Onderaan is een formulier om commentaar toe te voegen.
Wordt helaas niet meer gemaakt: Yamaha SR500
285 reacties op “Reacties op het kiezen van een Eerste Motor”
Ik ben zelf een beginner en rij momenteel op een Honda CBR 125. Niet bepaald een PK monster, maar als ik haar in het juiste toerental hou, laat ik de meeste auto’s ver achter aan het stoplicht. Het enige wat ik een beetje jammer vind, is dat ze wat sloom wordt vanaf 80 km/h. Voor de rest is het een super leuk beestje, waar ik veel plezier aan heb.
Ernst had een aantal adviezen (zoals veel proefrijden, veiligheid en beter leren rijden op je eerste motor zijn belangrijke elementen), die ik ter harte wil nemen. Ik ben dus een beetje voorzichter geworden met motoren die mij direct aanspreken op looks (Honda V30 Magna, Honda VT500c Shadow, Suzuki VS 750 GL Inrtuder; mijn hart gaat nu eenmaal iets sneller kloppen van choppers) en meer aan te kijken naar wat ik ermee wil doen, nl. beter leren rijden, veilig rijden en dat het liefst door 1-2-3 daagse tochten (plezier hebben dus). En dat allemaal met budget van 500-1500 euro.
Ik les nu in de zware categorie. Ik twijfel dan ook bij motoren die heel veel lichter zijn, maar spreek dat graag tegen als ik ongelijk heb (ervaring heb ik immers niet).
Nu kreeg ik een aanbieding van een via-via bekende die een motorzaak heeft voor Yamaha XJ 750 Seca. Ik heb een aantal vragen aan hem gemaild voor meer info, maar wil alvast een beetje kijken of het wat zou zijn (had bikez.com al gecheckt). Wat weten jullie van deze motor, is het wat voor wat ik wil? En als je dit bovenstaande zo leest, zijn er misschien mensen die soortgelijke eisen hadden en een goede tip voor een leuke motor hebben?
Dank voor het advies!
Sander
De Seca is eigenlijk een terug getunede XJ900 in een toen erg in zwang zijnde Custom jasje, alleen dan een Custom waarmee ja van stoplicht naar stoplicht diende te scheuren, zeg maar de voorloper van de V-Max die vlak darana kwam, er was ook nog een andere 750 custom op basis van het FZ blok, die moet je echt helemaal niet nemen, die verleid je helemaal tot absurd rijgedrag, kan me nog goed herinneren hoe ik die op de waterlinie weg even opentrok, en opeens 180 op de teller zag staan…
Dan kun je beter naar de Virago 750 kijken, zo’n vierpitter word pas leuk als je gas gaat geven en toeren maken, maar dan moet je voor iedere bocht weer vol in de remmen, dat geeft ene onzeker rijgedrag wat je bij veel moderijders terugziet.
vooral de jongens en meisjes die op een GSXR 600 zijn begonnen hebben daar erg last van lijkt het wel, volgas op de rechte stukken en dan verkrampt van angst de bocht door, dat zijn ook de fietsen die de meeste eenzijdige ongelukken kennen, heeft dus niet zozeer met de PK’s te maken zoals wel eens de ronde doet, maar vooral met het motor gedrag.
Als je bij 3000 toeren gasgeeft gebeurt er heel weinig dus ga je vanzelf met 5000 of meer toeren rijden, je hoort ze regelmatig hier door het dorp huilen, tot ze de hoesberg op moeten, dan valt het opeens stil…
Ten eerste mijn complimenten voor deze site! Wat een boel info, en wat heerlijk duidelijk uitgelegd!
Ik heb sinds begin mei motorrijles en ik wordt er elke keer helemaal blij van π . Natuurlijk komen de kriebels nu en droom ik van een eigen motor.
Ik heb niet zoveel verstand van motoren, dus vraag ik hierbij jullie hulp!
Ik weet dat je eigenlijk op een neutrale motor moet beginnen als je je eerste motor koopt, maar ik ben altijd al weg van choppers geweest, dus ik vrees dat het zo’n model gaat worden.
Nu heb ik een aantal interessante motoren gezien, maar ik heb geen idee of dit fijne eerste motoren zijn.
Suzuki Savage (leuk model, en twee motorrijdende vrienden van mij hebben deze motor als 1e fiets gehad)
Suzuki Intruder (is dit te zwaar / te lomp voor een 1e motor?)
Yamaha Virago
Kawasaki Vulcan (alhoewel ik op een andere site iets las over veel technische problemen π )
Kunnen jullie iets uitleggen over deze modellen?
Alvast ontzettend bedankt!
Groeten, Marije
Zoals je zult begrijpen heb ik daar niet heel veel ervaring mee, en het hangt ook nogal af van *welke* virago en intruder het gaat.
De Virago’s sturen over het algemeen wat meer als een normale motor helaas geld dat niet voor de 535 die nogal een vreemde eens in de bijt is, en vooral voor kleine meisjes door hun lichte gewicht nogal kan gaan zwabberen. De Savage is qua sturen een beetje ene sloompie die nogal de bocht in wil vallen als je hem eenmaal zover hebt, de riemaandrijving en het grote vliegwiel van de eenpitter maken hem wel heel relaxed rijdend.
De Intruders zijn over het algemeen een soort olietankers, daar leer je dus niet van sturen, eerder irriteren, of bochten vermijdend rijden.
Het advies blijft sowieso als eerste motor een “lesmotor” te kiezen, en als je dan echt hebt keren rijden, op zoek te gaan wat je het lekkerste vind rijden. Dat kun je dan ook veel beter bepalen, als je namelijk vers je rijbewijs hebt lijkt alles fantastisch te rijden, maar dan na een paar maanden ga je je pas irriteren aan bepaald gedrag dat je eerder nog niet wist te herkennen.
Ik heb al antwoord gehad van Ernst op onderstaande. Ik was nogal ongeduldig met inloggen.
Maar zet het hier toch weer neer. Hebben anderen er misschien ook wat aan.
Ik heb het ook nog een beetje aangevuld.
Ik ben 40+ en beginner.
En heb jullie opmerkingen ter harte genomen.
Alleen kies ik toch wel voor een klein windschermpje ipv een naked.
Ik zal toch wel op de snelweg komen en dat is dan net iets comfortabeler.
Ik heb gelest op een Kawasaki ER6N. Fijne ding. Met ABS.
Dat gaf wel vertrouwen om te durven remmen.
Maar na de noodstop proef nooit meer iets van gemerkt en best wel een paar keer goed in de ankers gemoeten tijdens het lessen.
Gisteren en vandaag proef gereden (daar wil ik mijn werk trouwens wel van maken; wat een pret) bij 2 zaken op:
– DL650 V-Strom uit 2006, 18000 km (zonder ABS)
– DL 650 V-Strom Black Rhino uit 2009, 7000 km (met ABS)
– TDM 850 uit 1995, 44000 km (zonder ABS)
– CBF600 uit 2005, 9000 km (met ABS)
– Bandit 650 uit 2008, 12000 km (met ABS)
– Bandit 650 uit 2007, 9000 km (met ABS)
– Fazer 600 uit 2001, 40000 km (zonder ABS)
– Nieuwe Diversion XJ6, 0 km (met ABS)
1-ste Bandit viel tegen vanwege slechte voorband. BeΓ―nvloede het rijden nog al. Verder weinig beleving.
De 2-de was leuk, maar niet opvallend goed in iets.
De XJ6 is heel, heel prettig. Hangt een beetje tussen de DL en de CBF in. Maar te duur.
Superscherp sturen, super wendbaar, maar houding en alles (voelde mijn polsen) neigt tot gasgeven.
CBF erg fijn, precies, stabiel op hoge snelheid, prettige vermogensopbouw, maar ook wel een beetje saai. Hoog bromfietsgehalte. Ik heb daarvoor op de DL gereden. Dat scheelt. Zoals de verkoper zei: De CBF is een boodschappen motor.
Al met al geen fietsen die ik snel een koosnaampje zou geven.
4 cilinders zijn makkelijk. Reageren niet zo op het gas, ook niet op loslaten.
Blijven over de DL-en en de TDM. Grotere grijns. 2 cilinders geven leukere respons.
Te ruime bocht, gas iets los en gecorrigeerd. Zonder remmen. Bij de 4-cilinders moet je meer bij remmen.
Best handelbaar. Ik heb er bijzondere verrichtingen mee geprobeerd.
De DL is wat duurder, mooi compleet. Maar ik krijg die TDM ook niet uit mβn kop. Mooie kleur. En stuurt net iets strakker.
Zag er uit als nieuw en krijgt hele grote beurt met kleppen stellen, nieuwe banden.
Heeft meer pit als een DL, maar niet merkbaar veel. Moet wel meer werken om te sturen (vergelijkbaar gevoel als de lesmotor).
De 2-de DL is te duur maar heeft wel ABS. Moet ik nog iets verder zoeken naar en oudere, maar wel met ABS.
Standaard vraag aan jullie: welke zal ik nemen? TDM zou niet βteβ zijn?
Aanvulling: wel of geen ABS kiezen?
Tijdens de proefrit noodstop gedaan, en met en zonder gaat dat wel goed.
Maar zoals gezegd met ABS durf ik automatisch harder en sneller te knijpen. En in noodsituaties denk je niet eerst aan je aangrijppunt.
Commercieel zeggen ze, neem ABS, want anders word je motor minder waard. Mensen vragen er steeds meer om.
Rijtechnisch hoor je ook dat je dan niet leert remmen, en dat niet alle ABS systemen in de bocht wel goed werken (heeft met scheef hangen te maken?), maar ook dat ongelukken/glijpartijen voorkomen hadden kunnen worden als er wel ABS op had gezeten.
Wie het weet, mag het zeggen.
Met ABS wordt wordt de spoeling wat dunner en jonger en duurder. Maar veiligheid gaat voorop.
Ik ga ook voor geel fluor in mijn pak, en misschien zelfs wel voor een geel fluor helm
JWeetje
Tsja zoals al gezegd, beter een DL niet vanwege de ABS, maar vanwege het goedmoedige karakter, daar leer je meer van, want je moet er dan zelf meer instoppen om het leuk te maken, dan leer je meer genieten van de bochten.
Wat ABS betreft, daar spelen veel factoren mee, in principe is het ene goed leer instrument, omdat je inderdaad makkelijk kunt aantasten aan het echte remvermogen, veel motorrijders blijken in geval van nood namelijk niet zichzelf onderuit te remmen, maar juist niet te durven remmen, en halen maar 4 a5 m/sΒ² terwijl 9 a 10 mogelijk is met goede banden en 7 a 8 op kleddernat wegdek…
Nadeel is wel dat er juist door dat extra veiligheidsgevoel wel weer risicovoller gereden wordt, dus de vaak in de folder opgehemelde grote veiligheidswinst is maar heel betrekkelijk, want ook met ABS kun je je remming grandiooos verprutsen al je er te snel in gaat hangen, want ook met ABS moet je zoals geleerd opbouwend remmen, anders gaat ie gelijk afregelen, en verspeel je zo 5 tot 15 meter remweg.
Goedemiddag!
