Onderaan is een formulier om commentaar toe te voegen.
Wordt helaas niet meer gemaakt: Yamaha SR500
285 reacties op “Reacties op het kiezen van een Eerste Motor”
Ten eerste; supergoede site!! Heel handig en heel duidelijk!
Nu heb ik een mooie Honda Shadow 800cc gezien op internet. En vroeg me af of dit niet te zwaar is als eerste motor en dus om mee te beginnen?
Ideaal is een Honda Shadow 800cc niet. Dat komt niet door de hoeveelheid cc’s: bij een Honda Shadow hebben ze van die cc’s zo gebruik gemaakt dat er geen hoog topvermogen is, maar dat je bij lage toeren al veel trekkracht hebt. Dat betekent dat het een lekker “gemoedelijk” motorblok is.
Maar in kilo’s is de Shadow wel erg zwaar, en bovendien is de geometrie zo dat hij vrij “traag” stuurt. Hij is dus niet ideaal om je snel thuis te voelen op bochtige weggetjes.
Het blijft nou eenmaal zo dat de meest ideale beginnersmotor een tweedehands “gewone” motor is, niet te zwaar. Als je jezelf daar een poosje op hebt laten rijden heb je enorm veel geleerd, in het verkeer, en qua motorbeheersing. Dan ben je ook heel goed in staat om te beslissen of de Shadow inderdaad “jouw” motor is.
Ik wil over een aantal maanden gaan beginnen met het halen van mijn motorrijbewijs. Ik ben via via hier op deze site gekomen. Was zelf aan het twijfelen over wat voor motor ik zou willen als begin motor, natuurlijk een R6 is mooi maar is het verstandig om daarop te leren rijden? Hier op deze site zijn veel dingen voor mij duidelijk geworden!
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat voor motor ik nou het beste kan kopen (als ik mn rijbewijs haal)
De Suzuki GS500 waar ik op les vind ik kwa power etc een fijne motor maar ik vind hem wel erg laag.
Verder zag ik nog een Honda VFR750 staan op marktplaats dit lijkt mij een motor die prima geschikt is voor woon/werk verkeer maar met 250kg en 750cc lijkt mij hem misschien iets te veel van het goede voor een beginner.
Ik zoek een Sport/tour motor of een naked bike liefst iets dat er sportief uitziet en rond de 1800-3000 euro max ik ben 1.90 lang.
Suggesties?
Groeten,
Erwin
Tsja je bent zoals iedereen in het begin op zoek naar de ideale motor voor nu *en* straks.
Maar die conflicterende belangen kun je beter gescheiden houden, dus eerst een ouwe fiets om het te leren, en als je dan een beetje kunt sturen, ben je pas echt in staat om de juiste motor dat past bij jouw specifieke karakter. Dara kom je namelijk pas achter als je ene tijd gereden hebt.
Veel mensen kopen ene motor puur op het uiterlijk, of het beeld dat anderen van hen hebben, of nog erger om “erbij te horen”, een succesvol recept om teleurgesteld te rake in het motorrijden.
En dan staat 4 jaar later de motor te koop “wegens beeeindiging hobby…”
Kortom, leer eerst sturen op een fiets die in zichzelf beperkt is, waardoor je echt leert om *zelf* te rijden, in plaats van het de fiets te laten oplossen middels superieur rijwielgedeelte, of overweldigend vermogen…
En dan na twee jaar kun je een motor kopen die bij je past, en vooral, waar je dan ook *echt* van kunt genieten…
Dus nog effe doorbijten, en dan begint het grote genieten…
Ook even een reaktie op het onderdeel ‘eerste motor’.
Ik ben dus echt verkeerd begonnen.
Mijn eerste motor was een Honda CB 900 Bol D’Or uit 1979. Dat is een 900 cc viercilinder die ook nog eens heel zwaar is.
Het ‘kreng’ stuurde erg lastig, viel voor mijn gevoel bijna om in langzame bochten.
Gelukkig is hij mij nooit omgevallen, want dan heb je twee man nodig hem overeind te zetten!
Toch heb ik er in het eerste jaar ongeveer 30.000 kilometers mee gereden, en een 1 dagen trip door de benelux, duitsland en frankrijk mee gereden!
