Onderaan is een formulier om commentaar toe te voegen.
Wordt helaas niet meer gemaakt: Yamaha SR500
285 reacties op “Reacties op het kiezen van een Eerste Motor”
Toch lijkt mij een 250 cc niet zo slim om mee te beginnen tenzij men niets uitmaakt dat de auto,s sneller bij de stoplicht weg zijn,dan heb ik het wel over auto,s met meer dan 135pk en niet zo groot, daarnaast rijd men veel autobaan zal ik een 250 cc helemaal afraden omdat omdat topsnelheid gauw 130 tot 140 km is dan heb ik het bijvoorbeeld over honda two fifty van bj 90 maar dan vraag je ook veel toeren van je motor en het laatste stuk doet de motor heel lang over om op topsnelheid te komen…. Ik denk zelf dat een 500cc als beginnersmotor helemaal geen gek idee is…. Ik begin straks zelf met een 600cc en hier les ik ook op, eigenlijk ligt het ook aan men zelf met een 600 cc kun je net zo langzaam mee rijden als met een 1000
Ik heb jarenlang gereden op een Tricker (250cc). Een auto die mij er uit heeft gereden bij het stoplicht ben ik nog niet tegengekomen.
Een 250-cc motor is op de snelweg inderdaad niet de meest comfortabele motor 🙂 Het is ook zonde van je rijplezier om de snelweg te kiezen.
Een van de leuke aspecten van beginnen op een 250cc is dat je heel erg goed leert inhalen: je moet heel goed anticiperen, en van te voren al snelheid maken. Dat leer je niet op een motor die op snelheid goed kan optrekken.
Over `Je kunt met een xxx-cc toch ook langzaam rijden’: daar gaat het niet om. Het is niet de absolute snelheid die het `gevaar’ is.
Het gaat er om dat je in allerlei situaties je gashendel open kunt gooien zonder gevaar, dat je kunt leren merken wat de grenzen van je motor zijn zonder in gevaar te komen.
leuk om op deze site rond te kijken, enthousiaste mensen die leuk schrijven over motoren!
Zelf heb ik deze week mijn rijbewijs gehaald en nu, zoals zovelen hier, op zoek naar een tweedehands beginnersmotor.
Ik zit ermee dat ik met 1.90m vrij lang ben, dus wil ik graag een motor waar ik een beetje comfortabel op kan zitten. Verder denk ik aan een tweecilinder na het lezen van jullie blog, niet teveel in de toeren jagen om toch lekker vlot mee te komen. Het aanbod is zo overweldigend dat ik alleen maar meer ga twijfelen eigenlijk. Hebben jullie nog aanvullende tips/suggesties voor leuke motoren? En wat zijn zaken waar je goed op moet letten als je gaat kijken voor een tweedehands?
Hartelijk dank!
Ik ben ook 1.90 m lang, dus ook voor mij was een voldoende grote motor uitzoeken belangrijk.
Zelf rijd ik op een Honda Deauville (NT650V). Het is een zeer prettig rijdende toermotor, cardanaandrijving, redelijk zuinig (1:20) en gebruikt vanaf €1.500 te krijgen. Eigenlijk dé ideale beginnersmotor voor redelijk lange mensen.
Met mijn kennis van nu (ik heb de motor nu 1,3 jaar) kan ik de volgende punten onder de aandacht brengen:
– Verkijk je niet op de prijs (zo goedkoop mogelijk), maar realiseer je dat de motor wellicht enkele jaren de jouwe zal zijn, inclusief de erbij optredende emotionele hechting (zeker als je er ook zelf aan gaat sleutelen, zoals ik). Vaak is een wat duurder in de aanschaf zijnde motor één waar je langer plezier aan hebt, zonder bijkomende hoge reparatiekosten.
– Modernere (en duurdere) motoren hebben katalysator (sta jij en de ander minder in je eigen stank), gecombineerde voor- en achterrem en zelfs ABS (dat laatste nog nooit nodig gehad).
– O.a. bij de Deauville geldt: na het rijden van 99.999,9 km begint de teller weer gewoon bij 0. Wanneer dus een motordealer op zijn site heeft staan, dat de motor uit 2001 10.300 km heeft gereden; ga er maar van uit dat het 110.300 km zal zijn! (Zoals de mijne, maar die rijdt desondanks héél lekker)
Gefeliciteerd met je rijbewijs. Veel succes en plezier met het uitkiezen van een motor die bij je past. In antwoord op de vraag waar je op moet letten bij een tweedehandsmotor: http://www.bmwk.nl/webPaginas/aankooptips/word/aankooptips.pdf Deze tips gelden niet alleen voor BMW-K’s, maar voor alle motorfietsen. (De passages over de cardan gelden uiteraard alleen voor motoren met cardanaandrijving…)
Het is soms ook mogelijk de motor die je graag wilt te huren. Kost je voor een weekend ook geld. Maar dat is minder dan een miskoop kost. En je kunt soms afspreken dat de huur gedeeltelijk vervalt als je er een motor koopt.
Proefritten moet je zeker maken. De dealer zal daar geen bezwaar tegen maken. Als die dat wel doet moet je je aanvragen waarom die dat doet. Het gaat toch om de verkoop? En een goede motor verkopen. En hoe moeilijk zal zo een dealer later doen als je terugkomt voor garantie.
Het is dat de meeste Harley’s geen beginner motor zijn. Maar bij de meeste dealers ben je altijd welkom. Een proefrit duurt daar ook zolang als je afspreekt. Meer dan een uur? OK Zelf ben ik in Veghel geweest. Die willen je gewoon helpen de juiste motor voor jou. Horen graag wat je ervan vindt en zoeken dan een andere uit die je misschien beter bevalt. . Geen probleem zolang jij ook maar serieus bezig bent.
Vraag altijd een half jaar garantie (is vaak ook de lengte van je seizoen). Dan heb je ook meer zicht op de kwaliteit die de dealer denkt te verkopen.
Als eerste motor, kleine nuancering bij de grote van de motor: kijk eens in de spiegel!
Als je 1,72 m bent en 60 kg is een kleinere motor altijd aan te raden. Ook als je al jaren rijdt. Zie het artikel op deze site over keren in de bergen. Op een GS als je klein bent.
Als je zoals ik 1,95 m sportief en 120 kg bent is een grote motor toch makkelijker te handelen.
Ik ben begonnen met telkens een week een motor te huren. Ook wel kostbaar maar je gaat er ook leuk mee rijden. Een hobby kost geld. Eerste was een BMWR850R. BMW omdat een BMW bijna altijd meteen vertrouwd is. Goed voelt en je niet verrast. Anderen noemen dat karakterloos. Daarna elke keer andere BMW geprobeerd tot de K1200GT uitkwam. En ik erachter kwam dat 250 op de Autobahn geen angstgevoelens opwekte op die motor. Dat vind ik dan weer wel levensgevaarlijk. Bij die snelheid moet je een vage vorm van doodsangst hebben. Immer de eerste de beste egel etc. op de weg is je fataal.
Daarna geen BMW meer gereden.
Dat is ook iets wat je proefritten je kunnen leveren. Ik rijdt blijkbaar zonder angst veel te hard. Niet meer op een snelle motor stappen. Dat is dus Zelfkennis. Erg nuttig voor motorrijders: rij altijd voor je eigen beleving en niet voor de voorrijder in de groep. Of je maten. Of je eigen kroegverhalen. En pas je aan als je eens een slechtere dag hebt. Hebben we allemaal wel eens.
Na de BMW proefritten/ uitjes Eerst een Suzuki GS850 uit 1979 die ik van een vriend overgenomen heb. Na een reeks proefritten van in totaal een paar duizend kilometer. En nu sinds een jaar een Triumph Rocket. Fijne motor
Mijn zoon heeft mijn Suzuki GS 850 overgenomen en opgeknapt. Over een paar weken zijn rijvaardigheidsbewijs. En dan gaat hij er op leren echt te rijden. Zonder de veiligheid en advies van de instructeur. Eerst vooral naar zijn werk. 15 km. Dus lekker km maken. En dan wat met pa mee. Misschien dat hij van mij wat kan leren. Maar vooral om samen te rijden.
En daar gaat het om. Geniet van het rijden. Bereid je goed voor. Zorg voor een motor die bij je past. Rij naar jouw mogelijkheden. En ga genieten 🙂
Mijn motor is een yamaha xv 250cc, ik hoef geen lichte motor te rijden ik zou ook een zwaardere kunnen rijden maar ik heb heel bewust voor deze 250 gekozen. Er zijn een aantal redenen dat ik voor deze motor heb gekozen ten eerste hij ziet er gewoon super mooi uit hij heeft in tegenstelling tot de honda rebel een v twin block (hij wordt de kleinste v twin genoemd die er op de markt is) daarnaast is hij zeer voordelig een volle tank is in nederland E15,00 en daar rij ik op de snelweg toch ongeveer 300km mee, ondanks zijn kleine inhoud voel je dat de motor echt wel krachtig is hij valt niet zo veel terug als je achter een auto vandaan komt of in een keer een windvlaag van voren krijgt ook op zijn top van ong 120 kmh heeft hij genoeg kracht om goed dat tempo aan te houden (ik heb vroeger een aprila rs 125 en 250 gereden maar die bleven niet zo goed op toeren als mijn xv 250 nu), de motor is ook vrij licht waardoor hij heel makkelijk te rijden is je hebt echt het gevoel dat jij bepaald wat dat er gebeurd en dat jij ten alle tijde de volledige controle hebt over de motor, dit is zeker het geval op een bochtige landweg het gemak waarmee hij door de bochten gaat is echt heerlijk en je kunt echt genieten van je rit, zoals ik al eerder vermelde heeft de motor echt wel genoeg kracht daardoor is het ook goed te doen om met iemand achter op een toertochtje te gaan maken. Door de kracht die de motor heeft merk je weinig verschil in prestatie. De yamaha xv 250 is een geweldige motor om op te beginnen maar is ook zeker een geweldige motor voor gevorderde die onbezorgd, goedkoop en met veel plezier zijn km wilt maken. Ps De yamaha is een kleine motor ik ben zelf 1,75m en weeg 70kg. Dit is wel een punt waar je rekening mee moet houden als je langer en zwaarder bent (zeker langer)
Leuk dat iedereen hier zijn ervaringen kan delen en er advies gegeven wordt aan beginnende rijders.
Ook ik ontvang binnenkort mijn rijbewijs (als het goed is haha) en ben opzoek naar een eerste motor. Nu ben ik verliefd geworden de Suzuki gsx R600 (2004), ik heb al van enkele mensen gehoord dat dit prima te doen is als eerste motor. Wat denken jullie ervan?
Ik heb een Kawasaki Zephyr 550 te koop. Dat was mijn eerste motor. Heb hem 4 jaar gehad en het is een hele fijne beginners motor. Niet te lomp, stuurt fijn en ook uitstekend voor lange afstanden (vakanties, weekendjes weg) een fijne begaanbare motor die er ook nog eens heel leuk uitziet. Na 4 jaar heb ik besloten een wat grotere motor aan te schaffen. Veel plezier gehad mijn eerste motor. Doet toch een beetje pijn om hem weg te doen. Als je geinteresseerd bent, laat maar even weten hoe ik je kan bereiken, dan stuur ik je wat foto’s
Tsja, er zijn altijd mensen die sportmotoren aanprijzen… als ze er zelf op begonnen zijn of er een te koop hebben… maar hoe wij erover denken is te lezen op de pagina over beginnersmotor.
Je doet jezelf maar vooral je dinnetje enorm te kort qua rijplezier als je met een SS begint… je hebt zelfs kans dat je zelf bang voor bochten word…
Erg leuk om als beginnend motorrijder rond te neuzen op deze site! Veel motorrijdende vrienden van me hebben voor hun eerste machine vooral gekeken naar de prijs… Interessant om hier te lezen dat je misschien ook kan kijken naar een fiets waarop je de basis van je motorrij vaardigheden goed kan uitbouwen 🙂
Nu wil ik in de aanschaf van mijn eerste machine die twee combineren; Goedkoop in de aanschaf, goede rij eigenschappen voor de beginnende rijder.
Bij het combineren van die hoofdeisen, ben ik bij de Kawasaki KLE 500 (jaren ’90 model).
Heeft iemand zelf enige ervaring met deze machine? Online reviews zijn er wel, maar nogal wisselend.. Reacties op die reviews dan vaak wel weer positief.
Net als vele andere posters hier ben ook ik enorm aan het twijfelen over de aanschaf van een eerste motor. 2 November mijn examen dus zo ver is het nog niet. Maar dan ben je toch al wel stiekem aan het rondkijken wat nou de opties zijn.
Los van de twijfel of ik meteen een motor wil aanschaffen of dat ik tot het voorjaar wil wachten (dat moet ik zelf maar eeens even goed uitzoeken), twijfel ik vooralsnog tussen drie a vier opties. Dit kunnen er zomaar meer worden als er fraaie suggesties gedaan worden.. Er is zo veel keuze!