Kunt u aangeven hoe u tegen een Honda Transalp als opstapmotor aankijkt?
Lijkt mij goed in het plaatje te passen: Tweecilinder, 600 cc, Allroad.
Iets bekend over de betrouwbaarheid?
Bij voorbaat dank!
Is inderdaad geen verkeerde keuze, en een honda is over het algemeen erg betrouwbaar, zeker de oudere transalpjes zijn erg simpel en bijna niet kapot te krijgen.
Wel goed oefenen met eerst druk opbouwen en dan pas doorremmen, want de extra veerweg moet je wel eerst wegnemen voor je doorremt, anders kun je het wiel erg makkelijk even laten piepen… π
Dag Luiemotorfiets! Allereerst: complimenten voor de nuttige informatie en luchtige website. Ik ben op zoek naar mijn eerste motorfiets en heb uiteraard jullie stukje over de eerste motor gelezen. Ik heb les gehad op een Honda CB500 en op een BMW F650GS (de 2-cillinder versie).
Nu het volgende:
Ik heb gister een testritje gemaakt op een (gebruikte) Suzuki SV650S uit 2000. Ik was eigenlijk vrijwel meteen verkocht. Ben echter ook geinteresseerd in een ducati monster en maak morgen een testritje op een M600 uit 1994. Ik heb eerst ook echt veel gezocht naar aantrekkelijke aanbiedingen van een Suzuki GS500, maar heb een leuk bedrag bij elkaar gespaard en heb de prijs voor een motor iets hoger gelegd (verdubbeld eigenlijk). In alles wat ik over de Suzuki SV650S lees, worden de eigenschappen zoals het makkelijke sturen, het voorspelbare karakter, het licht aanvoelen, het goed te doseren vermogen, de net niet te sportieve zithouding etc. geprezen en wordt deze fiets daarom ook bestempeld als een zeer geschikte beginnersfiets. Hij heeft echter wel een stijf frame, wat wellicht minder vergevingsgezind is?
Ik kan mij voor de rest echt helemaal vinden in het concept ‘Koop een fiets die niet teveel kost en waar je mee kan vallen en opstaan’, maar toch bonst mijn (nog onervaren maar gestaag groeiend) motorrijdershart en wil ik het toch graag horen: Luiemotorfiets moderators en gebruikers, hoe denken jullie over de SV650S als beginnersfiets? Oh en vergeet ook niet de monster natuurlijk! π
Groet,
Ate
Tsja heeft het nog zin om rationele argumenten in te brengen als je zo verliefd bent ?
Het zijn allebei prima motoren natuurlijk, maar je geeft zelf al het meest rationele argument om er nog even mee te wachten… Namelijk dat stijve frame dat veel van het werk dat je nog moet zien te leren van te voren al uit je handen neemt.
Daardoor zul je al snel denken dat alles kan (en met de SV is dat ook bijna echt zo) en zul je al snel veel harder rijden dan je met je vaardigheden aankunt, een beetje het gevoel van voor de eerste keer 80, weet je dat nog, hoe je je toen voelde?
Mijn advies is (maar dat was denk ik al wel duidelijk π zet die tweede helft nog even op een ban (niet in ijsland…) en koop ene “achterlijk gebakje” voor het eerste of als je niet zoveel rijd de eerste paar jaar. Leer daarmee aan te voelen wat kan, en wat niet meer kan, en stap dan pas over, het achterlijke gebakje heeft allang zijn restwaarde bereikt dus kent geen afschrijving, soms kun je ze zelfs voor meer verkopen dan je er zelf voor betaald hebt… Leg dan het inmiddels gegroeide weggezette startkapitaal erbij, en kijk dan of een Versys niet wat voor je is π
Zeer informatief.
Ik ben een heropstapper die het afgelopen jaar niet heeft gereden.
Ik heb de redenatie uit het artikel gevolgd en kwam uit bij een Kawasaki, GP 600S.
Toermotor, 2 cylinders, ouder type maar kan toch vlot mee. Niet te zwaar.
Is mijn redenatie juist en zou u die motor kunnen aanbevelen in de beginnerscategorie.
met groet van Co Pomstra
GPZ ?
Ik wist niet dat er ook ene 600 tweepitter was, ik dacht altijd dat dat een vierpitter was, heb je een plaatje?
De tweepitter (GPZ500S) zou in principe een goede keus zijn, wel een erg sportieve tourmotor, dus wat meer druk op de polsen, maar qua blok een leuk ding.
hallo, ik heb een vraag ik ben een beginner en zag een tweedehands motor te koop staan de suzuki GS 450 L en is van bouwjaar 1987 en heeft 450 cc met een km stand van 30.000, graag even advies?? heb dus niet eerder ooit een motor gekocht en ben op zoek nr mijn eerste motor en ik ben een vrouw.
Op zich is dat grotendeels de gewone GS450 een oerbetrouwbaar blokje, alleen dan in ene wat chopperachtig frame met ene zitkuil, met de al eerder besproken beperkingen. en of je nu man of vrouw bent maakt voor de eerste motor niet veel uit, ook mannen moeten klein beginnen willen ze echt leren rijden.
Dat zie je helaas nog wel eens in klaverblad bochten, van die mennekes die helemaal in het pak naast de motor hangend de bocht nemen, en je dan vreselijk in de weg zitten omdat ze maar 40km/u gaan π
Prachtige site!
Ikzelf rijd (na verschillende BMW G/Ssen) met een BMW G 650 X country.
Ook een heel polyvalente motorfiets, nog lichter dan een F 650 GS. Het lage gewicht en laag verbruik is voor mij belangrijk.
Goede info, heeft me besloten toch maar voor de Yamaha divy 600 te gaan ipv de Suzuki GS500e als eerste motor.
Nu mijn rijbewijs nog en de motor kopen π
Dat moet 11 mei gaan gebeuren als alles goed is. :-/
Hey, wel een beetje goed moed hè, als je instructeur vindt dat je er klaar voor bent,kun je daar met een gerust hart wat *zelfvertrouwen* om op te bouwen uit putten.
Immers als je zakt is dat slecht voor zijn examen resultaten, hij zal je zeker niet te vroeg op laten gaan.
Sterker nog sommige rijscholen zijn zo bang voor daling van hun resultaat dat ze je veel meer lessen geven dan strikt noodzakelijk, het echte verkeersinzicht komt immers pas *na* dat examen.
Je hebt wel een gedegen opleiding nodig, dat wel, echter gaat het toch gewoon om vlieguren maken, en dat gebeurt de eerst 2 jaar na de opleiding.
En pas zo’n 5 jaar na je examen ben je ene echt gedegen verkeersdeelnemer bijkt uit de onderzoeken, mensen met meer dan 5 jaar hun rijbewijs hebben opvallend veel minder ongelukken.
Tis net als met fietsen, de eerste paar jaar heb je nog geregeld pleisters op de knieen, dus schaam je niet als je eens omdondert tijdens de AVB
Het ligt ook meer aan mezelf Ernst, ik stel te hoge eisen aan mezelf.
Gaat ook vast goed, de rest is ook prima gegaan en ik vind het geweldig om te rijden.
Nadat mijn budget wat is verhoogd ben ik wat verder rond gaan kijken en ben erg gecharmeerd van de Yamaha FZS 600 Fazer.
Hij lijkt me qua gewicht wel in de categorie beginnersmotor te vallen, maar hoe zit het met de rest van het rijgedrag? Is iemand hier verder bekend mee?
Nog ff wachten dan kan ik legaal een proefrit maken (11 mei)
Grts
Ron
De ouder Fazer is afgezien van het viercilinder gedrag een op zich goed begin, de nieuwe is eigenlijk veel te goed om er nog echt wat van te leren, dat is het “probleem” eigenlijk, je wilt juist een fiets die op beginners niveau presteert, eentje die niet ver boven je kunnen presteert.
Want als ene fiets pas bij gevorderd rijgedrag terugkoppeling begint te geven, kun je heel snel in de val van overmoed trappen, je denkt dan dat alles goed gaat, maar leert nooit aanvoelen waar het dreigt mis te gaan, en dan gaat het dus mis als je wel een keer terugkoppeling krijgt, omdat je dan ver boven je eigen oplossingsvaardigheden moet opereren zeg maar.
maar goed daar hebben we al een hele pagina over volgepend, en daarin beschrijven we de *ideale* situatie, maar ja het leven is nu eenmaal vol compromissen en dan is een Oude Fazer best een goede π
(maar blijf je wel bewust van het feit dat ie eigenlijk veel “te goed” is. Als tweede fiets zou ie wel helemaal perfect zijn)
super leuk verhaal, ben nog aan het lessen en 60 jr oud maar omdat ik klein ben, pas ik voor mijn gevoel op bijna geen enkele motor, zodanig, dat ik met twee voeten op de grond kan
de f650gs verlaagde versie voldoet hier helemaal aan.
alleen aan het model moet ik nog even wennen,
Leuke en goede informatie. Ik ben op zoek naar een eerste motor voor woon/werk verkeer. Dagelijks 196 km (25-35000 km op jaar basis). Ik wil dan toch op een betrouwbare motorfiets zitten die nog makelijk was kilometertjes kan hebben.
Hoe betrouwbaar zijn de kilometerstanden op de teller en hoeveel km’s kan een motorfiets mee?
Hallo, hele nuttige informatie. Heb er gebruik van gemaakt voordat ik zelf mijn eerste motor kocht. Het was een 400 cc honda, en het is inderdaad vrij frustrerend dat er in die klasse niks nieuws te kopen valt. Wil nu iets wat niet zo extreem oud is als de mijne, iets als een Yamaha XJR400R (in Duitsland 2e hands) maar zoiets valt nieuw helemaal niet te kopen.
Nu ik een tijdje rijd, heb ik wel twee observaties over de “eerste motor”. De mijne heeft wel erg slappe remmen, zodat ik soms bang ben dat ik het rijden op een echte motor verleer. Ik rem gewoon in de bocht ermee. Je eerste motor moet je wel een beetje alert houden. Bovendien wil je op de snelweg wel voor de auto’s weg kunnen rijden als het moet, met een Tricker lukt dat nooit.
Voor een nieuwe beginnersmotor, lijkt me dat ook Kawasaki met zijn Versys en ER-6 (niet de 5) zoiets probeert aan te bieden. De ER-6 heb ik met les wel eens op gereden. Weinig kilo’s, rijdt net zo makkelijk als een fiets, alleen iets voorzichtig zijn met het gas.
heey heel leuk dat je deze site heb gemaakt ik heb er wel veel aan gehad.
ik ben nu zelf bijna 18 en heb hard gewerkt voor mijn rijbewijs en natuurlijk motor
ik heb flink wat geld en wil dan ook een leuke fiets maar welke ik moet nemen houd mij nu al maanden bezig eerst was het een r6 (of ducati 848 kwijl) maar dat is gewoon niet slim om als 1e motor te kopen en te duur….
en nu zit ik heel erg te denken aan een KTM duke en dan wel begrenst maar nu zie ik hier weer dat dat niet zo slim is.
zelf rij ik al op pitbikes van 135 cc sins ik 13 was dus ik kan wel wat hebbe maar ik vind het heeeeeel moeilijk ik zoek een fiets om lange ritten mee te maken maar waar je wel lekker mee kan spelen en dat het niet zΓ³ heel erg is als je een een keer een schuiver maakt.
dus leek mij een ktm duke 690 2e hands met begrenzing en van die schuif knoppen aan de zijkand wel een goede keus.iemand advies??