Januari 2008 kocht ik mijn huidige motor: een Yamaha YZF R6. ook dit is geen beginnersmotor, terwijl ik mezelf wekl tot die categorie moet noemen, ondanks mijn 50.000 kilometer sinds januari 2007.
Het probleem met de R6 is inderdaad de ietwat rare krachtverdeling tussen de lage- midden- en hoge toeren. tot 8000 toeren lijkt het alsof er niks gebeurd, waarna je ineens gas terug moet gaan nemen omdat het ineens wel erg hard gaat!
Het gebeurd vaker wel dan niet dat ik 20+ km te hard rijdt,en bochten wel erg sportief ga nemen.
Zolangzamerhand leer ik het hard rijden wel wat af. de R6 is mijn dagelijkse vervorsmiddel, en elke dag hard jagen is niet goed voor je (portomonnee).
Door mijn wat slechte keuzes qua startmotorfietsen kan ik de hierboven gegeven adviezen alleen maar beamen!
Ga voor die heerlijk soepele 4 cilinder motoren die je vaak ziet als lesmotoren! en ook die lichte allround motorfietsen rijden super!
Ga daarvoor, en wedden dat je daar een hele tijd op bljft rijden!!!!!!!!!
Ik vond deze pagina ook zeer nuttig, echter weet ik juist hierdoor helemaal niet meer wat ik hebben wil. Ik ben op dit moment aan het rondkijken voor een motor. Ik heb binnenkort mijn examen verkeersdeelneming en ben al een tijdje aan het lessen.
Ik ben aan het kijken voor een tweede hands motor. Ik wil de motor gebruiken voor woon/werkverkeer en touren, en ik vind het sportieve aspect niet heel belangrijk. Voor mij geldt dat de practische kanten belangrijker zijn. Ik heb voor mijn werk nogal wat bagage mee, waaronder een laptop, extra kleding en schoenen. .
Daarnaast moet de motor met name geschikt zijn voor verkeersdeelname op de snelweg, waaronder ook filerijden. Ik heb tot nu toe wel een aantal kenmerken op het wensenlijstje, maar deze lijst is niet heilig en definitief. Voor het confort zat ik oa te denken aan handvatverwarming en een windscherm. Daarnaast moet de motorfiets niet heel onderhoudsgevoelig zijn, dus veel chroom is geen optie.
Ik was daarom aan het focussen op motoren met geintegreerde koffersets, hierdoor werd de keuze zeer beperkt kwam ik achter. Een aantal motoren die in aanmerking kwamen waren daardoor de BMW 1100/1150/1200 serie, en de Pan. Deze types voldoen aan alle eisen, maar zijn echter geen beginnersmotoren. Verder zijn dit allemaal zwaardere modellen, maar ik vind het aantal PK’s ook totaal niet interessant. Voor mij is confort en gebruikersgemak veel belangrijker (ik zag onder andere de items over geleidelijke vermogensafgifte en cardan-aandrijving).
Hebben jullie nog ideeen of adviezen om de keuze wat makkelijker te maken?
Savage
Tsja ik neem aan dat je de pagina ‘Eerste motor‘ wel gelezen hebt, want dat is echt wel essentieel dat je klein begint, zeker als je door de file wilt leren laveren, is klein beginnen heel belangrijk, want anders maak je je meer zorgen over je motor dan wat anders, wat teveel van de aandacht voor het overige verkeer zal wegnemen, en dientengevolge een groot risico vormt.
Hoe vaak lees je niet van een file doordat er weer eens een motor dor een automobilist over het hoofd is gezien, en de motorrijder ook niet doorhad dat dat Blik op ramkoers kwam te liggen.
Want ondanks dat het strafrechtelijk gezien de verantwoordelijkheid is van de automobilist om zulke crashes te voorkomen, blijft het je eigen verantwoordelijkheid om het niet op een proces aan te laten komen, als je snapt wat ik bedoel π
Koop lekker een oud gebakje, en werk van daaruit verder, ook op een GS500 zijn koffers te hangen van H&B bijvoorbeeld, en vermogen heb je in de file sowieso al helemaal niet meer nodig, een laag gewicht en de voordelen qua wendbaarheid daarvan, daar heb je veel meer nut van dan van ingebouwde koffers of handvatverwarming (die je ook al voor 40β¬ bij http://www.louis.de besteld)
Hoi Ernst, bedankt voor je reactie. Uiteraard had ik die pagina gelezen, vandaar mijn reactie erop. Zoals ik ook al eerder aangaf, vind ik vermogen ook geen belangrijk selectiecriteria. Ik les op dit moment op een Honda CBF600, en het vermogen daarvan vind ik ruim voldoende. Wel vond ik deze motor een groot verschil qua rijstijl met de motor waarop ik daarvoor reed, de Kawasaki ER500. De Honda rijdt veel stabieler en prettiger met hoge snelheid.