Ik ben 1.73, niet te groot dus. Zou de motor gebruiken voor woon-werk verkeer, in de weekenden mogelijk ritjes van 200km (naar andere kant van nederland) en ik vind het ook wel een erg aantrekkelijk idee om er mee op vakantie te kunnen volgende zomer. Ik wil zeker een geschikte beginnersfiets, heb gelezen dat tweecilinders zich hier het best voor lenen en dat je rond de 600cc best wel prima zit. (De volledige technische kant is me nog niet helemaal duidelijk, maar daar ga ik me zeker nog in verdiepen)
Als iemand wat feedback kan geven op mijn huidige selectie (prima selectie / niet zo handig, want..) of voor mijn wensen/mogelijkheden een leuk alternatief hebben dan is dat meer dan welkom.
Ik probeer voor mijn eerste motor zeker onder de 5000 te blijven en het liefst een eindje daar onder..
Ik ben zeer tevreden met mijn Honda Deauville (2CV, 650cc), een echte toermotor voor langere afstanden. Gebruikt te krijgen voor onder €2000. Het mooie is dat die motor cardanaandrijving heeft.Ik ken iemand die ook niet heel lang is en die motor ook heeft. Zij heeft echter wel de motor aan laten passen, zodat die minder hoog is. Voor een goedkope gebruikte is dit wel een dure optie, natuurlijk.
Verder schijnt de Honda NTV 650 ‘Revere’ goed te zijn voor kortere mensen. Het is verder dezelfde motor als de Deauville, maar dan naakt en kleiner.
Gewoon eens proefrijden zodra je jouw rijbewijs op zak hebt!
Succes!!!
Ik heb niet zo veel ervaringen met verschillende types motorfietsen, maar ik kan je zeggen dat ik de Yamaha diversion 600 soepel vind rijden. Naar mijn smaak te veel een hoge toerenblok, maar dat is een kwestie van smaak. Stuurt lekker soepel. De diversion 900 is volgens mijn stiefzoon, die er jaren een gehad heeft, betrouwbaar, zwaar en log. De tip van Ulrich voor een Honda NTV 650 zou ik serieus nemen. Ik heb er zelf een willen kopen en verhogen (ik ben 1,86 m.), maar uiteindelijk heb ik op verzoek van mijn vriendin, die ik graag achterop heb, een BMW K1100LT gekocht. Heel comfortabel, maar voor jou echt te hoog. (En ook wel zwaar om mee te beginnen.)
Plezier met lessen en succes met je examen.
niet bekend op deze site en weet niet of ik via deze weg mijn vraag mag/kan stellen.
ik ben op dit moment bezig met mijn A1 rijbewijs. de motor zou voornamelijk gebruikt worden in het weekend i.v.m. school.
ik zat zelf te kijken voor de Yamaha YBR 125 of de honda CBF 125. heeft iemand ervaring met deze motorfietsen zo ja: is dit een geschikte motor voor beginners, en is dit een geschikte motor voor een persoon van ong. 1.77?
Ik hoop mijn motorrijbewijs te halen in oktober. Ik heb wat ervaring met crossmotor (honda 250’s en zo) van toen ik wat jonger was en wil mijn eerste straatmotor kopen. Jullie hebben het voortdurend over een- en twee-cilinder motors als goed beginnermotors, vooral door het voorspelbaar karakter van de motor en de chassis. Wat denken jullie van een Triumph Street Triple (675cc, 3 cilinder naked bike) als mogelijkheid? Van wat ik gelezen heb heeft het ook een heel soepel blok met een zeer progressive koppel vanaf de lage toeren en een heel stabiel rijgedrag. De Triumph heeft wel wat meer pk’s dan een echt beginner/lesfiets zoals de ER-6N (rond de 100pk voor de Triumph vs. 71pk voor de Kawa). Trouwens heb ik als lesfiets een Cb500f tot aan mijn bijzonder rijrichtingenexam gereden en daarna een Suzuki Gladius. Ik vond allebei leuk motors maar voor mij iets verkrampt qua zitpositie en minder geschikt voor op de snelweg wegens gebrek aan windscherm.
Ik ben ook geinteresserd in een VFR750/800(voor de VTEC blok), omdat ik wil toch wat langer tochten maken, ook op de snelweg. Deze bikes hebben ook de reputatie voor comfort over lange afstand, een soepel V4 motor en een kuip voor wat windbescherming.
Met de Honda is het lastig om de motor te leren aanvoelen, omdat er – door het soepele V4-blok, erg weinig te voelen is. Met de Triumph zit het wat dat betreft waarschijnlijk beter.
Wat sowieso een punt is, is dat je echt pas na een aantal jaren over jezelf weet wat voor soort motorrijder je bent, wat je met je motor doet. Rij je er veel mee op de snelweg of bewaar je dat alleen voor als je echt snel van A naar B moet? In dat laatste geval kun je – weet ik uit ervaring – prima zonder windscherm, op een naked bike.
Je begrijpt dat ik je dus niet even aan een koopadvies kan helpen 🙂
Ik heb de hoop in oktober mijn motorrijbewijs te halen. Nu denk ik er over om in de winter een motorfiets aan te schaffen, alleen zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb geen behoefte aan een zware motor, ik ben blij als ik een goede wendbare motorfiets heb (waarmee ik in de praktijk ook de bijzondere verrichtingen zou kunnen verrichten). Ik ben er dankzij jullie website inmiddels van overtuigd dat je met minder pk’s ook ontzettend veel plezier van je motor kunt hebben. De kans is groot dat ik in het nieuwe jaar met een aantal vrienden ga toeren in de Ardennen, dus de motor moet dus eigenlijk allround zijn. Ik dacht eerst aan een BMW F 650 GS maar na al die slechte recensies durf ik die dure motor niet meer te kopen. Ik vind de Moto Guzzo V7 ook zeer mooi, maar die heeft geen kuipje/raampje dus lijkt mij niet echt geschikt voor de snelweg. Ik vraag me ook af of daar koffers op kunnen en volgens mij doe je daarmee de motorfiets onrecht aan. Ik ben blijven hangen bij een Yamaha XJ6 DIVERSION. Als jullie me kunnen adviseren hierin, graag! Misschien dat jullie een aantal betere opties weten? Ik sta voor alles open. Dus in het kort: ik ben op zoek naar een motor die van goede kwaliteit is, het liefst weinig onderhoud nodig heeft, een goede beginnersmotor, een motor die je ook een “motorgevoel” geeft, een motor waarmee ik kan toeren met vrienden en die er ook fatsoenlijk uitziet. Ik hoop dat jullie op korte termijn reageren. Alvast bedankt!
Je zoekt eigenlijk een motor die alles kan. Dat is ook logisch, omdat je nog niet weet hoe je je motor het meest zult gaan gebruiken.
De snelweg bijvoorbeeld: misschien kom je er wel achter, als je je motor hebt, dat je het veel leuker vindt om binnendoor te rijden.
De Diversion is een prima motor om dat allemaal op uit te vinden.
Ik zou bij een eerste motor niet al te kritisch zijn op het uiterlijk. Je moet zo’n eerste motor eigenlijk vooral zien als een middel om uit te vinden welke motor nou echt bij je past. Dat kun je simpelweg niet echt van te voren!
Dag lieve mensen,
ik heb vandaag mijn rijbewijs mogen ophalen. Nu nog de motor (en de motorkleding).
Na een tijdje richting Transalp en V-Strom gekeken te hebben, gaat mijn interesse momenteel vooral naar een ouder model Deauville uit. Niet persé moeder Honda’s mooiste, maar wel groot genoeg voor mij (1,89m), kardan, 650cc (acceptabel voor een beginner), aerodynamisch en toermotor. Én hij is goedkoop te krijgen voor een model uit 2001.
Nou lees ik dat de Transalp een mooie beginnersmotor is. Hoe zit dat volgens jullie met de Deauville?
Alternatief zou ik ook graag voor een nakend willen gaan (mijn droom: een Honda cx500c, maar die vindt men niet zo even), maar ik wil vooral lekker kunnen toeren: lange afstanden zonder lage rugpijn en voor woon-werkverkeer.
Overigens: ik vind jullie site top! Dat moet echt even gezegd worden!
ondertussen heb ik nu twee weken een rode Honda Deauville. Naast korte pleziertochtjes heb ik ook een aantal langere afstanden mee afgelegd (één zelfs bij stevige stormstoten waar iedere motorrijder behave ik dus om veiligheidsredenen zijn motor thuis heeft gelaten).
Mijn indrukken tot nu toe. Is dit een geschikte motor voor iemand die pas kort zijn/haar rijbewijs heeft?
De Honda Deauville is een ongecompliceerd rijdende toermotor voor motorrijders die graag rechtop zitten. Ik ben 1,89 meter en voor mijn lengte is de Deauville helemaal top. De zithouding zou ik makkelijk vele uren vol kunnen houden. Ook zit de berijder goed uit de wind.
Omdat het hier gaat om een 2-cylinder reageert de Deauville prettig op de accelerator (‘rechterhand’). Bij lage toeren, vanuit stilstand, genoeg koppel om de motor aan het rollen te krijgen, terwijl bij hoge toeren de snelheid goed in de hand kan worden gehouden. Ik reed laatst een 4-cylinder en die had bij hoger toerental de neiging zich te ontpoppen tot racemotor, terwijl het bij lage toeren nauwelijks vooruit te branden leek.
De Deauville heeft prettige stuureigenschappen. Omdat het een hoge motor is, stuurt het wel anders dan de naked lesmotor die ik gewend was. Maar dit went heel snel.
De Deauville wordt geroemd om zijn ongecompliceerdzijn, weinig onderhoud (Kardanaandrijving), zuinig benzinegebruik (1:21,6 bij 100 km/h) en goede rijeigenschappen. De markt met gebruikte motoren van goede kwaliteit voor < €2000 is groot. Grote beschikbaarheid van (2-de hands) onderdelen. En in de rode kleur vind ik de Deauville toch zeer acceptabel 😉
ik ben opzoek naar een anders model motor heb nu paar jaar mun rijbewijs ma na het halen meteen op een enduro gestapt en nooit geen weg motor meer aangeraakt. nu wil ik toch een wegmotor gaan halen het liefst iets tussen de supermoto en een nakedbike in. wat zou een goede motor keuzen kunne zijn. aangezien dat een enduro wel heel makkelijk door de bochte te gooie is.
gr.
Verreweg het slims is het om dan een jaartje of zo te gaan rijden op een motor die door rijscholen wordt gebruikt: die gebruiken ze niet voor niets!
De Kawasaki ER5 bijvoorbeeld, of de Honda CB500.
Hoi, een erg leuke website waar ik al heel wat leerzame informatie heb gevonden, dank daarvoor!
Ik zit met het volgende; laat ik beginnen met dat ik van nature een impulsief persoon ben. Dit zorgt er dan zo nu en dan ook voor dat ik niet altijd even tevreden ben met mijn aankoop. Zo nu dus ook met mijn toermotor de Honda Varadero 1000 cc.
3 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald. Afgereden op een honda Cbf 500, daarna direct een R1 gekocht. Ook ik maakte de fout deze motor alleen maar te kopen omdat hij er zo gaaf uit zag. Immers kon ik ook niet zeggen hoe fijn deze motor dan ook reed, omdat ik geen andere motoren had getest. In ieder geval kon en durfde ik niks met dit beest van 180 PK, ja op rechte stukken snelwegen proberen boven de 250 te rijden. Dus uiteindelijk heb ik nooit echt genoten van het echte motorrijden. Na een jaar verkocht waar ik mijn moeder overigens heel erg blij mee maakte en daarna 2 jaar niet gereden.
Nu begon het toch wel weer behoorlijk te kriebelen de afgelopen weken. Ik heb de maand juli vrij en ik dacht, hoe gaaf zou het zijn om te gaan rondtoeren met een motor. Dus ik naar een erkende motorzaak, advies ingewonnen betreft welke motor geschikt is voor de alpen en zodoende dan bij de Honda Varadero 1000 uitgekomen. Bij de eerste proefrit dacht ik, wow dat stuurt wel super fijn zeg.. Ook niet zo gek na 2 jaar niet gereden te hebben. Dus je raadt het al zo impulsief als ik ben, na 10 minuten proefritje de motor en de hele mikmak erbij gekocht. Navi, kleding en tassen waar mijn tentspullen in kunnen.
Dus ik vanochtend fris opgestaan met het idee ik ga eens even lekker vakantie vieren! De motor bepakt, de topkoffer vol geladen en gaan met die banaan.. Via Duitsland ging ik de alpen in en een spannende route op mijn navi uitgezocht naar een camping ergens in de Vogezen, flink wat bergjes en haarspeldbochten. Na ca 6 uurjtes rijden was ik totaal k.o. De haarspeldbochten waren een totale mislukking met zo’n zware motor en nog eens bepakt en ik trilde boven de 60 km/h bijna letterlijk van de motor..