Ik heb er zelf wel eens over lopen denken zo’n Duke, ik vond de oudere nog mooier…
Maarrrrr het maakte dusdanig de beest in me los dat ik toch maar XT ben blijven rijden, ik weet bijna zeker dat ik me met dat brisante speelgoed in de problemen zou hebben gebracht waar ik me niet uit zou kunnen redden.
Zeker toen ik ook nog eens iemand er de dijk mee af zag glijden wist ik dat je wel een hele stabiele rustige natuur moest zijn om daar enigszins de baas over te blijven:-)
Dus zeker als beginnersfiets lijkt het me volkomen ongeschikt,wel heel erg leuk,en las je het overleeft zul je erg goed kunnen rijden en een natuur talent zijn…
Echter is de kans daarop denk ik niet heel erg groot.
Mijn naam is Michael en ik ben sinds 2 maanden aan het lessen en heb wel spijt dat ik het niet eerder heb gedaan . De lesmotor waar ik op les is een Honda CBF500. Persoonlijk vind ik hem lekker rijden, handteerbaar en niet te zwaar. Morgen AVB examen en hopelijk vlot AVD π Nu heb ik al eens rondgekeken wat er aan Honda CBF 500 te koop is en dat viel me eigenlijk wel tegen.
Ik heb wel gehoord dat de CBF600 de opvolger is en dat honda hem in de markt zet als “beginnersmotor”. Ik vind een naked het mooist, maar vroeg me af of dit een verstandige keus is qua beginnersmotor.
Groet Michael
Misschien moet je deze review eens lezen (wel in het Engels): http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/searchresults/Bike-Reviews/Honda/HONDA-CBF600-2004–current/?&R=EPI-351
In de review zelf, en ook bij de commentaar zeggen ze dat deze motor zeker wel geschikt is voor beginners.
Ik rij momenteel op een CBR 125, maar ik denk dat ik die volgend jaar na het halen van m’n rijbewijs ga inruilen voor de CBF600, maar dan wel met kuip. Dus als je zou besluiten om ‘m aan te schaffen, niet verlegen zijn en even laten weten wat je er van vindt π
Sektor
Dank je voor de link. Artikel ziet er goed uit en ben weer wat wijzer geworden.
Mocht ik overgaan om de CBF 600 te nemen dan zal ik een leuk reviewtje maken. Ook als ik toch nog een leuke CBF 500 tegenkom . Want ook al heb ik nog niet zo heel veel ervaring, kan ik wel zeggen dat de CBF500 een hoop plezier geeft en qua prestaties het goed doet. De meeste auto`s trek je er in ieder geval mee uit en de roffel van de 2 cilinder is leuk.
Als het even meezit hoop ik snel het A-tje op de rozekaart bijgestempeld te krijgen.
Michael
Ik zou met de aanschaf van een gekuipte motorfiets toch even wachten tot je door de leerschool van de praktijk heen bent, want 13% laat hun eerste echte motor nagenoeg stilstaand eens uit hun handen glijden, en 50% gaat er met hogere snelheid mee onderuit met alle krassen van dien, volgens deze wellicht niet geheel representatieve steekproef:
Misschien is de Honda Hornet iets voor jou? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar die heeft niet al te veel kuip om aan stukken te vallen, maar ziet er toch nog wat sportief uit.
Die zithouding zou ook meer geschikt moeten zijn voor lange ritten dan bv. een r6 of een ducati 848.
Sektor
Is wel een erg giftig stekebeestje om op te beginnen (Hornet = hoornaar…) hoe lullig het ook klinkt als je echt wilt kunnen genieten van zo een hornet kun je beter op een klein fietsje beginnen, liefst met slechts twee cylinders.
Ik vond ook dat ie heel wat PK’s had, maar ze prijzen’m op de site aan als een geliefde beginners fiets. Nou ja, het blijft een verkoopspraatje natuurlijk.
Ik heb de indruk dat het gamma geschikte beginnersfietsen niet zo uitgebreid is bij de grote merken. Je komt al snel bij de grotere motoren terecht die een overschot aan vermogen hebben. Waar let je eigenlijk op bij het kiezen van zo’n motor? Vermogen, koppel, … Blijkbaar is er ook een verschil in het aantal cylinders?
Sektor
Ik heb het zo goed mogelijk proberen uit te leggen op de pagina “eerste motor”
Wat vooral van belang is, is dat je niet veel meer dan 50PK hebt en een lekker “rustig” blok, zodat je niet op vermogen leert rijden, maar juist op stuurmanskunst, dan haal je later veelmeer plezier uit de bochtjes.
Het mooiste is eigenlijk dat je zo leert rijden dat je eigenlijk nauwelijks meer hoeft te remmen, scheelt ook nog eens enorm in de niet onaanzienlijke brandstofkosten
Dat is eigenlijk wel jammer van die domme reclames “voor” Het Nieuwe Rijden, want die geven eigenlijk een heel verkeerd beeld van het hoe en waarom, want het houd helemaal niet in dat je lullig moet rijden,maar vooral dat je zorgt dat je tempo gelijkmatig snel word, zodat je geen energie meer verspilt aan onnodig afremmen en weer optrekken.
Gewoon zorgen dat je bij het stoplicht blijft rollen en “in het stoplicht valt” scheelt je zo 15% aan brandstof als je veel in stedelijk gebied rijdt. Is dan natuurlijk wel een heel complex adventure game om al die stoplichten als een ware prince of persia te ontlopen zonder dat je hoeft te wachten…
Hm, misschien moet ik dat artikel inderdaad nog eens nalezen, is ondertussen lang geleden. Als je eens een paar maanden op twee wielen hebt gereden, zegt het allemaal zoveel meer.
Sektor
Niet specifiek op een Nevada, maar wel op cruisers.
Heel kort; ik vind ze niet lekker sturen, en zeker met hogere snelheid word je een windvanger. Nou kan daar natuurlijk een scherm voor, maar dat vind ik ook niet zo’n geweldige oplossing. Dat wordt gauw een bulderzeil.
Als het gaat om leren rijden, dan zou een Nevada niet mijn eerste keuze zijn. Maar ja, emoties spelen ook een rol natuurlijk π
Pommel
Nadat ik bijna tien jaar op een cruiser (Honda Supermagna) heb gereden kan ik je met volle overtuiging zeggen dat een Cruiser misschien mooi is, maar… absoluut geen beginnersfiets! Door hun lange voorvork en grote balhoofdshoek zijn het echte “rechtdoor” fietsen. Het betere bochtenwerk is eigenlijk niet leuk, dat lijkt eerder op hard werken dan op ontspannen mortorrijden. Ook de “zitkuil” lijkt eerst comfortabel, totdat je erachter komt dat je nauwelijks kunt gaan verzitten, met kramp in diverse ledematen tot gevolg als je eens een wat langere rit maakt… “Waarom heb je er dan tien jaar op gereden” zul je zeggen… nou het was een erfenis van m’n broertje, en die doe je natuurlijk niet zo snel weg.
Ik heb heel wat jaren op andere fietsen gereden, van een Jawa tot de originele Triumph Bonneville en geloof me: alles stuurt beter dan een Cruiser of Sjopper. Als je gaat voor het Italiaanse temperament van een Guzzi (met cardan, heel onderhoudsarm) zou ik bijvoorbeeld gaan voor deen tweedehands Breva. Daar heb ik een jaar of wat geleden eens door de Dolomieten mogen sturen en ondanks het feit dat ik eigenlijk iets te lang was voor het motortje, voelde dat gelijk als gegoten! Lees hier mijn verslag: http://fotoboek.luiemotorfiets.net/fotos/Vakanties/Avonturen_met_een_volbloed_Italiaanse…. (RH: 13-9 link FF aangapast; de puntjes aan het eind van het adres waren niet meegenomen… en dan doet-ie ’t nie! )
Kortom mijn advies: voor een eerste motor is een Cruiser of Sjopper echt niet geschikt. Als je echt wilt leren motorrijden is een wendbaarder machientje echt veel beter. Liefst een niet-zo-nieuwe met weinig plastic zodat je Γ‘ls het dan een keer mis gaat, al is het maar omdat je hem bijvoorbeeld bij het opbokken een keer niet houdt, niet gelijk een fortuin aan nieuw plastic kwijt bent.
Rob Hond
Hoi,
Ik heb zeer recent een Honda CBR125R gekocht en ben er heel tevreden van, maar na het lezen van dit stuk begin ik te denken dat dit misschien toch niet de beste keuze was als eerste moto. Heeft iemand met wat rij-ervaring hier al eens op gereden? Zijn er bepaalde elementen waar ik rekening mee moet houden? Is dit beesje mij foute mechanismes aan’t aanleren die ik later misschien ga moeten afleren?
Voor degene wat er nog nooit op hebben gereden, qua zitpositie en vermogen is deze jongen veel minder extreem dan de grote broers met 600 en 1000 CC.
Bedankt
Sektor
Hoi,
Ik ben ook aan het rondkijken naar een leuke motor, nu vroeg ik me af of een Honda CB1 ook geschikt is? Het is dan wel een 4 cylinder, maar met niet veel vermogen.
Verder zit ik te kijken naar een Honda Transalp of een CB500. Maar vind een CB1 mooier/leuker.
(Ik heb voor mijzelf wel de eis dat er schijfremmen voor en achter zitten, en dat hij watergekoeld is.)
Douwe
Mijn ervaring met viercilinders is dat ik er snel de neiging mee heb om een start/stop rijstijl te ontwikkelen. Bovendien irriteert het mij mateloos dat er in de lage toeren niemand thuis is.
Is overigens geen wet van meden en perzen, want een cb400f (is niet de cb1!)
Pommel
Ik ben zelf van plan om volgende maand te starten met moto rijden (eerst nog even mijn examen rijbewijs afleggen), maar ik kijk eigenlijk vooral uit om eerder met een chopper type moto rond te rijden.
Heeft iemand van jullie ervaring met modellen die goed zouden zijn om op te starten?
Mijn droommoto waar ik uiteindelijk op zou willen rijden is een harley V-Rod Muscle, maar ik betwijfel sterk dat dit een goede start moto is π
CumpsD
Hai,
Ik zou zeggen een Yamaha Virago 535
Het is mijn eerste motor geworden en rijdt echt super. Makkelijk hanteerbaar. Wel wat kleiner, maar dat moest ik ook hebben.
Hoor hier ook alleen maar goede verhalen over en iedereen vindt m echt leuk
Ben echter wel van plan om over een tijdje toch wel een zwaardere aan te schaffen.