Ik had al een vergelijking gemaakt tussen verschillende motorfietsen, en heb dus op de verkeerde eigenschappen een selectie gemaakt van bepaalde types. Ik ben in eerste instantie gaan kijken naar motoren met geintegreerde koffersets, en dan kom je automatisch in een zwaarder segment uit (blijkbaar?).
Daarvoor kwam ik uit op een Honda VFR750 / 800, die zou ook uitspringen qua rij-eigenschappen. Hiervoor heb ik echter maar zeer beperkt koffers gezien.
Ik ga vanavond eens kijken naar jouw advies voor een GS500, bedankt! π
Iemand anders nog suggesties?
Savage
En als je nu graag een beginners fiets wil alleen dan met cardan , je zou gelijk denken aan de honda ntv en de yahama xj900 maar nadeel van ntv is klein , enige wat ik wil is een cardan en een kuip maar dan wel 1 die voor een beginner goed is.
Kuipen zijn ene risico, ze geven wel lekker bescherming, maar dat heeft ook weer tot gevolg dat je harder gaat rijden, en je minder leert van het rijden omdat je gestroomlijnd bent en dus meer afgesloten van alles…
Hoi. Ik ben een dame van 19 jaar en wil mijn motorrijbewijs gaan halen.
Ook al zeggen ze dat je met een lichte motor moet beginnen, echt stoer lijkt me dat niet. Ik hoorde dat je tot een bepaalde leeftijd of tot een bepaald aantal lichaamsgewicht een motor met een max aantal cc mag berijden. Klopt dit en hoe zit dit?
opgelet, de Belgische wetgeving en de Nederlandse verschillen hier. In Belgie moet een opstapper sowieso met max 25 kw volstaan, bij guzzi is dit een moto van max 350 cc. (sorry, ben guzzi fanaat in hart en ziel)
ook nog meegeven aan opstappers , een natte plaatkoppeling is ook soepeler dan een droge, die nogal eens hevig uit z’n startblokken wil. Moto Guzzi en BMW hebben een droge plaatkoppeling, voordeel is dat deze quasi onverslijtbaar zijn, of je moest altijd met een slippende koppeling rijden en deze laten verbranden.
JanGuz
Klopt, je mag nu als je jonger dan 21 jaar bent, de eerste 2 jaar alleen op een geschikte leerfiets oefenen, is inderdaad niet stoer…
Maar ja kijk eens hoe vaak die stoere gasten een hele rits littekens aan het showen is, okee zo’n litteken is hardstikke stoer, echter vind ik persoonlijk dat helemaal niet mooi bij een vrouw π
Persoonlijk zou ik als rij-instructeur zelfs liever een leeftijds onafhankelijke oefenperiode zien, want nu worden jongelingen wel tegen hun ingebouwde overmoed beschermd, de 45+er daarentegen mag gewoon op een Hayabusa of R120GS Adventure beginnen, en helaas zie je dat de laatste tien jaren heel duidelijk in de ongevalscijfers, vroeger waren het vooral de 18 tot 24 jarigen die zich de statistieken inreden, nu heeft de categorie 45+ die groep al bijna ingehaald ( in Engeland staan de 45+ al 3 jaar met stip op 1 ) Het grote gevaar nu is namelijk dat iemand die jonger dan 21 is, nogal eens het rijbewijs haalt en dan gewoon 2 jaar wacht met gaan rijden π
Het klinkt ontzettend suf, dat advies om klein te beginnen, ik weet het, maar lees maar eens de biografie van Casey Stoner, de voormalig wereldkampioen motoGP, die dacht ook dat ie wel gelijk op een 250 kon beginnen, maar dat was echt ene maat te groot, en ging ie later toch *terug* naar de 125, om eerst echt te leren voelen waar het om gaat, want op vermogen rijden levert vee te veel crashes…
Als mijn eigen vriendin (50+) met toch al meer 10 jaar ervaring had ook lekker op een klein motorreke weer is begonnen met oefenen na een ongeluk, laat zien dat je je echt niet hoeft te schamen omdat je niet stoer genoeg zou zijn.
