikipedia heeft ook een lijst van kastelen in Duitsland.
Een speciaal kasteel is Schloss Augustusburg in Sachsen, waarin een motormuseum is gehuisvest.
Motor musea
In de eerste plaats is er het motormuseum in Schloss Augustusburg
. Het is vlakbij de oude fabriek van MZ, maar er is veel meer te zienDuitsers (nou ja, veel van hen) houden van motoren, en Duitsland heeft veel kleine en grote motormusea. Uiteraard heeft Berlijn er een: het DDR Motorrad Museum, speciaal voor de voormalige DDR merken.
De combinatie van "Duits" en "motor" staat, in deze tijd, synoniem voor Bmw. Er is een BMW museum in München, met een afdeling voor motoren.
Het Classic Race Museum ligt bij de Nürnburgring, en het Motor-Sport Museum Hockenheim bij het Hockenheim circuit.
Er zijn er veel meer, zoals het Fahrzeug und Technik Museum in Neuendorf, het Zweiradmuseum in Neckarsulm, of het Motorrad Museum Heinz Luthringhauser in Otterbach.
Circuits
Je moet er iets voor betalen, maar dan kun je rijden op de Nürnburgring, samen met andere motorrijders, en automobilisten: kijk daar goed uit!
De Hockenheimring heeft rondleidingen en allerlei activiteiten.
De Sachsenring heeft ook rondleidingen, en je kunt er ook meedoen aan een rijders training.
Een ander type "circuit" is het BMW enduropark Hechlingen, waar je een BMw kunt huren of je eigen motor kunt gebruiken.
Commentaar, FAQ, op een aparte pagina