Zag net bij een motorzaak een mooie Yamaha Dragstar staan zucht…
En bij een Harley zal het toch bij dromen blijven voor mij
Heel veel succes met je examen!! Valt echt ruzie mee allemaal…
Ellen
Ehm, had je echt ruzie tijdens het examen ? π
Maar persoonlijk vind ik een 535 wel leuk om te zien, maar als eerste motor is ie eigenlijk niet ideaal, omdat ie je al in een bepaalde rijstijl manipuleert.
Dat is eigenlijk het eerste vereiste voor een beginners motor, dat ie kraak noch smaak heeft, en alle mogelijkheden openlaat, en voor alles volkomen neutraal is.
Maar om dat te begrijpen zou je eigenlijk wel eens een paar kilometers op een cruiser-achtige motor moeten rijden (bij voorkeur op een bochtig weggetje). Het verschil is namelijk niet uit te leggen, dat moet je gewoon voelen π
Yep, het is heel vreemd wat alleen al zo’n breed flexibel stuur en die gedwongen gefixeerde zithouding met je doet.
Ooit ben ik geloof het of niet ook in die valkuil gevallen door een motor te kopen die bij mijn toenmalige “lifestyle” paste, je weet wel lange haren en olifantenpijpen, je bent aan het puberen en weet nog niet beter dan dat uiterlijk “everything” is.
Heeft uiteindelijk maar een paar jaar geduurd eer ik erachter kwam dat het veel beter en lekkerder kan sturen, maar ik vond dit al zo geweldig, was helemaal de bink van het schoolplein, alle meiden wilden achterop, zelfs Wanda π
Maar ja da rijd je eens op een gewone SR en merkt hoeveel lekkerder je daarde ringdijk mee onveilig maakt tussen Ridderkerk en Bolnes
(gelukkig waren er nog geen flitspalen, en hield de veldwachter je toch niet bij op zijn fietsfiets)
Dus al snel werd Fiver (WSD) omgebouwd naar Litlle Monster:
Bijna niet te geloven dat een ander zadel en stuur, een motor zo kunnen transformeren, want geloof het of niet het is exact dezelfde motor als die je boven ziet, alleen is het stuur vervangen door een dragbarretje en het originele zadel erop terug gezet (en *alles* zwart gemoffeld)
Het is echt iets wat je zelf pas kunt voelen als je op wat anders gaat rijden !
Vandaar ook ons advies eerst iets zonder kraak of smaak te nemen, daarop de automatismen in te schuren, en vooral natuurlijk niet alleen voertuig, maar ook verkeers-vaardig te geraken.
En dan heel veel proefritjes op motoren van vrienden en bekenden, of als je het treft van een welwillende motorzaak, die het leuk vind om je kennis uit te breiden.
Zo krijg ik af en toe nog steeds een hee andere motor me van Coen Termaat, en weet dus nu hoe een moderne XVS rijd, maar ook hoe ene T-Max rijd, een verbazingwekkend positieve ervaring.
Want zeker als je hem echt voornamelijk als Woonwerk file vehikel neemt, is zo’n T-Max (scooter dus…) een verbazingwekkend lekker en practisch scheurijzer.
Alleen dat er links een rem zit, *dat* was een wel heel erg spectaculaire verrassing.
Ben vandaag een beetje gaan rondwandelen bij verschillende merken, zeer plezierig π
Hebben jullie ervaring met een van deze, meer bepaald hoe “neutraal” ze zijn?
Het valt misschien op, visueel ga ik dus niet voor het race gebeuren, maar ook niet voor de typische klassieke harley-look met vloertjes bij de pedalen π Retro-Modern? :p
CumpsD
Tja, alles is al zo’n beetje gezegd, volgens mij. Persoonlijk zou ik kiezen voor iets als een cb500 of een gs500. Nee, het heeft geen eigen karakter, en het zijn ook geen uitgesproken modellen. Maar ze zijn wel heel geschikt om op te leren rijden, niet al te duur in aanschaf en onderhoud, en als ze een keer omvallen (en dat gebeurt toch), dan is er geen man overboord.
En bovendien, motorrijden is veeel meer dan op een motor rijden, dus uiteindelijk zijn model, merk en type voor je rijplezier van ondergeschikt belang (tenzij het een motor is waar je je echt niet op thuisvoelt).
Ik vind ze allemaal nogal gewichtig, en ze klinken nogal duur. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar ik zou voor een eerste motor kijken naar een lichter en goedkoop tweedehands exemplaar.
Pommel
De bellagio en sportster zijn allebei nogal slome stuurders, die ook nog eens een heel typisch gedrag hebben, de sportclassic valt eigenlijk gewoon af door zijn blok, een ducati heeft ene dusdanig eigen karakter dat je echt al een beetje ervaring moet hebben om daarvan te genieten, en anders zal het je regelmatig gebeuren dat je hem vooral als ie net wakker is af laat slaan, en dan “plokk”
Zoals Pommel al zei, eerst leren rijden, en al die automatismen in laten slijten, en dan pas de motor van je dromen kopen…
Ik ben ook al wat aan het rondkijken voor een eerste motor. In principe sta ik open voor elk merk, model, type… motor moet relatief onderhoudsarm zijn (ben geen echte sleutelaar…) en binnnen mijn budet passen.
Mijn instelling met autos was altijd : ik rijd overal in en alles went. Dus ik neig daar met motor ook wel naar , maar de argumenten om wel wat verder na te denken over de keuze vind ik sterk zat en feit blijft dat comfort + veiligheid op een motor bij mij meer voorop staan dan dat dat bij mijn eerste autootje ooit het geval was . Een “verantwoorde” keuze dus ook…..
Omdat ik wel weet wat ik MOOI vind wil ik aan mijn eerste motor niet al te veel geld uitgeven , zodat ik straks ook kan kopen wat ik MOOI vind en me niet perse uit budgetaire overwegingen hoef te beperken….
Voor mijn eerste motor leek mij een Honda Magna v30 of v45 of vf700 wel een optie , zeker qua budget. Ook heeft iemand me een Suzuki GSXR 600 aangeraden.
Maar ik kijk ook stiekem naar Guzzi California’s ………..en Florida. Al heeft iemand me nu in mijn hoofd gepraat dat de Florida een vrouwenGuzzi (sorry vies woord) is Mijn hart is al verpand aan Guzzi, dus als het even kan wil ik daar ook mee beginnen, een objectief advies zou ik wel heel fijn vinden. Motor rijden is voor mij genieten, relaxen en af en toe even een adrenalinekick ervaren…. met mooi weer weekenden of ‘savonds n het werk lekker cruisen en genieten dus. Maar ik houd er wel stewrk rekening mee dat ik straks/later wel meer met een motor wil doen , zoals vakanties of langere tourtochten.
Zijn deze motoren redelijk geschikt voor een beginner voor het eerste jaar ?
Ik wil eigenlijk een shortlist gaan maken met 3 motoren en die dan gaan uitproberen. Budget max. 2500 ,-
Cruisin
Hallo Allemaal.
ik ben aan mij eerste motor toe, en een R75\5 lijkt me een te gekke motor.
heeft iemand ervaring me ???
Is dit een motor voor de beginnende motorrijder??, sleutelen vind ik ook leuk π
Op zich voldoet ie aan een groot deel van de eisen, niet al te strak, niet teveel vermogen enzo, maar het is wel een motor met gebruiksaanwijzing, want als je je gas dichtdoet in een net iets te snel genomen bocht zakt de achterkant in elkaar als je je gas dichtdoet.
Hij is dus eigenlijk niet echt foolproof om het op te leren, dus ideaal is ie niet, maar hij komt verder wel aardig in de richting, mits je er wel goeie remblokken insteekt, want voor het huidige hectische verkeer zijn die remmen echt niet geschikt als je nog niet de vaardigheden hebt om ruim van te voren aan toe voelen hoe een situatie zich gaat ontwikkelen, want met zulke remmen moet je wel heel erg defensief rijden.
Je maakt het jezelf ermee dus wel lastig, maar je zult wel beter leren sturen, en dus meer plezier uit je motor halen dan iemand die op een R6 begint…
Hallo Ernst,
Nog bedankt voor je reactie en expertise. Ik kan me wel bedenken dat cb500 of gs500 beter zijn om te gaan leren rijden, maar het oog wil ook wat.
Tja, Harley is er volgens mij mee begonnen, vergt minder onderhoud dan een ketting , misschien de aandrijving die we straks meer en meer zullen zien ?
wie weet.
Slechter is het volgens mij niet.
owh ja, even verduidelijken, een belt is een tandriem
JanGuz
Hallo bikers…
Sylvia, voor je duidelijk antwoord op mijn vraag.
Nu heb ik ook een Virago 750cc met een gewicht van 225kg gezien. Die is dan natuurlijk ook een beetje te veel van het goede of niet? Uit ’93?
En een Virago 535 uit ’87 met 56000 op de teller; kan ik daar nog wat van verwachten?
Pff, zie door de bomen het bos af en toe niet meer….
Ellen
Het is meer dat het type motorfiets je beperkt in je vrijheden, doordat het je in een bepaalde niche duwt, dat is altijd het lastige in het begin, je gaat dan helemaal af op wat je qua uiterlijk leuk lijkt.
Echter weet je nog helemaal niet wat voor rijder er in je schuilt, dat ga je pas na je rijbewijs ontdekken, en die ontdekkingsreis kun je dus het beste doen op een motor waar je alle kanten mee op kunt
Een Custom waar beide onder vallen, sturen over het algemeen door de brede achterband en het smalle voorwiel nogal de bocht invallerig, iets wat zeker in het begin als je nog net veel ervaring hebt, je een onzeker gevoel kan geven, waardoor je dus zonder het te merken minder plezier uit het motorrijden haalt dan mogelijk zou zijn met een doorsnee motorfiets.
Vandaar ons advies voor de GS500 van suzuki, die heeft het meeste potentieel om je vrij te laten te ontdekken wat voor motorrijder je bent, zonder al van te voren ene bepaalde rijstijl op te dwingen. Heb je daar 1 of 2 jaar op gereden, dan heb je a) lekker ongestoord door specifieke stuureigenschapeigenaardigheden ervaring opgedaan, en b) ongestoord kunnen ontdekken wat voor rijstijl je het lekkerste vindt.
Ik ben zelf een beginner en rij momenteel op een Honda CBR 125. Niet bepaald een PK monster, maar als ik haar in het juiste toerental hou, laat ik de meeste auto’s ver achter aan het stoplicht. Het enige wat ik een beetje jammer vind, is dat ze wat sloom wordt vanaf 80 km/h. Voor de rest is het een super leuk beestje, waar ik veel plezier aan heb.