(weet je wat pas echt stoer is?, die stoere mannen helemaal zoek rijden op de CB500, omdat jij wel hebt geleerd hoe je een bocht Vlot, Veilig en Verantwoord (VVV) te nemen, terwijl de heren het in hun broek doen voor zo’n beetje iedere onverwachte bocht)
Ik zou zelf meer durven zeggen, aan al diegene die reeds jaren moto rijden, doe je macho jasje even uit, en ga naar een moto beheersings cursus, ik heb er vorig jaar ook weer vanalles opgestoken.
Onder het moto “op een oude fiets leer je rijden” π
Ik zou zaterdag gaan kijken naar suzuki GS 450 uit 1983 , (oftewel ga ik voor een recentere GS 500 maar ik vind die minder charme hebben en natuurlijk ook duurder, voor een eerste weet ik het nog zo niet)
Nu hou ik wel van een retro modelletje en hij ziet er nog supergoed uit voor zijn leeftijd (heeft blijkbaar veel stil gestaan) . hij rijdt wel natuurlijk.
zou dit te betrouwen zijn als mijn eerste fietsje? In de trant van, moest er iets stuk gaan, zijn die stukken nog te vinden enz. (ik heb er mijn hart al min of meer aan verpand)
Dat is op zich geen enkel probleem, het grote voordeel van die fietsen is dat er ontzettend veel van verkocht zijn, en daardoor als iets niet nieuw te krijgen is, het wel op de sloop te vinden is.
Verder zijn de meeste slijtage delen zogeheten OEM parts, dus gewoon bij Louis of Hein gericke tegen normale prijzen te krijgen, waar een dealer soms moeite heeft om het originele suzuki deel te bestellen. Geldt natuurlijk niet voor krukassen e.d. maar wat dat betreft waren die oudjes redelijk bulletproof.
En er zijn nogal wat liefhebbers van die ouwe gebakjes, zodat je via de historische japanse motorfiets club altijd wel iemand kunt vinden die het model van haver tot gort kent, en weet waar je de mosterd kunt krijgen om de versnellingen mee te smeren π
Loool ik ben Belgische π moet even nadenken om het te begrijpen. Toch heb ik al veel aan deze site gehad. Al redelijk wat bijgeleerd.
Welja het ziet er mij een stevig beestje uit en ik hou sowiso van oude dingen (meestal onverwoestbare kwaliteit ook)
Als hij goed onderhouden is krijg je die misschien niet zo snel kapot en als vrouw zijnde vind ik dat wel zwaar genoeg om mee te beginnen. Ik ben helemaal weg van het model en het past bij mijne nagellak π lol
voor de rest staat er nog bij “Hallo hierbij verkoop ik mijn gs 450. De motorblok is volledig gereviseerd met voor 450 euro aan nieuwe originele onderdelen zoals alle dichtingen zijn vernieuwd ook de lagerschalen, zuigerveren enz. De motor is van 1983 en heeft maar zo n 13000 km. Dit komt omdat hij bij de vorige eigenaar 9 jaar heeft stilgestaan ( vandaar de vele kosten die ik heb moeten doen ) en daarvoor heeft hij nooit veel gereden en ik heb hem nu al 3 jaar en ben er nog niet mee uit mijn straat geweest. Ook alle papieren zijn aanwezig natuurlijk. Mijn vraagprijs bedraagt 750 euro en valt nog lichtjes overeentekomen. Stuur gerust een mail om vrijblijvend eens te komen kijken . Alvast bedankt gr Erwin”
En wat die boekjes betreft: we hebben wel plannen in die richting, voor ooit: we hebben veel meer plannen dan tijd, en we willen ook nog tijd overhouden voor motorrijden
Ooit ooit ooit in de toekomst dus!
Ik zou ook een Honda CB500 willen aanbevelen.