Dus nu met mijn handen in mn haar.. Ik zit met een veel te zware motor, mijn geplande vakantie aan diggelen en ik zit nog na te shaken van de zeer zware rit.. De motorzaak wil gelukkig wel de motor terug in ontvangst nemen, helaas denk ik wel met enig verlies.. Bizar als je hem net 2 dagen hebt en hem nu al weer inruilt, maar ja dit gaat ook niet. Nu maar hopen dat de dealer dus wel een lichtere motor voor mij heeft staan, eventueel ben ik ook bereid om bij te betalen.. Maar waar moet ik dan nu naar gaan kijken?? Ze hebben behoorlijk veel keus, moet ik op een aantal motoren behoorlijke proefritten maken? En vind de dealer over het algemeen dit wel prettig? Ik hou wel van een beetje pit, maar hij moet gewoon vooral lekker rijden.
Proefritten maken is natuurlijk aan te bevelen, maar het blijft moeilijk om dan te beoordelen of een motor je zal liggen.
Het trillen boven de 60 km/u klinkt vreemd: dat lijkt me niet bij een Varadero horen.
Je zou kunnen proberen hoe je het vindt rijden op een lichtere allroad: allroads sturen erg plezierig, maar het is je nu duidelijk dat een motor niet te lomp moet zijn.
Het zou ideaal zijn als je bij een proefrit wat dijkweggetjes zou kunnen nemen, of andere smalle weggetjes met bochten er in. Dat zijn wel geen haarspeldbochten, maar je krijgt dan wel een beetje gevoel voor hoe de motor zich onder dat soort omstandigheden gedraagt.
Succes!
lees ik goed dat je met je nieuwe Varadero in één rit door Duitsland heen naar de Alpen gereden bent om daar de haarspeldbochten te rijden? Acht uur Autobahn en daarna nog haarspeldbochten?
Zelf denk ik dat het probleem niet de Varadero is, maar vermoeidheid. Mocht je de Varadero nog hebben: ga wat toertjes in de buurt rijden en kijk hoe dát gaat.
Bedankt voor het leerzame artikel. Ik loop zelf al een tijdje met het idee rond om een Kawa Er-6n of Honda CB500F als eerste motor aan te schaffen (als ik m’n examens heb gehaald ). Zijn deze motoren vergelijkbaar met de Suzuki GS500 als het gaat om de door jullie genoemde voordelen qua hanteerbaarheid, bochtengedrag etc. Van de Kawa weet ik dat het vermogen net een klasse hoger ligt dan de Honda en Suzuki, maar het voordeel is dan weer dat ik op die motor les krijg. Uiteraard is het kostenplaatje van de GS500 gunstiger, maar ik zie er ook wel weer een beetje tegenop om een wat oudere motor te kopen, m.n. van een particulier.
Ik ben 34 en ga binnenkort beginnen ( zo snel mogelijk! ) aan mijn praktijklessen! Ikzelf heb momenteel de Honda VFR 800 op het oog als eerste motor. Verschillende collega’s en vrienden hebben me al verzekerd dat deze motor geen probleem zal zijn als eerste model. Graag had ik jullie mening gehad. Alvast bedankt!
Wat een leuke en goede site, mijn complimenten. Ik ben 58 jaar en hoop binnen twee maanden mijn jeugddroom te realiseren: motorrijden. Dankzij jullie site en de ervaring tijdens de motorrijles begrijp ik nu dat mijn aanvankelijke voorkeur (Yamaha Virago) geen geschikte eerste motorfiets is. Ik wil met mijn vriendin achterop ook wat langere reizen maken. Jullie zijn positief over de Transalp. Hoe kijken jullie naar de Yamaha TDM 850 en BMW K75RT als eerste motorfiets? Ook dat zijn zeer betaalbare reismotoren. Alvast bedankt.
Misschien relevant om te melden dat ik 1,86 meter lang ben, maar geen extreem lange benen heb. Op mijn lesmotor, een Honda CBF500, houd ik het zonder probleem twee uur uit.
Ik wil als eerste motor eentje kopen die ook geschikt is voor de lange afstanden.
Zelf denk ik aan een Honda Transalp. Oude versies (600 cc, eind jaren ’80) zijn al onder €1000 te krijgen. Moderne (700 cc, 2008 mét ABS) voor € 4000.
Nou ziet zo’n moderne er wel mooi uit, maar vooral: hij heeft ABS.
Toch twijfel ik. Kan ik voor een eerste motor wellicht beter gaan voor een goedkope oude (zonder ABS) en dan na een paar jaar alsnog de moderne kiezen? Of gelijk die van € 4000?
Ja, momenteel zie ik tussen de bomen het bos even niet meer … 😉
Of een Honda NTV 650. Eigenlijk ook een mooie motor en goedkoop (1994, 50.000km, €1000) mét kardanaandrijving! Er moeten wel koffers op kunnen en graag een beetje zuinig rijden …
Andere opties?
(ik zou eigenlijk mijn eerdere posting willen kunnen aanpassen)
Ik ben 1,89 meter lang en zoek dus een toerfiets waar ik mijn benen niet moet opvouwen. De Honda CB500F van de rijschool is duidelijk te klein voor mij …
De NTV zal waarschijnlijk aan de kleine kant zijn. De Transalp is een hele goede motor.
Wat de ABS betreft: dat is een lastige kwestie. ABSsen zijn eigenlijk pas de laatste jaren echt goed. `Vroege’ ABSsen hebben de neiging om te vroeg en/of te abrupt en schokkerig in te grijpen.
Wij zouden zelf dus gaan voor de Transalp zonder ABS, maar op dit gebied is het lastig raad te geven…
In dat geval is de volgende site een aanrader: http://cycle-ergo.com/
Hier kun je bekijken of een motor past of niet.
Mijn droommotor een BMW F800S pastte mij niet. Kreeg zere heupen waarna ik een Yamaha XJ6 Diversion gekocht heb. Probleem opgelost!
Ik zit eigenlijk in hetzelfde schuitje als redelijk wat anderen zie ik, kk ben een beginnende motorrijder (ben 36 jaar oud, maar nu net pas rijbewijs gehaald) en ik zit erg te dubben over wat voor motor ik zou willen als startmotor.
Waar ik van plan ben de motor voor te gebruiken zou zijn: enkele keren in de week mogelijk forensen (de rest van de tijd fiets ik) en enkele keren in het jaar een tochtje/vakantie naar fankrijk, ierland, noorwegen, alpenlanden etc., om mogelijk ook een VRO allroad cursus te gaan doen.
Mijn “droom-motor” is eigenlijk altijd al een all-road geweest en dan specifiek de Yamaha XT 660 Z Tenere, maar na bovenstaand verhaal over de nadelen van een eencylinder dacht ik aan een all-road tweecylinder. Ondanks dit voornemen kom ik qua inspiratie niet veel verder dan:
Nog even een toevoeging:
Ik zat ook nog te kijken naar de Kawasaki KLE 650 Versys, maar dit is (weer) een een-cylinder.
En ik bedacht nog een vraag: wat is de ervaring voor wat betreft het rijden met een passagier achterop, is het dan beter een wat sterkere motor te willen of valt dit erg mee?
Zoals zovelen hier ben ik ook enorm blij met deze site!! Complimenten voor de uitvoerigheid aan informatie en tips!
Ook ik ben op zoek naar een beginnersmotor. Ongeveer de 300e op deze site ;-). Ik = vrouw van 1.66, 31, 60kg.
Ik mag binnenkort op voor mijn examen en les nu op een Kawasaki ER6N. Deze rijdt voor mijn gevoel goed maar ik heb dan ook geen énkel vergelijkingsmateriaal (muv van een scooter, een jaartje of 15 geleden). Nadeel van de kawa is het gewicht. Alleen al de bijzondere verrichting van het achteruit in het parkeervak plaatsen is een fikse workout! Via tips van motorrijdende vrienden uitgekomen bij een Yamaha Fazer, zowel de ‘oude’ editie, als de nieuwe FZ6 naked. De reviews van die laatste zijn goed, totdat ik las dat het om een 4 cylinder gaat die als ik het goed begrepen had, ook nog geknepen is. En daar kan ik beter niet aan beginnen weet ik na uitvoerig lezen van deze site 😉
Ander alternatief dus… Tricker dan? Nou euh… -alvast excuus- de Tricker lijkt me een enorm piepje. Ik wil de motor gebruiken om mee naar mijn werk te gaan (45km enkele reis) en het liefst ook nog tripjes naar het buitenland. En de Tricker ziet er wel heel erg open en kaal (= koud!) uit.
Ik ben absoluut niet op zoek naar een racemonster dat mij mee uit rijden neemt en waar ik met knikkende knietjes mee op een bocht af rijdt… Is er nog een tussen smaakje. Een alternatief wat visueel (oh oh vrouw) aantrekkelijk is maar wél de mogelijkheid biedt om het goed te leren?
De ER6 is inderdaad een erg goede kandidaat.
Een motor die “er goed uitziet”: dat hangt natuurlijk van je smaak af. Ik ben zelf erg weg van de Moto Guzzi V7 (ik heb er zelf één: de Classic). Ook dat is een uitstekende beginnersmotor (en een motor, zoals alle goede beginnersmotoren, waar je de rest van je leven op kunt blijven rijden).
Je zou ook kunnen kijken naar de Honda CB500 en de NC700, maar ik neem aan dat je die motoren allemaal wel op deze site hebt gezien?
Bedankt voor je reactie! Ik heb mezelf door een groot gedeelte van de reacties hier heen gewerkt (veel mensen zijn op zoek naar advies :-)). Een van de reacties hier ging over de Suzuki GS500. Dat leek me ook een erg goed instapmodel. Niet te zwaar, niet te veel power en redelijk betaalbaar. Dus geen diepe krassen in mn portomonnee als ik hem een keer laat vallen (daar ga ik al vanuit). De Honda CB500 had ik inderdaad gezien en leek me ook een goede optie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de NC700 niet gelezen had omdat ik ervan uitging dat 700 het aantal CC zou zijn en dit te veel voor mij zou zijn als ‘maidje’ :-). Lees nu dat jullie het reviewen als een zeer goede beginnersmotor. HOewel het volgens mij een redelijk nieuw model is (lees: nog vrij duur als tweedehandse). Maar dat geldt ook voor de kawasaki ER6
De moto guzzi V7 ziet er werkelijk prachtig uit! Zou wel heel benieuwd zijn hoe hier je zitcomfort op is. Hij lijkt heel erg recht waardoor je wellicht meer gebogen moet zitten (maar dat moet je misschien gewoon ervaren!)
Kortom: ik denk dat ik als ik geslaagd ben zowel op de Honda CB500 als de Suzuki GS500 een proefrit zou willen maken.
Laatste vraag: naast de motor komt de kleding. Ik heb na véél zoeken en pluizen een aantal merken gevonden die mooie (en zover ik van recensies kan beoordelen ook kwalitatieve) kleding maken. O.a. Rev’it. Ik ga sowieso ook nog naar Louis in Duitsland. Wat zou je aanbevelen als het gaat om merken qua helm (integraal?)
Ik heb jullie super informatieve website met Engelse (ben 80% Engelstalig)zoektermen gevonden; stond nagenoeg bovenaan! Ik verwacht 99% weg gebruik en voel me aangetrokken tot all roads.
Mijn criteria zijn:
1) geschiktheid voor beginners,
2) aanschafkosten (liefst rond de EUR 1500,-),
3) duurzaamheid/betrouwbaarheid, en
4) (liefst doe het zelf) lage onderhoudskosten
Het lijstje kandidaten lijkt me: BMW F650GS, Honda Transalp, Kawasaki KLE500.
– Jullie vinden de BMW F650GS (1 cilinder + ABS) aardig in de buurt komen als beginnersmotor maar in het forum lees ik ook “(blijvende) kinderziekten, veelvuldig kapotte ECU’s spaken die spontaan breken”. Prijsdruk door Chinese G650, etc.Dat geeft mij het idee dat de F650GS op criteria 3) en 4) niet zo goed scoort en misschien af te raden is.
– Over de Transalp lees ik “lange duikende voorvork” en (op http://www.motorcyclespecs.co.za/model/kawasaki/kawasaki_kle500%2093.htm) zwaar voelend ook in de bochten; dus misschien minder goed voor beginners maar waarschijnlijk wel betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk. Heb op een Transalp gezeten en dat ging okay; ben 1.78 cm.
– De Kawsaki KLE 500 vind ik op jullie site niet veel over. Op het internet is hij niet erg geliefd maar ik lees dat hij een beduidend lager zwaartepunt heeft dan de Transalp, duikt nog meer dan Transalp, betere snelweg acceleratie, maar lang niet zo comfortabel als de Transalp.