Ik kan mede beginners dus alleen maar aanraden om zeker niet te zwaar te gaan voor de eerste motor. Ik kan me niet voorstellen dat eender welke recente motor te traag zou zijn voor een beginner (de 125 CCtjes zoals de mijne buiten beschouwing gelaten, als je wat groot of fors bent gebouwd, zouden die wel net tekort kunnen schieten). Eens die eerste paar honderd kilometer erdoor zijn, wordt de neiging om teveel aan die hendel te draaien wel erg groot. Dan kan je maar beter op een motor zitten die je voor jezelf behoedt. Het is een clichΓ© als een huis, maar safety first. Je hebt nog de rest van je leven om je dood te rijden op een monster machine :-p
Sektor
Ernst had een aantal adviezen (zoals veel proefrijden, veiligheid en beter leren rijden op je eerste motor zijn belangrijke elementen), die ik ter harte wil nemen. Ik ben dus een beetje voorzichter geworden met motoren die mij direct aanspreken op looks (Honda V30 Magna, Honda VT500c Shadow, Suzuki VS 750 GL Inrtuder; mijn hart gaat nu eenmaal iets sneller kloppen van choppers) en meer aan te kijken naar wat ik ermee wil doen, nl. beter leren rijden, veilig rijden en dat het liefst door 1-2-3 daagse tochten (plezier hebben dus). En dat allemaal met budget van 500-1500 euro.
Ik les nu in de zware categorie. Ik twijfel dan ook bij motoren die heel veel lichter zijn, maar spreek dat graag tegen als ik ongelijk heb (ervaring heb ik immers niet).
Nu kreeg ik een aanbieding van een via-via bekende die een motorzaak heeft voor Yamaha XJ 750 Seca. Ik heb een aantal vragen aan hem gemaild voor meer info, maar wil alvast een beetje kijken of het wat zou zijn (had bikez.com al gecheckt). Wat weten jullie van deze motor, is het wat voor wat ik wil? En als je dit bovenstaande zo leest, zijn er misschien mensen die soortgelijke eisen hadden en een goede tip voor een leuke motor hebben?
Dank voor het advies!
Sander
De Seca is eigenlijk een terug getunede XJ900 in een toen erg in zwang zijnde Custom jasje, alleen dan een Custom waarmee ja van stoplicht naar stoplicht diende te scheuren, zeg maar de voorloper van de V-Max die vlak darana kwam, er was ook nog een andere 750 custom op basis van het FZ blok, die moet je echt helemaal niet nemen, die verleid je helemaal tot absurd rijgedrag, kan me nog goed herinneren hoe ik die op de waterlinie weg even opentrok, en opeens 180 op de teller zag staan…
Dan kun je beter naar de Virago 750 kijken, zo’n vierpitter word pas leuk als je gas gaat geven en toeren maken, maar dan moet je voor iedere bocht weer vol in de remmen, dat geeft ene onzeker rijgedrag wat je bij veel moderijders terugziet.
vooral de jongens en meisjes die op een GSXR 600 zijn begonnen hebben daar erg last van lijkt het wel, volgas op de rechte stukken en dan verkrampt van angst de bocht door, dat zijn ook de fietsen die de meeste eenzijdige ongelukken kennen, heeft dus niet zozeer met de PK’s te maken zoals wel eens de ronde doet, maar vooral met het motor gedrag.
Als je bij 3000 toeren gasgeeft gebeurt er heel weinig dus ga je vanzelf met 5000 of meer toeren rijden, je hoort ze regelmatig hier door het dorp huilen, tot ze de hoesberg op moeten, dan valt het opeens stil…
Hallo allemaal,
Ten eerste mijn complimenten voor deze site! Wat een boel info, en wat heerlijk duidelijk uitgelegd!
Ik heb sinds begin mei motorrijles en ik wordt er elke keer helemaal blij van π . Natuurlijk komen de kriebels nu en droom ik van een eigen motor.
Ik heb niet zoveel verstand van motoren, dus vraag ik hierbij jullie hulp!
Ik weet dat je eigenlijk op een neutrale motor moet beginnen als je je eerste motor koopt, maar ik ben altijd al weg van choppers geweest, dus ik vrees dat het zo’n model gaat worden.
Nu heb ik een aantal interessante motoren gezien, maar ik heb geen idee of dit fijne eerste motoren zijn.
Suzuki Savage (leuk model, en twee motorrijdende vrienden van mij hebben deze motor als 1e fiets gehad)
Suzuki Intruder (is dit te zwaar / te lomp voor een 1e motor?)
Yamaha Virago
Kawasaki Vulcan (alhoewel ik op een andere site iets las over veel technische problemen π )
Kunnen jullie iets uitleggen over deze modellen?
Alvast ontzettend bedankt!
Groeten, Marije
Zoals je zult begrijpen heb ik daar niet heel veel ervaring mee, en het hangt ook nogal af van *welke* virago en intruder het gaat.
De Virago’s sturen over het algemeen wat meer als een normale motor helaas geld dat niet voor de 535 die nogal een vreemde eens in de bijt is, en vooral voor kleine meisjes door hun lichte gewicht nogal kan gaan zwabberen. De Savage is qua sturen een beetje ene sloompie die nogal de bocht in wil vallen als je hem eenmaal zover hebt, de riemaandrijving en het grote vliegwiel van de eenpitter maken hem wel heel relaxed rijdend.
De Intruders zijn over het algemeen een soort olietankers, daar leer je dus niet van sturen, eerder irriteren, of bochten vermijdend rijden.
Het advies blijft sowieso als eerste motor een “lesmotor” te kiezen, en als je dan echt hebt keren rijden, op zoek te gaan wat je het lekkerste vind rijden. Dat kun je dan ook veel beter bepalen, als je namelijk vers je rijbewijs hebt lijkt alles fantastisch te rijden, maar dan na een paar maanden ga je je pas irriteren aan bepaald gedrag dat je eerder nog niet wist te herkennen.
Ik heb al antwoord gehad van Ernst op onderstaande. Ik was nogal ongeduldig met inloggen.
Maar zet het hier toch weer neer. Hebben anderen er misschien ook wat aan.
Ik heb het ook nog een beetje aangevuld.
Ik ben 40+ en beginner.
En heb jullie opmerkingen ter harte genomen.
Alleen kies ik toch wel voor een klein windschermpje ipv een naked.
Ik zal toch wel op de snelweg komen en dat is dan net iets comfortabeler.
Ik heb gelest op een Kawasaki ER6N. Fijne ding. Met ABS.
Dat gaf wel vertrouwen om te durven remmen.
Maar na de noodstop proef nooit meer iets van gemerkt en best wel een paar keer goed in de ankers gemoeten tijdens het lessen.
Gisteren en vandaag proef gereden (daar wil ik mijn werk trouwens wel van maken; wat een pret) bij 2 zaken op:
– DL650 V-Strom uit 2006, 18000 km (zonder ABS)
– DL 650 V-Strom Black Rhino uit 2009, 7000 km (met ABS)
– TDM 850 uit 1995, 44000 km (zonder ABS)
– CBF600 uit 2005, 9000 km (met ABS)
– Bandit 650 uit 2008, 12000 km (met ABS)
– Bandit 650 uit 2007, 9000 km (met ABS)
– Fazer 600 uit 2001, 40000 km (zonder ABS)
– Nieuwe Diversion XJ6, 0 km (met ABS)
1-ste Bandit viel tegen vanwege slechte voorband. BeΓ―nvloede het rijden nog al. Verder weinig beleving.
De 2-de was leuk, maar niet opvallend goed in iets.
De XJ6 is heel, heel prettig. Hangt een beetje tussen de DL en de CBF in. Maar te duur.
Superscherp sturen, super wendbaar, maar houding en alles (voelde mijn polsen) neigt tot gasgeven.
CBF erg fijn, precies, stabiel op hoge snelheid, prettige vermogensopbouw, maar ook wel een beetje saai. Hoog bromfietsgehalte. Ik heb daarvoor op de DL gereden. Dat scheelt. Zoals de verkoper zei: De CBF is een boodschappen motor.
Al met al geen fietsen die ik snel een koosnaampje zou geven.
4 cilinders zijn makkelijk. Reageren niet zo op het gas, ook niet op loslaten.
Blijven over de DL-en en de TDM. Grotere grijns. 2 cilinders geven leukere respons.
Te ruime bocht, gas iets los en gecorrigeerd. Zonder remmen. Bij de 4-cilinders moet je meer bij remmen.
Best handelbaar. Ik heb er bijzondere verrichtingen mee geprobeerd.
De DL is wat duurder, mooi compleet. Maar ik krijg die TDM ook niet uit mβn kop. Mooie kleur. En stuurt net iets strakker.
Zag er uit als nieuw en krijgt hele grote beurt met kleppen stellen, nieuwe banden.
Heeft meer pit als een DL, maar niet merkbaar veel. Moet wel meer werken om te sturen (vergelijkbaar gevoel als de lesmotor).
De 2-de DL is te duur maar heeft wel ABS. Moet ik nog iets verder zoeken naar en oudere, maar wel met ABS.
Standaard vraag aan jullie: welke zal ik nemen? TDM zou niet βteβ zijn?
Aanvulling: wel of geen ABS kiezen?
Tijdens de proefrit noodstop gedaan, en met en zonder gaat dat wel goed.
Maar zoals gezegd met ABS durf ik automatisch harder en sneller te knijpen. En in noodsituaties denk je niet eerst aan je aangrijppunt.
Commercieel zeggen ze, neem ABS, want anders word je motor minder waard. Mensen vragen er steeds meer om.
Rijtechnisch hoor je ook dat je dan niet leert remmen, en dat niet alle ABS systemen in de bocht wel goed werken (heeft met scheef hangen te maken?), maar ook dat ongelukken/glijpartijen voorkomen hadden kunnen worden als er wel ABS op had gezeten.
Wie het weet, mag het zeggen.
Met ABS wordt wordt de spoeling wat dunner en jonger en duurder. Maar veiligheid gaat voorop.
Ik ga ook voor geel fluor in mijn pak, en misschien zelfs wel voor een geel fluor helm
JWeetje
Tsja zoals al gezegd, beter een DL niet vanwege de ABS, maar vanwege het goedmoedige karakter, daar leer je meer van, want je moet er dan zelf meer instoppen om het leuk te maken, dan leer je meer genieten van de bochten.
Wat ABS betreft, daar spelen veel factoren mee, in principe is het ene goed leer instrument, omdat je inderdaad makkelijk kunt aantasten aan het echte remvermogen, veel motorrijders blijken in geval van nood namelijk niet zichzelf onderuit te remmen, maar juist niet te durven remmen, en halen maar 4 a5 m/sΒ² terwijl 9 a 10 mogelijk is met goede banden en 7 a 8 op kleddernat wegdek…
Nadeel is wel dat er juist door dat extra veiligheidsgevoel wel weer risicovoller gereden wordt, dus de vaak in de folder opgehemelde grote veiligheidswinst is maar heel betrekkelijk, want ook met ABS kun je je remming grandiooos verprutsen al je er te snel in gaat hangen, want ook met ABS moet je zoals geleerd opbouwend remmen, anders gaat ie gelijk afregelen, en verspeel je zo 5 tot 15 meter remweg.
Goedemiddag!
Kunt u aangeven hoe u tegen een Honda Transalp als opstapmotor aankijkt?
Lijkt mij goed in het plaatje te passen: Tweecilinder, 600 cc, Allroad.
Iets bekend over de betrouwbaarheid?
Bij voorbaat dank!
Titus
Is inderdaad geen verkeerde keuze, en een honda is over het algemeen erg betrouwbaar, zeker de oudere transalpjes zijn erg simpel en bijna niet kapot te krijgen.