Ik weet dat het een uitgekauwd onderwerp is en alles is een compromis maar ik vind de keuze als je alles goed probeert te vergelijken lastig. Ik wil best een F650GS als die redelijk rijdt voor een beginner maar liever geen eindeloze garagerekeningen. Heeft iemand nog suggesties, Transalp met straffere voorvork???, Kawasaki ??? of geen all road en toch cb500 / gs500 er-5 ???
Bedankt voor de hulp! P.S. Ben nog met lessen bezig en 50+
De F650GS durf ik niemand meer aan te raden, ik dacht eerst nog, wat een geweldige verbetering want ten opzichte van de Funduro is het echt een andere motor, maar vooral die ECU’s blijven nog steeds kapot gaan, en ik ken nu al 4 mensen waar spaken in het achterwiel bij bosjes braken, en dat vind ik zeker voor een beginenr gewoon levensgevaarlijk, en als ie daar dan tweedehands qua prijs op aangepast werd, maar nee ze blijven bovenmatig duur.
Ze rijden qua beginnersmotor eigenlijk beter dan de Transalp want ze zijn eigenlijk een wegmotor ondanks hun uiterlijk, maar die Transalp kun je bijna blind kopen, voor hele aantrekkelijke prijzen, de KLE is in Amerika verreweg de populairste, maar hier zijn de onderdelen wegens nauwelijks verkocht een heikel punt denk ik…
Kortom als je perse een langbener wilt dan is de Transalp de aangewezen keuze, vooral omdat ze gewoon erg bulletproof zijn, okee het plastic kan een scheurtje krijgen bij een glijpartij, maar verder zijn ze nauwelijks kapot te krijgen, en zeker de oudjes kosten niks, en een hoge kilometerstand is geen probleem er zijn er vele met meerdere tonnen op de teller…
Maar wil je echt leren rijden, maar dat is zoals je zelf al aangeeft een uitgekauwd onderwerp, advizeer ik je toch zo’n lullig rijschool brommertje, juist om goed te leren voelen wat zo’n voorvork doet.
En daar is de F650 gewoon veel te strak voor en de Transalp heeft een lange voorvork, niet zo slap als de AT die in onervaren handen gewoon desastreus voor je zelfvertrouwen kan zijn…
Dus ik zeg Transalp, of liever een GS500 van meneer Suzuki, hier in Margraten staat er nog eentje, want ze worden wel steeds lastiger te vinden, al is er altijd ook nog duitserland waar ie heel populair is geweest. Oh en bvergeet ook de CX500/650 niet, die kun je ook bijna altijd voor de prijs waar je hem voor kocht 5 jaar later weer verkopen 😉
Bedankt voor je reactie, ja het probleem blijft dat een lullig fietsje het beste is en je na de lessen juist iets anders wil 🙂
Ik zag ook nog wat enge foto’s op Amerikaanse sites van spontaan brekende voorwielbevestigingen (ik vond 3 gevallen maar 1 is al te veel), dus de F650GS wordt het niet.
De CX500 vind ik een goede tip. Ik had nog nooit van die motor gehoord; mooi blok.
Zit nu nog even aan een Honda Shadow 600 te denken. Laag fietsje en het motorblok en het gewicht zijn ongeveer hetzelfde als een Transalp. De Shadow 600 ziet er ook niet extreem uit. Of rijdt een Shadow 600 toch echt heel anders dan het rijschool fietsje en is het daarom sowieso ongeschikt voor starters?
Je hebt met de CX500 wel iets in mijn hoofd gestopt trouwens.
Ik zie eigenlijk geen echte problemen voorbij komen, buiten de door het gebruik van kopervet op de ventielen waardoor het Aluminium “smelt” en het ventiel naar buiten kan komen.
De foto’s die erbij staan zien er voor mij eerder uit als het gevolg van een lasbrander om het ventiel dat vastgeroest zat eruit te halen, vooral bij de ene velg zie je echte smeltrimpels tot aan de nippels van de spaken, dat kan imho niet meer door elektrovalente corrosie verklaard worden…
Dat er wel eens CDI’s sneuvelden klopt zeker, dat is eigenlijk bij bijna alle motoren met een CDI uit de jaren 80 of het nu een Honda TA een Yamaha SR of Kawa LTD is 🙂
De meesten zullen echter allang gesneuveld danwel gereviseerd zijn, in Friesland zit een daarin gespecialiseerd bedrijfje, die ook de spoelenkrans van het kleine broertje de XL/XR kan repareren die echt zeer zwak zijn, maar van de TA ken ik daar maar 1 geval van…
Leuke site! Ik ben op het moment nog bezig met het halen van mijn rijbewijs, maar het einde is bijna in zicht! Ik zit alleen wel met de beperkingen van een A1 rijbewijs, aangezien ik nog geen 24 ben. Ik ben op zoek naar een leuke 125cc (max 11kW) en ben al een tijdje bezig met me orienteren. Ik wil er wel graag een waar ik beetje mee vooruit kom op de snelweg dus die wel minimaal 120 (het liefst 130) kan, en niet maar 100 zoals sommigen, dat geeft namelijk geen veilig gevoel op de weg (als je geen vrachtwagen kan inhalen). Heb je misschien tips voor me qua modellen/hoe ik kan aflezen of ze ongeveer deze snelheid kunnen halen?
Hallo, wat een geweldig leuke site hebben jullie zeg! Echt een soort verrassingspakket, achter elk knopje kom je weer wat anders leuks tegen!
Ik ben als student (24 jaar) bijna klaar met mijn motorrijlessen, en aangezien het OV niet meer zo heel goed bevalt, wil ik snel daarna een motor gaan kopen voor dagelijks verkeer. Mijn droommotor is een mooie BMW tourmotor, maar met mijn studentenbudgetje (max 1800 aanschaf, liever niet teveel kostbaar onderhoud, redelijk zuinig en lage verzekeringspremie) moet ik mijn doelen iets lager stellen… En ik zal ook redelijk wat snelweg gaan rijden, en met mijn naked CB500 lesmotor ben ik er inmiddels wel achter dat een kuipje met windscherm zeer welkom is…
Ik zit zelf een beetje te kijken naar goedkope tourmotoren, zoals de Yamaha XJ600 & XJ900 en de Honda ntv650 (evt een Deauville). Hoewel dit beiden 4-cilinders zijn, zouden ze redelijk goed te rijden zijn voor een beginner. Wat is jullie ervaring hierin? Hebben jullie nog tips voor andere fietsen in dit segment (betaalbaar, makkelijk te rijden en niet te sportief maar wel snel genoeg voor snelwegen)?
Ik ben zelf bezig nog met mijn rijbewijs. Over 3 weken ga ik afrijden, en ik ga een yamaha r1 1000cc uit 2007 kopen. Ik lees hier en daar allemaal onzin en bangmakerij over dat het gevaarlijk is met een 1000cc te beginnen, daar ben ik het niet met deze tuigen eena! Het ligt echter aan je zelf en hoe je ermee omgaat, want je kan altijd op een 1000cc normaal rijden en bochten nemen. Dus kortom, je hoeft niet perse met een 600cc of lager te beginnen mensen!
Het ligt er vooral aan of je echt wilt leren motorrijden.
Als je daar niet in geïnteresseerd bent kun je inderdaad net zo goed op een R1 beginnen. Je zult dan in de bochten wel de CB500-tjes voor moeten laten gaan 😉
ik ben ook op zoek naar een beginners motor fiets maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen
de Honda Shadow vind ik erg mooi (alleen ik heb geen idee of ik hier mee zou kunnen beginnen),
de Kawasaki W600 past ook wel in mijn straatje, (uiterlijk) maar ik lees veel dat deze motoren voor de wat grotere mens misschien te klein zijn ik ben zelf 1,93m en ben nog niet helemaal thuis in welke modellen er allemaal zijn die vergelijkbaar zijn met de Shadow en toch leuk zijn voor beginners
Het handigst is het om naar een motorbeurs te gaan, en dan op zoveel mogelijk motoren te gaan proefzitten. Je krijgt dan een idee wat past en wat niet, wat goed lijkt te zitten en wat niet. Dan kun je gaan selecteren volgens de aanwijzingen van de website, en misschien een keer proefrijden. Succes!
oke reactie op het kiezen van een Eerste Motor” . ik heb nog nooit zulke onzin over een beginners motor gelezen.
de gene die dat geschreven heeft praat alleen maar over 1.2.of 4 cilinders.
een een cilinder zou niet geschikt zijn. een 4 cilinder ook niet. ik ben zelf een ervaren motor rijder.
en ik kan je vertellen dat het niet zo heel veel uit maakt 1.2..of 4 cilinders. een 4 cilinder rijd heel soepel.
maar heeft iets minder vermogen onder in de toeren. dan een 2 cilinder.wat veel belangrijker is. hoe zit jij op de motor.
wil je recht op zitten of juist een race motor. veel mensen kijken alleen naar het uiterlijk van de motor. bij een eerste motor.
die fout heb ik ook gemaakt. ik kocht mijn eerste motor een honda cbr 600 f. omdat ik hem zo mooi vond. maar met mijn slechte rug
kon ik er niet lang op rijden. dus naar 4 week motor verkocht. en een yamaha xjr 1300 gekocht.(had toen net 8 week me rijbewijs)
maar deze xjr 1300 beviel me zo goed. ik had geen last meer van me rug. zit mooi recht op. en ja. het is een dikke 1300. cc
maar ik rij er nu al jaren op. dus cilinders en cc;s weg er mee. koop een motor die bij je past!! je eerst auto is toch ook niet altijd een suzukie alto met 850 cc.
Jaren ervaring op de motor zegt niets over de manier waarop je rijdt 😉
Ook mensen met jaren ervaring geven soms keihard gas op de rechte stukken en staan vervolgens vrijwel stil in de bocht.
Onze adviezen zijn er voor mensen die graag goed willen leren motorrijden, die van de bochten willen leren genieten, die hun motor volledig onder controle willen leren krijgen.
Als je dat allemaal niet wilt maakt het inderdaad helemaal niets uit waar je op begint.
Hoi, ik ben naarstig opzoek naar mijn eerste motor.
Eigenlijk moet ik zeggen 2e, maar de eerste moest door omstandigheden voordat ik mijn rijbewijs had weg…. Ik had een Honda NX 650 Dominator 1988 en was verliefd op dat ding, geen idee of deze geschikt was. Wendbaar, licht en naast mijn rijlesmotor een goeie om mee te oefenen op een groot en leeg parkeerterrein.
Nu kan ik het niet helpen ik blijf kijken, naar die dingen…Maar ik heb een lijstje met motoren waar ik mijn oog op heb laten vallen:
Suzuki XF 650 Freewind
Yamaha XTZ 660 Tenere
Kawasaki KLE 500
BMW F 650 GS uit 2001 of 2002
Honda XL 600 V
Zoals je ziet volgens mij allemaal 1 cylinder, wat jullie afraden….mijn teleurstelling is groot, maar wil graag advies aannemen van jullie ervaren rijders.
Ik wil er mee naar Schotland, Alpenlanden kunnen, met bepakking….en een VRO cursus om meer te leren. Zit er toch 1 tussen die jullie dan eerder adviseren dan een andere op de lijst?
By the way een heerlijke site hebben jullie, ideaal voor een groentje zoals ik 😉
Groeten,
Monique
Als je al ervaring hebt met een Dominator kun je zonder probleem al deze motoren kiezen 😉
Wij hebben trouwens een Tenere te koop; neem maar contact op als je belangstelling hebt!
Klopt. Hij heeft een aantal nadelen (voor sommigen erg hoog, veert erg in wat lastig is met remmen bijvoorbeeld), maar afgezien daarvan een goede motor om te overwegen.
Toch lijkt mij een 250 cc niet zo slim om mee te beginnen tenzij men niets uitmaakt dat de auto,s sneller bij de stoplicht weg zijn,dan heb ik het wel over auto,s met meer dan 135pk en niet zo groot, daarnaast rijd men veel autobaan zal ik een 250 cc helemaal afraden omdat omdat topsnelheid gauw 130 tot 140 km is dan heb ik het bijvoorbeeld over honda two fifty van bj 90 maar dan vraag je ook veel toeren van je motor en het laatste stuk doet de motor heel lang over om op topsnelheid te komen…. Ik denk zelf dat een 500cc als beginnersmotor helemaal geen gek idee is…. Ik begin straks zelf met een 600cc en hier les ik ook op, eigenlijk ligt het ook aan men zelf met een 600 cc kun je net zo langzaam mee rijden als met een 1000
Ik heb jarenlang gereden op een Tricker (250cc). Een auto die mij er uit heeft gereden bij het stoplicht ben ik nog niet tegengekomen.
Een 250-cc motor is op de snelweg inderdaad niet de meest comfortabele motor 🙂 Het is ook zonde van je rijplezier om de snelweg te kiezen.
Een van de leuke aspecten van beginnen op een 250cc is dat je heel erg goed leert inhalen: je moet heel goed anticiperen, en van te voren al snelheid maken. Dat leer je niet op een motor die op snelheid goed kan optrekken.
Over `Je kunt met een xxx-cc toch ook langzaam rijden’: daar gaat het niet om. Het is niet de absolute snelheid die het `gevaar’ is.
Het gaat er om dat je in allerlei situaties je gashendel open kunt gooien zonder gevaar, dat je kunt leren merken wat de grenzen van je motor zijn zonder in gevaar te komen.
Hoi allemaal,
leuk om op deze site rond te kijken, enthousiaste mensen die leuk schrijven over motoren!
Zelf heb ik deze week mijn rijbewijs gehaald en nu, zoals zovelen hier, op zoek naar een tweedehands beginnersmotor.
Ik zit ermee dat ik met 1.90m vrij lang ben, dus wil ik graag een motor waar ik een beetje comfortabel op kan zitten. Verder denk ik aan een tweecilinder na het lezen van jullie blog, niet teveel in de toeren jagen om toch lekker vlot mee te komen. Het aanbod is zo overweldigend dat ik alleen maar meer ga twijfelen eigenlijk. Hebben jullie nog aanvullende tips/suggesties voor leuke motoren? En wat zijn zaken waar je goed op moet letten als je gaat kijken voor een tweedehands?
Hartelijk dank!
Ik ben ook 1.90 m lang, dus ook voor mij was een voldoende grote motor uitzoeken belangrijk.
Zelf rijd ik op een Honda Deauville (NT650V). Het is een zeer prettig rijdende toermotor, cardanaandrijving, redelijk zuinig (1:20) en gebruikt vanaf €1.500 te krijgen. Eigenlijk dé ideale beginnersmotor voor redelijk lange mensen.
Met mijn kennis van nu (ik heb de motor nu 1,3 jaar) kan ik de volgende punten onder de aandacht brengen:
– Verkijk je niet op de prijs (zo goedkoop mogelijk), maar realiseer je dat de motor wellicht enkele jaren de jouwe zal zijn, inclusief de erbij optredende emotionele hechting (zeker als je er ook zelf aan gaat sleutelen, zoals ik). Vaak is een wat duurder in de aanschaf zijnde motor één waar je langer plezier aan hebt, zonder bijkomende hoge reparatiekosten.
– Modernere (en duurdere) motoren hebben katalysator (sta jij en de ander minder in je eigen stank), gecombineerde voor- en achterrem en zelfs ABS (dat laatste nog nooit nodig gehad).
– O.a. bij de Deauville geldt: na het rijden van 99.999,9 km begint de teller weer gewoon bij 0. Wanneer dus een motordealer op zijn site heeft staan, dat de motor uit 2001 10.300 km heeft gereden; ga er maar van uit dat het 110.300 km zal zijn! (Zoals de mijne, maar die rijdt desondanks héél lekker)
Succes!
Gefeliciteerd met je rijbewijs. Veel succes en plezier met het uitkiezen van een motor die bij je past. In antwoord op de vraag waar je op moet letten bij een tweedehandsmotor: http://www.bmwk.nl/webPaginas/aankooptips/word/aankooptips.pdf Deze tips gelden niet alleen voor BMW-K’s, maar voor alle motorfietsen. (De passages over de cardan gelden uiteraard alleen voor motoren met cardanaandrijving…)
Het is soms ook mogelijk de motor die je graag wilt te huren. Kost je voor een weekend ook geld. Maar dat is minder dan een miskoop kost. En je kunt soms afspreken dat de huur gedeeltelijk vervalt als je er een motor koopt.
Proefritten moet je zeker maken. De dealer zal daar geen bezwaar tegen maken. Als die dat wel doet moet je je aanvragen waarom die dat doet. Het gaat toch om de verkoop? En een goede motor verkopen. En hoe moeilijk zal zo een dealer later doen als je terugkomt voor garantie.
Het is dat de meeste Harley’s geen beginner motor zijn. Maar bij de meeste dealers ben je altijd welkom. Een proefrit duurt daar ook zolang als je afspreekt. Meer dan een uur? OK Zelf ben ik in Veghel geweest. Die willen je gewoon helpen de juiste motor voor jou. Horen graag wat je ervan vindt en zoeken dan een andere uit die je misschien beter bevalt. . Geen probleem zolang jij ook maar serieus bezig bent.
Vraag altijd een half jaar garantie (is vaak ook de lengte van je seizoen). Dan heb je ook meer zicht op de kwaliteit die de dealer denkt te verkopen.
Als eerste motor, kleine nuancering bij de grote van de motor: kijk eens in de spiegel!
Als je 1,72 m bent en 60 kg is een kleinere motor altijd aan te raden. Ook als je al jaren rijdt. Zie het artikel op deze site over keren in de bergen. Op een GS als je klein bent.
Als je zoals ik 1,95 m sportief en 120 kg bent is een grote motor toch makkelijker te handelen.
Ik ben begonnen met telkens een week een motor te huren. Ook wel kostbaar maar je gaat er ook leuk mee rijden. Een hobby kost geld. Eerste was een BMWR850R. BMW omdat een BMW bijna altijd meteen vertrouwd is. Goed voelt en je niet verrast. Anderen noemen dat karakterloos. Daarna elke keer andere BMW geprobeerd tot de K1200GT uitkwam. En ik erachter kwam dat 250 op de Autobahn geen angstgevoelens opwekte op die motor. Dat vind ik dan weer wel levensgevaarlijk. Bij die snelheid moet je een vage vorm van doodsangst hebben. Immer de eerste de beste egel etc. op de weg is je fataal.
Daarna geen BMW meer gereden.
Dat is ook iets wat je proefritten je kunnen leveren. Ik rijdt blijkbaar zonder angst veel te hard. Niet meer op een snelle motor stappen. Dat is dus Zelfkennis. Erg nuttig voor motorrijders: rij altijd voor je eigen beleving en niet voor de voorrijder in de groep. Of je maten. Of je eigen kroegverhalen. En pas je aan als je eens een slechtere dag hebt. Hebben we allemaal wel eens.
Na de BMW proefritten/ uitjes Eerst een Suzuki GS850 uit 1979 die ik van een vriend overgenomen heb. Na een reeks proefritten van in totaal een paar duizend kilometer. En nu sinds een jaar een Triumph Rocket. Fijne motor
Mijn zoon heeft mijn Suzuki GS 850 overgenomen en opgeknapt. Over een paar weken zijn rijvaardigheidsbewijs. En dan gaat hij er op leren echt te rijden. Zonder de veiligheid en advies van de instructeur. Eerst vooral naar zijn werk. 15 km. Dus lekker km maken. En dan wat met pa mee. Misschien dat hij van mij wat kan leren. Maar vooral om samen te rijden.
En daar gaat het om. Geniet van het rijden. Bereid je goed voor. Zorg voor een motor die bij je past. Rij naar jouw mogelijkheden. En ga genieten 🙂
Dank voor je uitgebreide commentaar!
Mijn motor is een yamaha xv 250cc, ik hoef geen lichte motor te rijden ik zou ook een zwaardere kunnen rijden maar ik heb heel bewust voor deze 250 gekozen. Er zijn een aantal redenen dat ik voor deze motor heb gekozen ten eerste hij ziet er gewoon super mooi uit hij heeft in tegenstelling tot de honda rebel een v twin block (hij wordt de kleinste v twin genoemd die er op de markt is) daarnaast is hij zeer voordelig een volle tank is in nederland E15,00 en daar rij ik op de snelweg toch ongeveer 300km mee, ondanks zijn kleine inhoud voel je dat de motor echt wel krachtig is hij valt niet zo veel terug als je achter een auto vandaan komt of in een keer een windvlaag van voren krijgt ook op zijn top van ong 120 kmh heeft hij genoeg kracht om goed dat tempo aan te houden (ik heb vroeger een aprila rs 125 en 250 gereden maar die bleven niet zo goed op toeren als mijn xv 250 nu), de motor is ook vrij licht waardoor hij heel makkelijk te rijden is je hebt echt het gevoel dat jij bepaald wat dat er gebeurd en dat jij ten alle tijde de volledige controle hebt over de motor, dit is zeker het geval op een bochtige landweg het gemak waarmee hij door de bochten gaat is echt heerlijk en je kunt echt genieten van je rit, zoals ik al eerder vermelde heeft de motor echt wel genoeg kracht daardoor is het ook goed te doen om met iemand achter op een toertochtje te gaan maken. Door de kracht die de motor heeft merk je weinig verschil in prestatie. De yamaha xv 250 is een geweldige motor om op te beginnen maar is ook zeker een geweldige motor voor gevorderde die onbezorgd, goedkoop en met veel plezier zijn km wilt maken. Ps De yamaha is een kleine motor ik ben zelf 1,75m en weeg 70kg. Dit is wel een punt waar je rekening mee moet houden als je langer en zwaarder bent (zeker langer)
Heey beste mensen,
Leuk dat iedereen hier zijn ervaringen kan delen en er advies gegeven wordt aan beginnende rijders.
Ook ik ontvang binnenkort mijn rijbewijs (als het goed is haha) en ben opzoek naar een eerste motor. Nu ben ik verliefd geworden de Suzuki gsx R600 (2004), ik heb al van enkele mensen gehoord dat dit prima te doen is als eerste motor. Wat denken jullie ervan?
Ik heb een Kawasaki Zephyr 550 te koop. Dat was mijn eerste motor. Heb hem 4 jaar gehad en het is een hele fijne beginners motor. Niet te lomp, stuurt fijn en ook uitstekend voor lange afstanden (vakanties, weekendjes weg) een fijne begaanbare motor die er ook nog eens heel leuk uitziet. Na 4 jaar heb ik besloten een wat grotere motor aan te schaffen. Veel plezier gehad mijn eerste motor. Doet toch een beetje pijn om hem weg te doen. Als je geinteresseerd bent, laat maar even weten hoe ik je kan bereiken, dan stuur ik je wat foto’s
Tsja, er zijn altijd mensen die sportmotoren aanprijzen… als ze er zelf op begonnen zijn of er een te koop hebben… maar hoe wij erover denken is te lezen op de pagina over beginnersmotor.
Je doet jezelf maar vooral je dinnetje enorm te kort qua rijplezier als je met een SS begint… je hebt zelfs kans dat je zelf bang voor bochten word…
Erg leuk om als beginnend motorrijder rond te neuzen op deze site! Veel motorrijdende vrienden van me hebben voor hun eerste machine vooral gekeken naar de prijs… Interessant om hier te lezen dat je misschien ook kan kijken naar een fiets waarop je de basis van je motorrij vaardigheden goed kan uitbouwen 🙂
Nu wil ik in de aanschaf van mijn eerste machine die twee combineren; Goedkoop in de aanschaf, goede rij eigenschappen voor de beginnende rijder.
Bij het combineren van die hoofdeisen, ben ik bij de Kawasaki KLE 500 (jaren ’90 model).
Heeft iemand zelf enige ervaring met deze machine? Online reviews zijn er wel, maar nogal wisselend.. Reacties op die reviews dan vaak wel weer positief.
Ik heb er veel goeds over gehoord, goed onderhouden schijnen ze erg betrouwbaar te zijn.
Hello hello,
Net als vele andere posters hier ben ook ik enorm aan het twijfelen over de aanschaf van een eerste motor. 2 November mijn examen dus zo ver is het nog niet. Maar dan ben je toch al wel stiekem aan het rondkijken wat nou de opties zijn.
Los van de twijfel of ik meteen een motor wil aanschaffen of dat ik tot het voorjaar wil wachten (dat moet ik zelf maar eeens even goed uitzoeken), twijfel ik vooralsnog tussen drie a vier opties. Dit kunnen er zomaar meer worden als er fraaie suggesties gedaan worden.. Er is zo veel keuze!
Ik ben 1.73, niet te groot dus. Zou de motor gebruiken voor woon-werk verkeer, in de weekenden mogelijk ritjes van 200km (naar andere kant van nederland) en ik vind het ook wel een erg aantrekkelijk idee om er mee op vakantie te kunnen volgende zomer. Ik wil zeker een geschikte beginnersfiets, heb gelezen dat tweecilinders zich hier het best voor lenen en dat je rond de 600cc best wel prima zit. (De volledige technische kant is me nog niet helemaal duidelijk, maar daar ga ik me zeker nog in verdiepen)
Momenteel valt mijn oog op:
Yamaha diversion 600 / 900
Suzuki GS 500
Suzuki 650 V-STROM ABS
Als iemand wat feedback kan geven op mijn huidige selectie (prima selectie / niet zo handig, want..) of voor mijn wensen/mogelijkheden een leuk alternatief hebben dan is dat meer dan welkom.
Ik probeer voor mijn eerste motor zeker onder de 5000 te blijven en het liefst een eindje daar onder..