Wel goed oefenen met eerst druk opbouwen en dan pas doorremmen, want de extra veerweg moet je wel eerst wegnemen voor je doorremt, anders kun je het wiel erg makkelijk even laten piepen… π
Dag Luiemotorfiets! Allereerst: complimenten voor de nuttige informatie en luchtige website. Ik ben op zoek naar mijn eerste motorfiets en heb uiteraard jullie stukje over de eerste motor gelezen. Ik heb les gehad op een Honda CB500 en op een BMW F650GS (de 2-cillinder versie).
Nu het volgende:
Ik heb gister een testritje gemaakt op een (gebruikte) Suzuki SV650S uit 2000. Ik was eigenlijk vrijwel meteen verkocht. Ben echter ook geinteresseerd in een ducati monster en maak morgen een testritje op een M600 uit 1994. Ik heb eerst ook echt veel gezocht naar aantrekkelijke aanbiedingen van een Suzuki GS500, maar heb een leuk bedrag bij elkaar gespaard en heb de prijs voor een motor iets hoger gelegd (verdubbeld eigenlijk). In alles wat ik over de Suzuki SV650S lees, worden de eigenschappen zoals het makkelijke sturen, het voorspelbare karakter, het licht aanvoelen, het goed te doseren vermogen, de net niet te sportieve zithouding etc. geprezen en wordt deze fiets daarom ook bestempeld als een zeer geschikte beginnersfiets. Hij heeft echter wel een stijf frame, wat wellicht minder vergevingsgezind is?
Ik kan mij voor de rest echt helemaal vinden in het concept ‘Koop een fiets die niet teveel kost en waar je mee kan vallen en opstaan’, maar toch bonst mijn (nog onervaren maar gestaag groeiend) motorrijdershart en wil ik het toch graag horen: Luiemotorfiets moderators en gebruikers, hoe denken jullie over de SV650S als beginnersfiets? Oh en vergeet ook niet de monster natuurlijk! π
Groet,
Ate
Tsja heeft het nog zin om rationele argumenten in te brengen als je zo verliefd bent ?
Het zijn allebei prima motoren natuurlijk, maar je geeft zelf al het meest rationele argument om er nog even mee te wachten… Namelijk dat stijve frame dat veel van het werk dat je nog moet zien te leren van te voren al uit je handen neemt.
Daardoor zul je al snel denken dat alles kan (en met de SV is dat ook bijna echt zo) en zul je al snel veel harder rijden dan je met je vaardigheden aankunt, een beetje het gevoel van voor de eerste keer 80, weet je dat nog, hoe je je toen voelde?
Mijn advies is (maar dat was denk ik al wel duidelijk π zet die tweede helft nog even op een ban (niet in ijsland…) en koop ene “achterlijk gebakje” voor het eerste of als je niet zoveel rijd de eerste paar jaar. Leer daarmee aan te voelen wat kan, en wat niet meer kan, en stap dan pas over, het achterlijke gebakje heeft allang zijn restwaarde bereikt dus kent geen afschrijving, soms kun je ze zelfs voor meer verkopen dan je er zelf voor betaald hebt… Leg dan het inmiddels gegroeide weggezette startkapitaal erbij, en kijk dan of een Versys niet wat voor je is π
Zeer informatief.
Ik ben een heropstapper die het afgelopen jaar niet heeft gereden.
Ik heb de redenatie uit het artikel gevolgd en kwam uit bij een Kawasaki, GP 600S.
Toermotor, 2 cylinders, ouder type maar kan toch vlot mee. Niet te zwaar.
Is mijn redenatie juist en zou u die motor kunnen aanbevelen in de beginnerscategorie.
met groet van Co Pomstra
GPZ ?
Ik wist niet dat er ook ene 600 tweepitter was, ik dacht altijd dat dat een vierpitter was, heb je een plaatje?
De tweepitter (GPZ500S) zou in principe een goede keus zijn, wel een erg sportieve tourmotor, dus wat meer druk op de polsen, maar qua blok een leuk ding.
hallo, ik heb een vraag ik ben een beginner en zag een tweedehands motor te koop staan de suzuki GS 450 L en is van bouwjaar 1987 en heeft 450 cc met een km stand van 30.000, graag even advies?? heb dus niet eerder ooit een motor gekocht en ben op zoek nr mijn eerste motor en ik ben een vrouw.
Kalinka
Op zich is dat grotendeels de gewone GS450 een oerbetrouwbaar blokje, alleen dan in ene wat chopperachtig frame met ene zitkuil, met de al eerder besproken beperkingen. en of je nu man of vrouw bent maakt voor de eerste motor niet veel uit, ook mannen moeten klein beginnen willen ze echt leren rijden.
Dat zie je helaas nog wel eens in klaverblad bochten, van die mennekes die helemaal in het pak naast de motor hangend de bocht nemen, en je dan vreselijk in de weg zitten omdat ze maar 40km/u gaan π
Prachtige site!
Ikzelf rijd (na verschillende BMW G/Ssen) met een BMW G 650 X country.
Ook een heel polyvalente motorfiets, nog lichter dan een F 650 GS. Het lage gewicht en laag verbruik is voor mij belangrijk.
Peter
De XCountry! Hele mooie motor!
Goede info, heeft me besloten toch maar voor de Yamaha divy 600 te gaan ipv de Suzuki GS500e als eerste motor.
Nu mijn rijbewijs nog en de motor kopen π
Dat moet 11 mei gaan gebeuren als alles goed is. :-/
Grt
Ron
Hey, wel een beetje goed moed hè, als je instructeur vindt dat je er klaar voor bent,kun je daar met een gerust hart wat *zelfvertrouwen* om op te bouwen uit putten.
Immers als je zakt is dat slecht voor zijn examen resultaten, hij zal je zeker niet te vroeg op laten gaan.
Sterker nog sommige rijscholen zijn zo bang voor daling van hun resultaat dat ze je veel meer lessen geven dan strikt noodzakelijk, het echte verkeersinzicht komt immers pas *na* dat examen.
Je hebt wel een gedegen opleiding nodig, dat wel, echter gaat het toch gewoon om vlieguren maken, en dat gebeurt de eerst 2 jaar na de opleiding.
En pas zo’n 5 jaar na je examen ben je ene echt gedegen verkeersdeelnemer bijkt uit de onderzoeken, mensen met meer dan 5 jaar hun rijbewijs hebben opvallend veel minder ongelukken.
Tis net als met fietsen, de eerste paar jaar heb je nog geregeld pleisters op de knieen, dus schaam je niet als je eens omdondert tijdens de AVB
Het ligt ook meer aan mezelf Ernst, ik stel te hoge eisen aan mezelf.
Gaat ook vast goed, de rest is ook prima gegaan en ik vind het geweldig om te rijden.
Grts
Ron
Nadat mijn budget wat is verhoogd ben ik wat verder rond gaan kijken en ben erg gecharmeerd van de Yamaha FZS 600 Fazer.
Hij lijkt me qua gewicht wel in de categorie beginnersmotor te vallen, maar hoe zit het met de rest van het rijgedrag? Is iemand hier verder bekend mee?
Nog ff wachten dan kan ik legaal een proefrit maken (11 mei)
Grts
Ron
De ouder Fazer is afgezien van het viercilinder gedrag een op zich goed begin, de nieuwe is eigenlijk veel te goed om er nog echt wat van te leren, dat is het “probleem” eigenlijk, je wilt juist een fiets die op beginners niveau presteert, eentje die niet ver boven je kunnen presteert.
Want als ene fiets pas bij gevorderd rijgedrag terugkoppeling begint te geven, kun je heel snel in de val van overmoed trappen, je denkt dan dat alles goed gaat, maar leert nooit aanvoelen waar het dreigt mis te gaan, en dan gaat het dus mis als je wel een keer terugkoppeling krijgt, omdat je dan ver boven je eigen oplossingsvaardigheden moet opereren zeg maar.
maar goed daar hebben we al een hele pagina over volgepend, en daarin beschrijven we de *ideale* situatie, maar ja het leven is nu eenmaal vol compromissen en dan is een Oude Fazer best een goede π
(maar blijf je wel bewust van het feit dat ie eigenlijk veel “te goed” is. Als tweede fiets zou ie wel helemaal perfect zijn)
super leuk verhaal, ben nog aan het lessen en 60 jr oud maar omdat ik klein ben, pas ik voor mijn gevoel op bijna geen enkele motor, zodanig, dat ik met twee voeten op de grond kan
de f650gs verlaagde versie voldoet hier helemaal aan.
alleen aan het model moet ik nog even wennen,
Henk Buschman
Geweldig!
Leuke en goede informatie. Ik ben op zoek naar een eerste motor voor woon/werk verkeer. Dagelijks 196 km (25-35000 km op jaar basis). Ik wil dan toch op een betrouwbare motorfiets zitten die nog makelijk was kilometertjes kan hebben.
Hoe betrouwbaar zijn de kilometerstanden op de teller en hoeveel km’s kan een motorfiets mee?
Eric
Hallo, hele nuttige informatie. Heb er gebruik van gemaakt voordat ik zelf mijn eerste motor kocht. Het was een 400 cc honda, en het is inderdaad vrij frustrerend dat er in die klasse niks nieuws te kopen valt. Wil nu iets wat niet zo extreem oud is als de mijne, iets als een Yamaha XJR400R (in Duitsland 2e hands) maar zoiets valt nieuw helemaal niet te kopen.
Nu ik een tijdje rijd, heb ik wel twee observaties over de “eerste motor”. De mijne heeft wel erg slappe remmen, zodat ik soms bang ben dat ik het rijden op een echte motor verleer. Ik rem gewoon in de bocht ermee. Je eerste motor moet je wel een beetje alert houden. Bovendien wil je op de snelweg wel voor de auto’s weg kunnen rijden als het moet, met een Tricker lukt dat nooit.
Voor een nieuwe beginnersmotor, lijkt me dat ook Kawasaki met zijn Versys en ER-6 (niet de 5) zoiets probeert aan te bieden. De ER-6 heb ik met les wel eens op gereden. Weinig kilo’s, rijdt net zo makkelijk als een fiets, alleen iets voorzichtig zijn met het gas.
Eddy Verheezen
heey heel leuk dat je deze site heb gemaakt ik heb er wel veel aan gehad.
ik ben nu zelf bijna 18 en heb hard gewerkt voor mijn rijbewijs en natuurlijk motor
ik heb flink wat geld en wil dan ook een leuke fiets maar welke ik moet nemen houd mij nu al maanden bezig eerst was het een r6 (of ducati 848 kwijl) maar dat is gewoon niet slim om als 1e motor te kopen en te duur….
en nu zit ik heel erg te denken aan een KTM duke en dan wel begrenst maar nu zie ik hier weer dat dat niet zo slim is.
zelf rij ik al op pitbikes van 135 cc sins ik 13 was dus ik kan wel wat hebbe maar ik vind het heeeeeel moeilijk ik zoek een fiets om lange ritten mee te maken maar waar je wel lekker mee kan spelen en dat het niet zΓ³ heel erg is als je een een keer een schuiver maakt.
dus leek mij een ktm duke 690 2e hands met begrenzing en van die schuif knoppen aan de zijkand wel een goede keus.iemand advies??
Faber van der Poel
Ik heb er zelf wel eens over lopen denken zo’n Duke, ik vond de oudere nog mooier…
Maarrrrr het maakte dusdanig de beest in me los dat ik toch maar XT ben blijven rijden, ik weet bijna zeker dat ik me met dat brisante speelgoed in de problemen zou hebben gebracht waar ik me niet uit zou kunnen redden.
Zeker toen ik ook nog eens iemand er de dijk mee af zag glijden wist ik dat je wel een hele stabiele rustige natuur moest zijn om daar enigszins de baas over te blijven:-)
Dus zeker als beginnersfiets lijkt het me volkomen ongeschikt,wel heel erg leuk,en las je het overleeft zul je erg goed kunnen rijden en een natuur talent zijn…
Echter is de kans daarop denk ik niet heel erg groot.
Top man geweldig site. Keep up the good work π
Richard
Goede duidelijke informatie, precies wat ik als motorrijder “in de dop” zocht.
Frits
Hallo
Mijn naam is Michael en ik ben sinds 2 maanden aan het lessen en heb wel spijt dat ik het niet eerder heb gedaan . De lesmotor waar ik op les is een Honda CBF500. Persoonlijk vind ik hem lekker rijden, handteerbaar en niet te zwaar. Morgen AVB examen en hopelijk vlot AVD π Nu heb ik al eens rondgekeken wat er aan Honda CBF 500 te koop is en dat viel me eigenlijk wel tegen.
Ik heb wel gehoord dat de CBF600 de opvolger is en dat honda hem in de markt zet als “beginnersmotor”. Ik vind een naked het mooist, maar vroeg me af of dit een verstandige keus is qua beginnersmotor.
Groet Michael
Hoi Michael,
Misschien moet je deze review eens lezen (wel in het Engels): http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/searchresults/Bike-Reviews/Honda/HONDA-CBF600-2004–current/?&R=EPI-351
In de review zelf, en ook bij de commentaar zeggen ze dat deze motor zeker wel geschikt is voor beginners.
Ik rij momenteel op een CBR 125, maar ik denk dat ik die volgend jaar na het halen van m’n rijbewijs ga inruilen voor de CBF600, maar dan wel met kuip. Dus als je zou besluiten om ‘m aan te schaffen, niet verlegen zijn en even laten weten wat je er van vindt π
Sektor
Hallo Sektor
Dank je voor de link. Artikel ziet er goed uit en ben weer wat wijzer geworden.
Mocht ik overgaan om de CBF 600 te nemen dan zal ik een leuk reviewtje maken. Ook als ik toch nog een leuke CBF 500 tegenkom . Want ook al heb ik nog niet zo heel veel ervaring, kan ik wel zeggen dat de CBF500 een hoop plezier geeft en qua prestaties het goed doet. De meeste auto`s trek je er in ieder geval mee uit en de roffel van de 2 cilinder is leuk.
Als het even meezit hoop ik snel het A-tje op de rozekaart bijgestempeld te krijgen.
Michael
En natuurlijk heel veel plezier met lessen gewenst en succes met het examen!
Ik zou met de aanschaf van een gekuipte motorfiets toch even wachten tot je door de leerschool van de praktijk heen bent, want 13% laat hun eerste echte motor nagenoeg stilstaand eens uit hun handen glijden, en 50% gaat er met hogere snelheid mee onderuit met alle krassen van dien, volgens deze wellicht niet geheel representatieve steekproef:
Misschien is de Honda Hornet iets voor jou? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar die heeft niet al te veel kuip om aan stukken te vallen, maar ziet er toch nog wat sportief uit.
Die zithouding zou ook meer geschikt moeten zijn voor lange ritten dan bv. een r6 of een ducati 848.
Sektor
Is wel een erg giftig stekebeestje om op te beginnen (Hornet = hoornaar…) hoe lullig het ook klinkt als je echt wilt kunnen genieten van zo een hornet kun je beter op een klein fietsje beginnen, liefst met slechts twee cylinders.
Ik vond ook dat ie heel wat PK’s had, maar ze prijzen’m op de site aan als een geliefde beginners fiets. Nou ja, het blijft een verkoopspraatje natuurlijk.
Ik heb de indruk dat het gamma geschikte beginnersfietsen niet zo uitgebreid is bij de grote merken. Je komt al snel bij de grotere motoren terecht die een overschot aan vermogen hebben. Waar let je eigenlijk op bij het kiezen van zo’n motor? Vermogen, koppel, … Blijkbaar is er ook een verschil in het aantal cylinders?
Sektor
Ik heb het zo goed mogelijk proberen uit te leggen op de pagina “eerste motor”
Wat vooral van belang is, is dat je niet veel meer dan 50PK hebt en een lekker “rustig” blok, zodat je niet op vermogen leert rijden, maar juist op stuurmanskunst, dan haal je later veelmeer plezier uit de bochtjes.
Het mooiste is eigenlijk dat je zo leert rijden dat je eigenlijk nauwelijks meer hoeft te remmen, scheelt ook nog eens enorm in de niet onaanzienlijke brandstofkosten
Dat is eigenlijk wel jammer van die domme reclames “voor” Het Nieuwe Rijden, want die geven eigenlijk een heel verkeerd beeld van het hoe en waarom, want het houd helemaal niet in dat je lullig moet rijden,maar vooral dat je zorgt dat je tempo gelijkmatig snel word, zodat je geen energie meer verspilt aan onnodig afremmen en weer optrekken.
Gewoon zorgen dat je bij het stoplicht blijft rollen en “in het stoplicht valt” scheelt je zo 15% aan brandstof als je veel in stedelijk gebied rijdt. Is dan natuurlijk wel een heel complex adventure game om al die stoplichten als een ware prince of persia te ontlopen zonder dat je hoeft te wachten…
Hm, misschien moet ik dat artikel inderdaad nog eens nalezen, is ondertussen lang geleden. Als je eens een paar maanden op twee wielen hebt gereden, zegt het allemaal zoveel meer.
Sektor
Erg mooi verhaal waar je wat aan hebt. Ik vind zelf een Moto Guzzi nevada erg mooi. Is dit iets voor beginners? Iemand ervaring?
Bram
Niet specifiek op een Nevada, maar wel op cruisers.
Heel kort; ik vind ze niet lekker sturen, en zeker met hogere snelheid word je een windvanger. Nou kan daar natuurlijk een scherm voor, maar dat vind ik ook niet zo’n geweldige oplossing. Dat wordt gauw een bulderzeil.
Als het gaat om leren rijden, dan zou een Nevada niet mijn eerste keuze zijn. Maar ja, emoties spelen ook een rol natuurlijk π
Pommel
Hoi Bram;
Nadat ik bijna tien jaar op een cruiser (Honda Supermagna) heb gereden kan ik je met volle overtuiging zeggen dat een Cruiser misschien mooi is, maar… absoluut geen beginnersfiets! Door hun lange voorvork en grote balhoofdshoek zijn het echte “rechtdoor” fietsen. Het betere bochtenwerk is eigenlijk niet leuk, dat lijkt eerder op hard werken dan op ontspannen mortorrijden. Ook de “zitkuil” lijkt eerst comfortabel, totdat je erachter komt dat je nauwelijks kunt gaan verzitten, met kramp in diverse ledematen tot gevolg als je eens een wat langere rit maakt… “Waarom heb je er dan tien jaar op gereden” zul je zeggen… nou het was een erfenis van m’n broertje, en die doe je natuurlijk niet zo snel weg.
Ik heb heel wat jaren op andere fietsen gereden, van een Jawa tot de originele Triumph Bonneville en geloof me: alles stuurt beter dan een Cruiser of Sjopper. Als je gaat voor het Italiaanse temperament van een Guzzi (met cardan, heel onderhoudsarm) zou ik bijvoorbeeld gaan voor deen tweedehands Breva. Daar heb ik een jaar of wat geleden eens door de Dolomieten mogen sturen en ondanks het feit dat ik eigenlijk iets te lang was voor het motortje, voelde dat gelijk als gegoten! Lees hier mijn verslag: http://fotoboek.luiemotorfiets.net/fotos/Vakanties/Avonturen_met_een_volbloed_Italiaanse…. (RH: 13-9 link FF aangapast; de puntjes aan het eind van het adres waren niet meegenomen… en dan doet-ie ’t nie! )
Kortom mijn advies: voor een eerste motor is een Cruiser of Sjopper echt niet geschikt. Als je echt wilt leren motorrijden is een wendbaarder machientje echt veel beter. Liefst een niet-zo-nieuwe met weinig plastic zodat je Γ‘ls het dan een keer mis gaat, al is het maar omdat je hem bijvoorbeeld bij het opbokken een keer niet houdt, niet gelijk een fortuin aan nieuw plastic kwijt bent.
Rob Hond
Hoi,
Ik heb zeer recent een Honda CBR125R gekocht en ben er heel tevreden van, maar na het lezen van dit stuk begin ik te denken dat dit misschien toch niet de beste keuze was als eerste moto. Heeft iemand met wat rij-ervaring hier al eens op gereden? Zijn er bepaalde elementen waar ik rekening mee moet houden? Is dit beesje mij foute mechanismes aan’t aanleren die ik later misschien ga moeten afleren?
Voor degene wat er nog nooit op hebben gereden, qua zitpositie en vermogen is deze jongen veel minder extreem dan de grote broers met 600 en 1000 CC.
Bedankt
Sektor
Ik heb er nog nooit op gereden, maar het lijkt me een stuk beter dan een cbr600r om mee te beginnen π
Pommel
Hoi,
Ik ben ook aan het rondkijken naar een leuke motor, nu vroeg ik me af of een Honda CB1 ook geschikt is? Het is dan wel een 4 cylinder, maar met niet veel vermogen.
Verder zit ik te kijken naar een Honda Transalp of een CB500. Maar vind een CB1 mooier/leuker.
(Ik heb voor mijzelf wel de eis dat er schijfremmen voor en achter zitten, en dat hij watergekoeld is.)
Douwe
Mijn ervaring met viercilinders is dat ik er snel de neiging mee heb om een start/stop rijstijl te ontwikkelen. Bovendien irriteert het mij mateloos dat er in de lage toeren niemand thuis is.
Is overigens geen wet van meden en perzen, want een cb400f (is niet de cb1!)
Pommel
Vond het een zeer interessant artikel!
Ik ben zelf van plan om volgende maand te starten met moto rijden (eerst nog even mijn examen rijbewijs afleggen), maar ik kijk eigenlijk vooral uit om eerder met een chopper type moto rond te rijden.
Heeft iemand van jullie ervaring met modellen die goed zouden zijn om op te starten?
Mijn droommoto waar ik uiteindelijk op zou willen rijden is een harley V-Rod Muscle, maar ik betwijfel sterk dat dit een goede start moto is π
CumpsD
Hai,
Ik zou zeggen een Yamaha Virago 535
Het is mijn eerste motor geworden en rijdt echt super. Makkelijk hanteerbaar. Wel wat kleiner, maar dat moest ik ook hebben.