Ik ben zeer tevreden met mijn Honda Deauville (2CV, 650cc), een echte toermotor voor langere afstanden. Gebruikt te krijgen voor onder €2000. Het mooie is dat die motor cardanaandrijving heeft.Ik ken iemand die ook niet heel lang is en die motor ook heeft. Zij heeft echter wel de motor aan laten passen, zodat die minder hoog is. Voor een goedkope gebruikte is dit wel een dure optie, natuurlijk.
Verder schijnt de Honda NTV 650 ‘Revere’ goed te zijn voor kortere mensen. Het is verder dezelfde motor als de Deauville, maar dan naakt en kleiner.
Gewoon eens proefrijden zodra je jouw rijbewijs op zak hebt!
Succes!!!
Ik heb niet zo veel ervaringen met verschillende types motorfietsen, maar ik kan je zeggen dat ik de Yamaha diversion 600 soepel vind rijden. Naar mijn smaak te veel een hoge toerenblok, maar dat is een kwestie van smaak. Stuurt lekker soepel. De diversion 900 is volgens mijn stiefzoon, die er jaren een gehad heeft, betrouwbaar, zwaar en log. De tip van Ulrich voor een Honda NTV 650 zou ik serieus nemen. Ik heb er zelf een willen kopen en verhogen (ik ben 1,86 m.), maar uiteindelijk heb ik op verzoek van mijn vriendin, die ik graag achterop heb, een BMW K1100LT gekocht. Heel comfortabel, maar voor jou echt te hoog. (En ook wel zwaar om mee te beginnen.)
Plezier met lessen en succes met je examen.
hallo,
niet bekend op deze site en weet niet of ik via deze weg mijn vraag mag/kan stellen.
ik ben op dit moment bezig met mijn A1 rijbewijs. de motor zou voornamelijk gebruikt worden in het weekend i.v.m. school.
ik zat zelf te kijken voor de Yamaha YBR 125 of de honda CBF 125. heeft iemand ervaring met deze motorfietsen zo ja: is dit een geschikte motor voor beginners, en is dit een geschikte motor voor een persoon van ong. 1.77?
mvg
joey
We hebben nog nooit 125-cc’s getest.
Jazeker zeker de YBR is een ideale beginnersfiets… en kost qua onderhoud en benzine nagenoeg niets…
Beste Luiemotorfiets,
Ik hoop mijn motorrijbewijs te halen in oktober. Ik heb wat ervaring met crossmotor (honda 250’s en zo) van toen ik wat jonger was en wil mijn eerste straatmotor kopen. Jullie hebben het voortdurend over een- en twee-cilinder motors als goed beginnermotors, vooral door het voorspelbaar karakter van de motor en de chassis. Wat denken jullie van een Triumph Street Triple (675cc, 3 cilinder naked bike) als mogelijkheid? Van wat ik gelezen heb heeft het ook een heel soepel blok met een zeer progressive koppel vanaf de lage toeren en een heel stabiel rijgedrag. De Triumph heeft wel wat meer pk’s dan een echt beginner/lesfiets zoals de ER-6N (rond de 100pk voor de Triumph vs. 71pk voor de Kawa). Trouwens heb ik als lesfiets een Cb500f tot aan mijn bijzonder rijrichtingenexam gereden en daarna een Suzuki Gladius. Ik vond allebei leuk motors maar voor mij iets verkrampt qua zitpositie en minder geschikt voor op de snelweg wegens gebrek aan windscherm.
Ik ben ook geinteresserd in een VFR750/800(voor de VTEC blok), omdat ik wil toch wat langer tochten maken, ook op de snelweg. Deze bikes hebben ook de reputatie voor comfort over lange afstand, een soepel V4 motor en een kuip voor wat windbescherming.
Wat zijn jullie gedachten over deze stellingen?
Alvast bedankt.
Met de Honda is het lastig om de motor te leren aanvoelen, omdat er – door het soepele V4-blok, erg weinig te voelen is. Met de Triumph zit het wat dat betreft waarschijnlijk beter.
Wat sowieso een punt is, is dat je echt pas na een aantal jaren over jezelf weet wat voor soort motorrijder je bent, wat je met je motor doet. Rij je er veel mee op de snelweg of bewaar je dat alleen voor als je echt snel van A naar B moet? In dat laatste geval kun je – weet ik uit ervaring – prima zonder windscherm, op een naked bike.
Je begrijpt dat ik je dus niet even aan een koopadvies kan helpen 🙂
Beste luiemotorfiets,
Ik heb de hoop in oktober mijn motorrijbewijs te halen. Nu denk ik er over om in de winter een motorfiets aan te schaffen, alleen zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb geen behoefte aan een zware motor, ik ben blij als ik een goede wendbare motorfiets heb (waarmee ik in de praktijk ook de bijzondere verrichtingen zou kunnen verrichten). Ik ben er dankzij jullie website inmiddels van overtuigd dat je met minder pk’s ook ontzettend veel plezier van je motor kunt hebben. De kans is groot dat ik in het nieuwe jaar met een aantal vrienden ga toeren in de Ardennen, dus de motor moet dus eigenlijk allround zijn. Ik dacht eerst aan een BMW F 650 GS maar na al die slechte recensies durf ik die dure motor niet meer te kopen. Ik vind de Moto Guzzo V7 ook zeer mooi, maar die heeft geen kuipje/raampje dus lijkt mij niet echt geschikt voor de snelweg. Ik vraag me ook af of daar koffers op kunnen en volgens mij doe je daarmee de motorfiets onrecht aan. Ik ben blijven hangen bij een Yamaha XJ6 DIVERSION. Als jullie me kunnen adviseren hierin, graag! Misschien dat jullie een aantal betere opties weten? Ik sta voor alles open. Dus in het kort: ik ben op zoek naar een motor die van goede kwaliteit is, het liefst weinig onderhoud nodig heeft, een goede beginnersmotor, een motor die je ook een “motorgevoel” geeft, een motor waarmee ik kan toeren met vrienden en die er ook fatsoenlijk uitziet. Ik hoop dat jullie op korte termijn reageren. Alvast bedankt!
Je zoekt eigenlijk een motor die alles kan. Dat is ook logisch, omdat je nog niet weet hoe je je motor het meest zult gaan gebruiken.
De snelweg bijvoorbeeld: misschien kom je er wel achter, als je je motor hebt, dat je het veel leuker vindt om binnendoor te rijden.
De Diversion is een prima motor om dat allemaal op uit te vinden.
Ik zou bij een eerste motor niet al te kritisch zijn op het uiterlijk. Je moet zo’n eerste motor eigenlijk vooral zien als een middel om uit te vinden welke motor nou echt bij je past. Dat kun je simpelweg niet echt van te voren!
Dag lieve mensen,
ik heb vandaag mijn rijbewijs mogen ophalen. Nu nog de motor (en de motorkleding).
Na een tijdje richting Transalp en V-Strom gekeken te hebben, gaat mijn interesse momenteel vooral naar een ouder model Deauville uit. Niet persé moeder Honda’s mooiste, maar wel groot genoeg voor mij (1,89m), kardan, 650cc (acceptabel voor een beginner), aerodynamisch en toermotor. Én hij is goedkoop te krijgen voor een model uit 2001.
Nou lees ik dat de Transalp een mooie beginnersmotor is. Hoe zit dat volgens jullie met de Deauville?
Alternatief zou ik ook graag voor een nakend willen gaan (mijn droom: een Honda cx500c, maar die vindt men niet zo even), maar ik wil vooral lekker kunnen toeren: lange afstanden zonder lage rugpijn en voor woon-werkverkeer.
Overigens: ik vind jullie site top! Dat moet echt even gezegd worden!
Dag lieve mensen,
ondertussen heb ik nu twee weken een rode Honda Deauville. Naast korte pleziertochtjes heb ik ook een aantal langere afstanden mee afgelegd (één zelfs bij stevige stormstoten waar iedere motorrijder behave ik dus om veiligheidsredenen zijn motor thuis heeft gelaten).
Mijn indrukken tot nu toe. Is dit een geschikte motor voor iemand die pas kort zijn/haar rijbewijs heeft?
De Honda Deauville is een ongecompliceerd rijdende toermotor voor motorrijders die graag rechtop zitten. Ik ben 1,89 meter en voor mijn lengte is de Deauville helemaal top. De zithouding zou ik makkelijk vele uren vol kunnen houden. Ook zit de berijder goed uit de wind.
Omdat het hier gaat om een 2-cylinder reageert de Deauville prettig op de accelerator (‘rechterhand’). Bij lage toeren, vanuit stilstand, genoeg koppel om de motor aan het rollen te krijgen, terwijl bij hoge toeren de snelheid goed in de hand kan worden gehouden. Ik reed laatst een 4-cylinder en die had bij hoger toerental de neiging zich te ontpoppen tot racemotor, terwijl het bij lage toeren nauwelijks vooruit te branden leek.
De Deauville heeft prettige stuureigenschappen. Omdat het een hoge motor is, stuurt het wel anders dan de naked lesmotor die ik gewend was. Maar dit went heel snel.
De Deauville wordt geroemd om zijn ongecompliceerdzijn, weinig onderhoud (Kardanaandrijving), zuinig benzinegebruik (1:21,6 bij 100 km/h) en goede rijeigenschappen. De markt met gebruikte motoren van goede kwaliteit voor < €2000 is groot. Grote beschikbaarheid van (2-de hands) onderdelen. En in de rode kleur vind ik de Deauville toch zeer acceptabel 😉
Veel plezierige en veilige km's wens ik iedereen!
hallo
ik ben opzoek naar een anders model motor heb nu paar jaar mun rijbewijs ma na het halen meteen op een enduro gestapt en nooit geen weg motor meer aangeraakt. nu wil ik toch een wegmotor gaan halen het liefst iets tussen de supermoto en een nakedbike in. wat zou een goede motor keuzen kunne zijn. aangezien dat een enduro wel heel makkelijk door de bochte te gooie is.
gr.
Verreweg het slims is het om dan een jaartje of zo te gaan rijden op een motor die door rijscholen wordt gebruikt: die gebruiken ze niet voor niets!
De Kawasaki ER5 bijvoorbeeld, of de Honda CB500.
Hoi, een erg leuke website waar ik al heel wat leerzame informatie heb gevonden, dank daarvoor!
Ik zit met het volgende; laat ik beginnen met dat ik van nature een impulsief persoon ben. Dit zorgt er dan zo nu en dan ook voor dat ik niet altijd even tevreden ben met mijn aankoop. Zo nu dus ook met mijn toermotor de Honda Varadero 1000 cc.
3 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald. Afgereden op een honda Cbf 500, daarna direct een R1 gekocht. Ook ik maakte de fout deze motor alleen maar te kopen omdat hij er zo gaaf uit zag. Immers kon ik ook niet zeggen hoe fijn deze motor dan ook reed, omdat ik geen andere motoren had getest. In ieder geval kon en durfde ik niks met dit beest van 180 PK, ja op rechte stukken snelwegen proberen boven de 250 te rijden. Dus uiteindelijk heb ik nooit echt genoten van het echte motorrijden. Na een jaar verkocht waar ik mijn moeder overigens heel erg blij mee maakte en daarna 2 jaar niet gereden.
Nu begon het toch wel weer behoorlijk te kriebelen de afgelopen weken. Ik heb de maand juli vrij en ik dacht, hoe gaaf zou het zijn om te gaan rondtoeren met een motor. Dus ik naar een erkende motorzaak, advies ingewonnen betreft welke motor geschikt is voor de alpen en zodoende dan bij de Honda Varadero 1000 uitgekomen. Bij de eerste proefrit dacht ik, wow dat stuurt wel super fijn zeg.. Ook niet zo gek na 2 jaar niet gereden te hebben. Dus je raadt het al zo impulsief als ik ben, na 10 minuten proefritje de motor en de hele mikmak erbij gekocht. Navi, kleding en tassen waar mijn tentspullen in kunnen.
Dus ik vanochtend fris opgestaan met het idee ik ga eens even lekker vakantie vieren! De motor bepakt, de topkoffer vol geladen en gaan met die banaan.. Via Duitsland ging ik de alpen in en een spannende route op mijn navi uitgezocht naar een camping ergens in de Vogezen, flink wat bergjes en haarspeldbochten. Na ca 6 uurjtes rijden was ik totaal k.o. De haarspeldbochten waren een totale mislukking met zo’n zware motor en nog eens bepakt en ik trilde boven de 60 km/h bijna letterlijk van de motor..