Hoor hier ook alleen maar goede verhalen over en iedereen vindt m echt leuk
Ben echter wel van plan om over een tijdje toch wel een zwaardere aan te schaffen.
Zag net bij een motorzaak een mooie Yamaha Dragstar staan zucht…
En bij een Harley zal het toch bij dromen blijven voor mij
Heel veel succes met je examen!! Valt echt ruzie mee allemaal…
Ellen
Ehm, had je echt ruzie tijdens het examen ? π
Maar persoonlijk vind ik een 535 wel leuk om te zien, maar als eerste motor is ie eigenlijk niet ideaal, omdat ie je al in een bepaalde rijstijl manipuleert.
Dat is eigenlijk het eerste vereiste voor een beginners motor, dat ie kraak noch smaak heeft, en alle mogelijkheden openlaat, en voor alles volkomen neutraal is.
Ehm ja ruzie = reuze
Heb al een zonnesteek π
Maar om dat te begrijpen zou je eigenlijk wel eens een paar kilometers op een cruiser-achtige motor moeten rijden (bij voorkeur op een bochtig weggetje). Het verschil is namelijk niet uit te leggen, dat moet je gewoon voelen π
Zo werkt het voor mij tenminste.
Pommel
Yep, het is heel vreemd wat alleen al zo’n breed flexibel stuur en die gedwongen gefixeerde zithouding met je doet.
Ooit ben ik geloof het of niet ook in die valkuil gevallen door een motor te kopen die bij mijn toenmalige “lifestyle” paste, je weet wel lange haren en olifantenpijpen, je bent aan het puberen en weet nog niet beter dan dat uiterlijk “everything” is.
Heeft uiteindelijk maar een paar jaar geduurd eer ik erachter kwam dat het veel beter en lekkerder kan sturen, maar ik vond dit al zo geweldig, was helemaal de bink van het schoolplein, alle meiden wilden achterop, zelfs Wanda π
Maar ja da rijd je eens op een gewone SR en merkt hoeveel lekkerder je daarde ringdijk mee onveilig maakt tussen Ridderkerk en Bolnes
(gelukkig waren er nog geen flitspalen, en hield de veldwachter je toch niet bij op zijn fietsfiets)
Dus al snel werd Fiver (WSD) omgebouwd naar Litlle Monster:
Bijna niet te geloven dat een ander zadel en stuur, een motor zo kunnen transformeren, want geloof het of niet het is exact dezelfde motor als die je boven ziet, alleen is het stuur vervangen door een dragbarretje en het originele zadel erop terug gezet (en *alles* zwart gemoffeld)
Het is echt iets wat je zelf pas kunt voelen als je op wat anders gaat rijden !
Vandaar ook ons advies eerst iets zonder kraak of smaak te nemen, daarop de automatismen in te schuren, en vooral natuurlijk niet alleen voertuig, maar ook verkeers-vaardig te geraken.
En dan heel veel proefritjes op motoren van vrienden en bekenden, of als je het treft van een welwillende motorzaak, die het leuk vind om je kennis uit te breiden.
Zo krijg ik af en toe nog steeds een hee andere motor me van Coen Termaat, en weet dus nu hoe een moderne XVS rijd, maar ook hoe ene T-Max rijd, een verbazingwekkend positieve ervaring.
Want zeker als je hem echt voornamelijk als Woonwerk file vehikel neemt, is zo’n T-Max (scooter dus…) een verbazingwekkend lekker en practisch scheurijzer.
Alleen dat er links een rem zit, *dat* was een wel heel erg spectaculaire verrassing.
Ben vandaag een beetje gaan rondwandelen bij verschillende merken, zeer plezierig π
Hebben jullie ervaring met een van deze, meer bepaald hoe “neutraal” ze zijn?
Moto Guzzi – Bellagio Classic
Harley Sportster Nightster 1200cc
Ducati GT 1000 Sportclassic
Het valt misschien op, visueel ga ik dus niet voor het race gebeuren, maar ook niet voor de typische klassieke harley-look met vloertjes bij de pedalen π Retro-Modern? :p
CumpsD
Tja, alles is al zo’n beetje gezegd, volgens mij. Persoonlijk zou ik kiezen voor iets als een cb500 of een gs500. Nee, het heeft geen eigen karakter, en het zijn ook geen uitgesproken modellen. Maar ze zijn wel heel geschikt om op te leren rijden, niet al te duur in aanschaf en onderhoud, en als ze een keer omvallen (en dat gebeurt toch), dan is er geen man overboord.
En bovendien, motorrijden is veeel meer dan op een motor rijden, dus uiteindelijk zijn model, merk en type voor je rijplezier van ondergeschikt belang (tenzij het een motor is waar je je echt niet op thuisvoelt).
Ik vind ze allemaal nogal gewichtig, en ze klinken nogal duur. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar ik zou voor een eerste motor kijken naar een lichter en goedkoop tweedehands exemplaar.
Pommel
Doe volgende maand mn examen op een CB500, benieuwd π
CumpsD
Succes! En een motor als een cb500 is ook heel leuk om van het motorrijden te leren genieten π
Pommel
De bellagio en sportster zijn allebei nogal slome stuurders, die ook nog eens een heel typisch gedrag hebben, de sportclassic valt eigenlijk gewoon af door zijn blok, een ducati heeft ene dusdanig eigen karakter dat je echt al een beetje ervaring moet hebben om daarvan te genieten, en anders zal het je regelmatig gebeuren dat je hem vooral als ie net wakker is af laat slaan, en dan “plokk”
Zoals Pommel al zei, eerst leren rijden, en al die automatismen in laten slijten, en dan pas de motor van je dromen kopen…
Ik ben ook al wat aan het rondkijken voor een eerste motor. In principe sta ik open voor elk merk, model, type… motor moet relatief onderhoudsarm zijn (ben geen echte sleutelaar…) en binnnen mijn budet passen.
Mijn instelling met autos was altijd : ik rijd overal in en alles went. Dus ik neig daar met motor ook wel naar , maar de argumenten om wel wat verder na te denken over de keuze vind ik sterk zat en feit blijft dat comfort + veiligheid op een motor bij mij meer voorop staan dan dat dat bij mijn eerste autootje ooit het geval was . Een “verantwoorde” keuze dus ook…..
Omdat ik wel weet wat ik MOOI vind wil ik aan mijn eerste motor niet al te veel geld uitgeven , zodat ik straks ook kan kopen wat ik MOOI vind en me niet perse uit budgetaire overwegingen hoef te beperken….
Voor mijn eerste motor leek mij een Honda Magna v30 of v45 of vf700 wel een optie , zeker qua budget. Ook heeft iemand me een Suzuki GSXR 600 aangeraden.
Maar ik kijk ook stiekem naar Guzzi California’s ………..en Florida. Al heeft iemand me nu in mijn hoofd gepraat dat de Florida een vrouwenGuzzi (sorry vies woord) is Mijn hart is al verpand aan Guzzi, dus als het even kan wil ik daar ook mee beginnen, een objectief advies zou ik wel heel fijn vinden. Motor rijden is voor mij genieten, relaxen en af en toe even een adrenalinekick ervaren…. met mooi weer weekenden of ‘savonds n het werk lekker cruisen en genieten dus. Maar ik houd er wel stewrk rekening mee dat ik straks/later wel meer met een motor wil doen , zoals vakanties of langere tourtochten.
Zijn deze motoren redelijk geschikt voor een beginner voor het eerste jaar ?
Ik wil eigenlijk een shortlist gaan maken met 3 motoren en die dan gaan uitproberen. Budget max. 2500 ,-
Cruisin
Hallo Allemaal.
ik ben aan mij eerste motor toe, en een R75\5 lijkt me een te gekke motor.
heeft iemand ervaring me ???
Is dit een motor voor de beginnende motorrijder??, sleutelen vind ik ook leuk π
gr,
Dejan
Op zich voldoet ie aan een groot deel van de eisen, niet al te strak, niet teveel vermogen enzo, maar het is wel een motor met gebruiksaanwijzing, want als je je gas dichtdoet in een net iets te snel genomen bocht zakt de achterkant in elkaar als je je gas dichtdoet.
Hij is dus eigenlijk niet echt foolproof om het op te leren, dus ideaal is ie niet, maar hij komt verder wel aardig in de richting, mits je er wel goeie remblokken insteekt, want voor het huidige hectische verkeer zijn die remmen echt niet geschikt als je nog niet de vaardigheden hebt om ruim van te voren aan toe voelen hoe een situatie zich gaat ontwikkelen, want met zulke remmen moet je wel heel erg defensief rijden.
Je maakt het jezelf ermee dus wel lastig, maar je zult wel beter leren sturen, en dus meer plezier uit je motor halen dan iemand die op een R6 begint…
Hallo Ernst,
Nog bedankt voor je reactie en expertise. Ik kan me wel bedenken dat cb500 of gs500 beter zijn om te gaan leren rijden, maar het oog wil ook wat.
Complimenten voor de website.
gr,
Dejan
Hallo (alweer),
Bij het zoeken naar een motor kwam ik ook de ‘belt’- aandrijving tegen.
Wat kan ik hier van verwachten?
Groetjes,
Ellen
Tja, Harley is er volgens mij mee begonnen, vergt minder onderhoud dan een ketting , misschien de aandrijving die we straks meer en meer zullen zien ?
wie weet.
Slechter is het volgens mij niet.
owh ja, even verduidelijken, een belt is een tandriem
JanGuz
Hallo bikers…
Sylvia, voor je duidelijk antwoord op mijn vraag.
Nu heb ik ook een Virago 750cc met een gewicht van 225kg gezien. Die is dan natuurlijk ook een beetje te veel van het goede of niet? Uit ’93?
En een Virago 535 uit ’87 met 56000 op de teller; kan ik daar nog wat van verwachten?
Pff, zie door de bomen het bos af en toe niet meer….
Ellen
Het is meer dat het type motorfiets je beperkt in je vrijheden, doordat het je in een bepaalde niche duwt, dat is altijd het lastige in het begin, je gaat dan helemaal af op wat je qua uiterlijk leuk lijkt.
Echter weet je nog helemaal niet wat voor rijder er in je schuilt, dat ga je pas na je rijbewijs ontdekken, en die ontdekkingsreis kun je dus het beste doen op een motor waar je alle kanten mee op kunt
Een Custom waar beide onder vallen, sturen over het algemeen door de brede achterband en het smalle voorwiel nogal de bocht invallerig, iets wat zeker in het begin als je nog net veel ervaring hebt, je een onzeker gevoel kan geven, waardoor je dus zonder het te merken minder plezier uit het motorrijden haalt dan mogelijk zou zijn met een doorsnee motorfiets.
Vandaar ons advies voor de GS500 van suzuki, die heeft het meeste potentieel om je vrij te laten te ontdekken wat voor motorrijder je bent, zonder al van te voren ene bepaalde rijstijl op te dwingen. Heb je daar 1 of 2 jaar op gereden, dan heb je a) lekker ongestoord door specifieke stuureigenschapeigenaardigheden ervaring opgedaan, en b) ongestoord kunnen ontdekken wat voor rijstijl je het lekkerste vindt.