Dus nu met mijn handen in mn haar.. Ik zit met een veel te zware motor, mijn geplande vakantie aan diggelen en ik zit nog na te shaken van de zeer zware rit.. De motorzaak wil gelukkig wel de motor terug in ontvangst nemen, helaas denk ik wel met enig verlies.. Bizar als je hem net 2 dagen hebt en hem nu al weer inruilt, maar ja dit gaat ook niet. Nu maar hopen dat de dealer dus wel een lichtere motor voor mij heeft staan, eventueel ben ik ook bereid om bij te betalen.. Maar waar moet ik dan nu naar gaan kijken?? Ze hebben behoorlijk veel keus, moet ik op een aantal motoren behoorlijke proefritten maken? En vind de dealer over het algemeen dit wel prettig? Ik hou wel van een beetje pit, maar hij moet gewoon vooral lekker rijden.
Bedankt!
Proefritten maken is natuurlijk aan te bevelen, maar het blijft moeilijk om dan te beoordelen of een motor je zal liggen.
Het trillen boven de 60 km/u klinkt vreemd: dat lijkt me niet bij een Varadero horen.
Je zou kunnen proberen hoe je het vindt rijden op een lichtere allroad: allroads sturen erg plezierig, maar het is je nu duidelijk dat een motor niet te lomp moet zijn.
Het zou ideaal zijn als je bij een proefrit wat dijkweggetjes zou kunnen nemen, of andere smalle weggetjes met bochten er in. Dat zijn wel geen haarspeldbochten, maar je krijgt dan wel een beetje gevoel voor hoe de motor zich onder dat soort omstandigheden gedraagt.
Succes!
Beste Ralf,
lees ik goed dat je met je nieuwe Varadero in één rit door Duitsland heen naar de Alpen gereden bent om daar de haarspeldbochten te rijden? Acht uur Autobahn en daarna nog haarspeldbochten?
Zelf denk ik dat het probleem niet de Varadero is, maar vermoeidheid. Mocht je de Varadero nog hebben: ga wat toertjes in de buurt rijden en kijk hoe dát gaat.
Bedankt voor het leerzame artikel. Ik loop zelf al een tijdje met het idee rond om een Kawa Er-6n of Honda CB500F als eerste motor aan te schaffen (als ik m’n examens heb gehaald ). Zijn deze motoren vergelijkbaar met de Suzuki GS500 als het gaat om de door jullie genoemde voordelen qua hanteerbaarheid, bochtengedrag etc. Van de Kawa weet ik dat het vermogen net een klasse hoger ligt dan de Honda en Suzuki, maar het voordeel is dan weer dat ik op die motor les krijg. Uiteraard is het kostenplaatje van de GS500 gunstiger, maar ik zie er ook wel weer een beetje tegenop om een wat oudere motor te kopen, m.n. van een particulier.
Ik ben 34 en ga binnenkort beginnen ( zo snel mogelijk! ) aan mijn praktijklessen! Ikzelf heb momenteel de Honda VFR 800 op het oog als eerste motor. Verschillende collega’s en vrienden hebben me al verzekerd dat deze motor geen probleem zal zijn als eerste model. Graag had ik jullie mening gehad. Alvast bedankt!
Sorry, we waren even met vakantie. Antwoord volgt.
Wat een leuke en goede site, mijn complimenten. Ik ben 58 jaar en hoop binnen twee maanden mijn jeugddroom te realiseren: motorrijden. Dankzij jullie site en de ervaring tijdens de motorrijles begrijp ik nu dat mijn aanvankelijke voorkeur (Yamaha Virago) geen geschikte eerste motorfiets is. Ik wil met mijn vriendin achterop ook wat langere reizen maken. Jullie zijn positief over de Transalp. Hoe kijken jullie naar de Yamaha TDM 850 en BMW K75RT als eerste motorfiets? Ook dat zijn zeer betaalbare reismotoren. Alvast bedankt.
Misschien relevant om te melden dat ik 1,86 meter lang ben, maar geen extreem lange benen heb. Op mijn lesmotor, een Honda CBF500, houd ik het zonder probleem twee uur uit.
Ik wil als eerste motor eentje kopen die ook geschikt is voor de lange afstanden.
Zelf denk ik aan een Honda Transalp. Oude versies (600 cc, eind jaren ’80) zijn al onder €1000 te krijgen. Moderne (700 cc, 2008 mét ABS) voor € 4000.
Nou ziet zo’n moderne er wel mooi uit, maar vooral: hij heeft ABS.
Toch twijfel ik. Kan ik voor een eerste motor wellicht beter gaan voor een goedkope oude (zonder ABS) en dan na een paar jaar alsnog de moderne kiezen? Of gelijk die van € 4000?
Ja, momenteel zie ik tussen de bomen het bos even niet meer … 😉
Dank voor jullie reacties!
Of een Honda NTV 650. Eigenlijk ook een mooie motor en goedkoop (1994, 50.000km, €1000) mét kardanaandrijving! Er moeten wel koffers op kunnen en graag een beetje zuinig rijden …
Andere opties?
(ik zou eigenlijk mijn eerdere posting willen kunnen aanpassen)
Ik ben 1,89 meter lang en zoek dus een toerfiets waar ik mijn benen niet moet opvouwen. De Honda CB500F van de rijschool is duidelijk te klein voor mij …
We zullen kijken of we vandaag de tijd kunnen vinden je te antwoorden!
De NTV zal waarschijnlijk aan de kleine kant zijn. De Transalp is een hele goede motor.
Wat de ABS betreft: dat is een lastige kwestie. ABSsen zijn eigenlijk pas de laatste jaren echt goed. `Vroege’ ABSsen hebben de neiging om te vroeg en/of te abrupt en schokkerig in te grijpen.
Wij zouden zelf dus gaan voor de Transalp zonder ABS, maar op dit gebied is het lastig raad te geven…
In dat geval is de volgende site een aanrader: http://cycle-ergo.com/
Hier kun je bekijken of een motor past of niet.
Mijn droommotor een BMW F800S pastte mij niet. Kreeg zere heupen waarna ik een Yamaha XJ6 Diversion gekocht heb. Probleem opgelost!
Die ken ik nog van lang geleden. Is erg leuk inderdaad!
Goedemorgen,
Ik zit eigenlijk in hetzelfde schuitje als redelijk wat anderen zie ik, kk ben een beginnende motorrijder (ben 36 jaar oud, maar nu net pas rijbewijs gehaald) en ik zit erg te dubben over wat voor motor ik zou willen als startmotor.
Waar ik van plan ben de motor voor te gebruiken zou zijn: enkele keren in de week mogelijk forensen (de rest van de tijd fiets ik) en enkele keren in het jaar een tochtje/vakantie naar fankrijk, ierland, noorwegen, alpenlanden etc., om mogelijk ook een VRO allroad cursus te gaan doen.
Mijn “droom-motor” is eigenlijk altijd al een all-road geweest en dan specifiek de Yamaha XT 660 Z Tenere, maar na bovenstaand verhaal over de nadelen van een eencylinder dacht ik aan een all-road tweecylinder. Ondanks dit voornemen kom ik qua inspiratie niet veel verder dan:
Eencylinder (toch):
– Kawasaki KLR 650
– Yamaha XT 660 Z Tenere
Tweecylinder:
– Honda Transalp (XL650V of XL700V)
– Honda Aftica Twin
Zijn er in dit all-road genre nog goede keuzes die ik gemist heb en wat zouden jullie adviseren?
Verder natuurlijk nog mijn complimenten voor de heldere site,
Bij voorbaat dank,
Jasper
Nog even een toevoeging:
Ik zat ook nog te kijken naar de Kawasaki KLE 650 Versys, maar dit is (weer) een een-cylinder.
En ik bedacht nog een vraag: wat is de ervaring voor wat betreft het rijden met een passagier achterop, is het dan beter een wat sterkere motor te willen of valt dit erg mee?
groeten,
Jasper
Zoals zovelen hier ben ik ook enorm blij met deze site!! Complimenten voor de uitvoerigheid aan informatie en tips!
Ook ik ben op zoek naar een beginnersmotor. Ongeveer de 300e op deze site ;-). Ik = vrouw van 1.66, 31, 60kg.
Ik mag binnenkort op voor mijn examen en les nu op een Kawasaki ER6N. Deze rijdt voor mijn gevoel goed maar ik heb dan ook geen énkel vergelijkingsmateriaal (muv van een scooter, een jaartje of 15 geleden). Nadeel van de kawa is het gewicht. Alleen al de bijzondere verrichting van het achteruit in het parkeervak plaatsen is een fikse workout! Via tips van motorrijdende vrienden uitgekomen bij een Yamaha Fazer, zowel de ‘oude’ editie, als de nieuwe FZ6 naked. De reviews van die laatste zijn goed, totdat ik las dat het om een 4 cylinder gaat die als ik het goed begrepen had, ook nog geknepen is. En daar kan ik beter niet aan beginnen weet ik na uitvoerig lezen van deze site 😉
Ander alternatief dus… Tricker dan? Nou euh… -alvast excuus- de Tricker lijkt me een enorm piepje. Ik wil de motor gebruiken om mee naar mijn werk te gaan (45km enkele reis) en het liefst ook nog tripjes naar het buitenland. En de Tricker ziet er wel heel erg open en kaal (= koud!) uit.
Ik ben absoluut niet op zoek naar een racemonster dat mij mee uit rijden neemt en waar ik met knikkende knietjes mee op een bocht af rijdt… Is er nog een tussen smaakje. Een alternatief wat visueel (oh oh vrouw) aantrekkelijk is maar wél de mogelijkheid biedt om het goed te leren?
De ER6 is inderdaad een erg goede kandidaat.
Een motor die “er goed uitziet”: dat hangt natuurlijk van je smaak af. Ik ben zelf erg weg van de Moto Guzzi V7 (ik heb er zelf één: de Classic). Ook dat is een uitstekende beginnersmotor (en een motor, zoals alle goede beginnersmotoren, waar je de rest van je leven op kunt blijven rijden).
Je zou ook kunnen kijken naar de Honda CB500 en de NC700, maar ik neem aan dat je die motoren allemaal wel op deze site hebt gezien?
Bedankt voor je reactie! Ik heb mezelf door een groot gedeelte van de reacties hier heen gewerkt (veel mensen zijn op zoek naar advies :-)). Een van de reacties hier ging over de Suzuki GS500. Dat leek me ook een erg goed instapmodel. Niet te zwaar, niet te veel power en redelijk betaalbaar. Dus geen diepe krassen in mn portomonnee als ik hem een keer laat vallen (daar ga ik al vanuit). De Honda CB500 had ik inderdaad gezien en leek me ook een goede optie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de NC700 niet gelezen had omdat ik ervan uitging dat 700 het aantal CC zou zijn en dit te veel voor mij zou zijn als ‘maidje’ :-). Lees nu dat jullie het reviewen als een zeer goede beginnersmotor. HOewel het volgens mij een redelijk nieuw model is (lees: nog vrij duur als tweedehandse). Maar dat geldt ook voor de kawasaki ER6
De moto guzzi V7 ziet er werkelijk prachtig uit! Zou wel heel benieuwd zijn hoe hier je zitcomfort op is. Hij lijkt heel erg recht waardoor je wellicht meer gebogen moet zitten (maar dat moet je misschien gewoon ervaren!)
Kortom: ik denk dat ik als ik geslaagd ben zowel op de Honda CB500 als de Suzuki GS500 een proefrit zou willen maken.
Laatste vraag: naast de motor komt de kleding. Ik heb na véél zoeken en pluizen een aantal merken gevonden die mooie (en zover ik van recensies kan beoordelen ook kwalitatieve) kleding maken. O.a. Rev’it. Ik ga sowieso ook nog naar Louis in Duitsland. Wat zou je aanbevelen als het gaat om merken qua helm (integraal?)
Groetjes!
Ik heb jullie super informatieve website met Engelse (ben 80% Engelstalig)zoektermen gevonden; stond nagenoeg bovenaan! Ik verwacht 99% weg gebruik en voel me aangetrokken tot all roads.
Mijn criteria zijn:
1) geschiktheid voor beginners,
2) aanschafkosten (liefst rond de EUR 1500,-),
3) duurzaamheid/betrouwbaarheid, en
4) (liefst doe het zelf) lage onderhoudskosten
Het lijstje kandidaten lijkt me: BMW F650GS, Honda Transalp, Kawasaki KLE500.
– Jullie vinden de BMW F650GS (1 cilinder + ABS) aardig in de buurt komen als beginnersmotor maar in het forum lees ik ook “(blijvende) kinderziekten, veelvuldig kapotte ECU’s spaken die spontaan breken”. Prijsdruk door Chinese G650, etc.Dat geeft mij het idee dat de F650GS op criteria 3) en 4) niet zo goed scoort en misschien af te raden is.
– Over de Transalp lees ik “lange duikende voorvork” en (op http://www.motorcyclespecs.co.za/model/kawasaki/kawasaki_kle500%2093.htm) zwaar voelend ook in de bochten; dus misschien minder goed voor beginners maar waarschijnlijk wel betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk. Heb op een Transalp gezeten en dat ging okay; ben 1.78 cm.
– De Kawsaki KLE 500 vind ik op jullie site niet veel over. Op het internet is hij niet erg geliefd maar ik lees dat hij een beduidend lager zwaartepunt heeft dan de Transalp, duikt nog meer dan Transalp, betere snelweg acceleratie, maar lang niet zo comfortabel als de Transalp.
Ik weet dat het een uitgekauwd onderwerp is en alles is een compromis maar ik vind de keuze als je alles goed probeert te vergelijken lastig. Ik wil best een F650GS als die redelijk rijdt voor een beginner maar liever geen eindeloze garagerekeningen. Heeft iemand nog suggesties, Transalp met straffere voorvork???, Kawasaki ??? of geen all road en toch cb500 / gs500 er-5 ???
Bedankt voor de hulp! P.S. Ben nog met lessen bezig en 50+
De F650GS durf ik niemand meer aan te raden, ik dacht eerst nog, wat een geweldige verbetering want ten opzichte van de Funduro is het echt een andere motor, maar vooral die ECU’s blijven nog steeds kapot gaan, en ik ken nu al 4 mensen waar spaken in het achterwiel bij bosjes braken, en dat vind ik zeker voor een beginenr gewoon levensgevaarlijk, en als ie daar dan tweedehands qua prijs op aangepast werd, maar nee ze blijven bovenmatig duur.
Ze rijden qua beginnersmotor eigenlijk beter dan de Transalp want ze zijn eigenlijk een wegmotor ondanks hun uiterlijk, maar die Transalp kun je bijna blind kopen, voor hele aantrekkelijke prijzen, de KLE is in Amerika verreweg de populairste, maar hier zijn de onderdelen wegens nauwelijks verkocht een heikel punt denk ik…
Kortom als je perse een langbener wilt dan is de Transalp de aangewezen keuze, vooral omdat ze gewoon erg bulletproof zijn, okee het plastic kan een scheurtje krijgen bij een glijpartij, maar verder zijn ze nauwelijks kapot te krijgen, en zeker de oudjes kosten niks, en een hoge kilometerstand is geen probleem er zijn er vele met meerdere tonnen op de teller…
Maar wil je echt leren rijden, maar dat is zoals je zelf al aangeeft een uitgekauwd onderwerp, advizeer ik je toch zo’n lullig rijschool brommertje, juist om goed te leren voelen wat zo’n voorvork doet.
En daar is de F650 gewoon veel te strak voor en de Transalp heeft een lange voorvork, niet zo slap als de AT die in onervaren handen gewoon desastreus voor je zelfvertrouwen kan zijn…
Dus ik zeg Transalp, of liever een GS500 van meneer Suzuki, hier in Margraten staat er nog eentje, want ze worden wel steeds lastiger te vinden, al is er altijd ook nog duitserland waar ie heel populair is geweest. Oh en bvergeet ook de CX500/650 niet, die kun je ook bijna altijd voor de prijs waar je hem voor kocht 5 jaar later weer verkopen 😉
Bedankt voor je reactie, ja het probleem blijft dat een lullig fietsje het beste is en je na de lessen juist iets anders wil 🙂
Ik zag ook nog wat enge foto’s op Amerikaanse sites van spontaan brekende voorwielbevestigingen (ik vond 3 gevallen maar 1 is al te veel), dus de F650GS wordt het niet.
De CX500 vind ik een goede tip. Ik had nog nooit van die motor gehoord; mooi blok.
Zit nu nog even aan een Honda Shadow 600 te denken. Laag fietsje en het motorblok en het gewicht zijn ongeveer hetzelfde als een Transalp. De Shadow 600 ziet er ook niet extreem uit. Of rijdt een Shadow 600 toch echt heel anders dan het rijschool fietsje en is het daarom sowieso ongeschikt voor starters?
Je hebt met de CX500 wel iets in mijn hoofd gestopt trouwens.
Over het ‘blind kopen’ van een Transalp denken de Transalp-fans van motoravonturist iets genuanceerder, zie: http://www.motoravonturist.nl/how-to/peter/how-to-transalp/
Ik zie eigenlijk geen echte problemen voorbij komen, buiten de door het gebruik van kopervet op de ventielen waardoor het Aluminium “smelt” en het ventiel naar buiten kan komen.
De foto’s die erbij staan zien er voor mij eerder uit als het gevolg van een lasbrander om het ventiel dat vastgeroest zat eruit te halen, vooral bij de ene velg zie je echte smeltrimpels tot aan de nippels van de spaken, dat kan imho niet meer door elektrovalente corrosie verklaard worden…
Dat er wel eens CDI’s sneuvelden klopt zeker, dat is eigenlijk bij bijna alle motoren met een CDI uit de jaren 80 of het nu een Honda TA een Yamaha SR of Kawa LTD is 🙂
De meesten zullen echter allang gesneuveld danwel gereviseerd zijn, in Friesland zit een daarin gespecialiseerd bedrijfje, die ook de spoelenkrans van het kleine broertje de XL/XR kan repareren die echt zeer zwak zijn, maar van de TA ken ik daar maar 1 geval van…
Ik hoop dat jouw optimistische blik de juiste is, want ik vind die Transalpjes wel heel aantrekkelijke reisfietsen.
Leuke site! Ik ben op het moment nog bezig met het halen van mijn rijbewijs, maar het einde is bijna in zicht! Ik zit alleen wel met de beperkingen van een A1 rijbewijs, aangezien ik nog geen 24 ben. Ik ben op zoek naar een leuke 125cc (max 11kW) en ben al een tijdje bezig met me orienteren. Ik wil er wel graag een waar ik beetje mee vooruit kom op de snelweg dus die wel minimaal 120 (het liefst 130) kan, en niet maar 100 zoals sommigen, dat geeft namelijk geen veilig gevoel op de weg (als je geen vrachtwagen kan inhalen). Heb je misschien tips voor me qua modellen/hoe ik kan aflezen of ze ongeveer deze snelheid kunnen halen?
We moeten inderdaad 125cc-motoren gaan testen!
Dat hebben we tot nu toe nog niet gedaan, dus we kunnen je niet erg helpen daarin.
Met maximaal 11kW kun je helaas geen motor bouwen die gemakkelijk 120 of 130 haalt.
Hallo, wat een geweldig leuke site hebben jullie zeg! Echt een soort verrassingspakket, achter elk knopje kom je weer wat anders leuks tegen!
Ik ben als student (24 jaar) bijna klaar met mijn motorrijlessen, en aangezien het OV niet meer zo heel goed bevalt, wil ik snel daarna een motor gaan kopen voor dagelijks verkeer. Mijn droommotor is een mooie BMW tourmotor, maar met mijn studentenbudgetje (max 1800 aanschaf, liever niet teveel kostbaar onderhoud, redelijk zuinig en lage verzekeringspremie) moet ik mijn doelen iets lager stellen… En ik zal ook redelijk wat snelweg gaan rijden, en met mijn naked CB500 lesmotor ben ik er inmiddels wel achter dat een kuipje met windscherm zeer welkom is…
Ik zit zelf een beetje te kijken naar goedkope tourmotoren, zoals de Yamaha XJ600 & XJ900 en de Honda ntv650 (evt een Deauville). Hoewel dit beiden 4-cilinders zijn, zouden ze redelijk goed te rijden zijn voor een beginner. Wat is jullie ervaring hierin? Hebben jullie nog tips voor andere fietsen in dit segment (betaalbaar, makkelijk te rijden en niet te sportief maar wel snel genoeg voor snelwegen)?
Ik ben zelf bezig nog met mijn rijbewijs. Over 3 weken ga ik afrijden, en ik ga een yamaha r1 1000cc uit 2007 kopen. Ik lees hier en daar allemaal onzin en bangmakerij over dat het gevaarlijk is met een 1000cc te beginnen, daar ben ik het niet met deze tuigen eena! Het ligt echter aan je zelf en hoe je ermee omgaat, want je kan altijd op een 1000cc normaal rijden en bochten nemen. Dus kortom, je hoeft niet perse met een 600cc of lager te beginnen mensen!
Het ligt er vooral aan of je echt wilt leren motorrijden.
Als je daar niet in geïnteresseerd bent kun je inderdaad net zo goed op een R1 beginnen. Je zult dan in de bochten wel de CB500-tjes voor moeten laten gaan 😉
Hi,
ik ben ook op zoek naar een beginners motor fiets maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen
de Honda Shadow vind ik erg mooi (alleen ik heb geen idee of ik hier mee zou kunnen beginnen),
de Kawasaki W600 past ook wel in mijn straatje, (uiterlijk) maar ik lees veel dat deze motoren voor de wat grotere mens misschien te klein zijn ik ben zelf 1,93m en ben nog niet helemaal thuis in welke modellen er allemaal zijn die vergelijkbaar zijn met de Shadow en toch leuk zijn voor beginners
ik hoop dat jullie mij op (de) weg kunnen helpen
Gr,
Martijn
Het handigst is het om naar een motorbeurs te gaan, en dan op zoveel mogelijk motoren te gaan proefzitten. Je krijgt dan een idee wat past en wat niet, wat goed lijkt te zitten en wat niet. Dan kun je gaan selecteren volgens de aanwijzingen van de website, en misschien een keer proefrijden. Succes!
oke reactie op het kiezen van een Eerste Motor” . ik heb nog nooit zulke onzin over een beginners motor gelezen.
de gene die dat geschreven heeft praat alleen maar over 1.2.of 4 cilinders.
een een cilinder zou niet geschikt zijn. een 4 cilinder ook niet. ik ben zelf een ervaren motor rijder.
en ik kan je vertellen dat het niet zo heel veel uit maakt 1.2..of 4 cilinders. een 4 cilinder rijd heel soepel.
maar heeft iets minder vermogen onder in de toeren. dan een 2 cilinder.wat veel belangrijker is. hoe zit jij op de motor.
wil je recht op zitten of juist een race motor. veel mensen kijken alleen naar het uiterlijk van de motor. bij een eerste motor.
die fout heb ik ook gemaakt. ik kocht mijn eerste motor een honda cbr 600 f. omdat ik hem zo mooi vond. maar met mijn slechte rug
kon ik er niet lang op rijden. dus naar 4 week motor verkocht. en een yamaha xjr 1300 gekocht.(had toen net 8 week me rijbewijs)
maar deze xjr 1300 beviel me zo goed. ik had geen last meer van me rug. zit mooi recht op. en ja. het is een dikke 1300. cc
maar ik rij er nu al jaren op. dus cilinders en cc;s weg er mee. koop een motor die bij je past!! je eerst auto is toch ook niet altijd een suzukie alto met 850 cc.
Jaren ervaring op de motor zegt niets over de manier waarop je rijdt 😉
Ook mensen met jaren ervaring geven soms keihard gas op de rechte stukken en staan vervolgens vrijwel stil in de bocht.
Onze adviezen zijn er voor mensen die graag goed willen leren motorrijden, die van de bochten willen leren genieten, die hun motor volledig onder controle willen leren krijgen.
Als je dat allemaal niet wilt maakt het inderdaad helemaal niets uit waar je op begint.
Hoi, ik ben naarstig opzoek naar mijn eerste motor.
Eigenlijk moet ik zeggen 2e, maar de eerste moest door omstandigheden voordat ik mijn rijbewijs had weg…. Ik had een Honda NX 650 Dominator 1988 en was verliefd op dat ding, geen idee of deze geschikt was. Wendbaar, licht en naast mijn rijlesmotor een goeie om mee te oefenen op een groot en leeg parkeerterrein.
Nu kan ik het niet helpen ik blijf kijken, naar die dingen…Maar ik heb een lijstje met motoren waar ik mijn oog op heb laten vallen:
Suzuki XF 650 Freewind
Yamaha XTZ 660 Tenere
Kawasaki KLE 500
BMW F 650 GS uit 2001 of 2002
Honda XL 600 V
Zoals je ziet volgens mij allemaal 1 cylinder, wat jullie afraden….mijn teleurstelling is groot, maar wil graag advies aannemen van jullie ervaren rijders.
Ik wil er mee naar Schotland, Alpenlanden kunnen, met bepakking….en een VRO cursus om meer te leren. Zit er toch 1 tussen die jullie dan eerder adviseren dan een andere op de lijst?
By the way een heerlijke site hebben jullie, ideaal voor een groentje zoals ik 😉
Groeten,
Monique
Als je al ervaring hebt met een Dominator kun je zonder probleem al deze motoren kiezen 😉
Wij hebben trouwens een Tenere te koop; neem maar contact op als je belangstelling hebt!
Ow wauw, in wat voor prijsklasse moet ik denken, leeftijd, kilometers? O ja en een echte vrouwenvraag: kleur 😉 Interesse heb ik zeker!
De Honda XL600V of beter bekend als de transalp is een twee cilinder.
Klopt. Hij heeft een aantal nadelen (voor sommigen erg hoog, veert erg in wat lastig is met remmen bijvoorbeeld), maar afgezien daarvan een goede motor om te overwegen.