Ik heb gelest op een CB500 en het is een heel makkelijke fiets en erg vergevingsgezind.
Het is een twin, naked bike dus hij voldoet aan de criteria. En je kunt ze voor vrij weinig (1000 – 2000 Euro) tweedehands kopen. En Honda maakt oerdegelijke fietsen.
Mooie site.
Ik wil beginnen met motor ipv auto. Mijn voorkeur gaat eigenlijk ook naar een allroad bv een TransAlp. Maar een suzuki gs is ook wel leuk lijkt me.
Over de eenpitter Yamaha SR 500: Ik heb er zojuist 1 aangeschaft met zijspan. Hoewel al ruim 17 jaar motorervaring, gereden van 550 t/m 1000 cc.
Het lijkt mij (gaan we weer..) een ideale zijspan-beginnersfiets) maar dat ga ik vanzelf ontdekken. Ik zal proberen mijn ervaringen hier zo nu en dan te plaatsen.
Tsja het zijn oerbetrouwbare bakkies die al bijna 30 jaar nagenoeg ongewijzigd gebouwd worden, ik weet zelfs eens specifieke zwakke punten, behalve dan de oubollige styling die Suzuki zo eigen is π
Is wel een stuk wat een beetje toegespitst is op BMW’s, maar er staan veel universele tips in: http://www.bmwr.nl/bmwKenR/webPaginas/aankooptips/word/aankooptips.pdf
En een hele grove prijsbepaling is ieder jaar leeftijd is 12% van de prijs af en dat ieder jaar weer van de dan ontstane prijs (12% van 88% af in jaar 2 etc.) 5 jaar is plm. 60% van nieuwwaarde 10 jaar oud is plm. 31% 15 jaar 16% 20 = 9% etc, veel oude gebakjes worden dus eigenlijk veel te duur verkocht. (al zijn er wel klassiekers die een eigen waarde hebben, daar is het wat de gek er voor geeft).
Hier een tabelletje met de standaard afschrijvings systematiek, vermenigvuldig het bedrag bij het bouwjaar met de nieuwwaarde van de uitgekozen fiets in duizendtallen en je weet de kale dagwaarde, de werkelijke dagwaarde ontdaan van de vaak heftige “wat de gek er voor geeft” dealer en marktplaats opportunisten…
1000 β¬ 0de jaar Deel de nieuwprijs door 1000...
875 1ste jaar Kijk naar het bouwjaar om te weten hoe oud hij is
766 2de jaar Zoek in de tabel die leeftijd, en schrijf die waarde op
670 3de jaar Vermenigvuldig dat met de toenmalige Nieuwprijs gedeeld door 1000.
586 4de jaar Wel even eerst omrekenen naar Euro''s...
513 5de jaar
449 6de jaar
393 7de jaar
344 8ste jaar
301 9de jaar
263 10de jaar
230 11de jaar
201 12de jaar Stel je Motor kostte in 1997; 5500 β¬, dat is 5,5 x 1000
176 13de jaar Dagwaarde word dan 5,5 x 201 β¬ = 1155 β¬, duidelijk?
154 14de jaar
135 15de jaar
118 16de jaar
103 17de jaar
90 18de jaar
79 19de jaar
69 20ste jaar
Sommige speciale klassiekers hebben een hoge restwaarde die je daar nog bij op kunt tellen, afhankelijk van de originaliteit van de motor, echter lijkt het er wel op dat sommige verkopers denken dat alle motoren opeens klassieker zijn als ze ouder dan 10 worden, en zo werkt het dus niet π
Die klassiekers hebben alleen die hoge restwaarde als ze 100% origineel zijn, en dat zie je helaas maar hoogst zelden, en de GS is dan wel een klassieker qua leeftijd, maar verder heeft ie designtechnisch danwel romantisch geen noemenswaardige economische restwaarde. Een Vincent daarentegen heeft dat uiteraard wel en daar gaat deze tabel dus niet voor op.
In de jaren 60 kreeg je een A rijbewijs bijna cadeau.
Toen mijn beide zonen rijlessen namen, kwamen ze thuis met kreten, die me volstrekt onbekend waren.
Reed intussen weer een paar jaar motor, maar mijn nieuwsgierigheid was geprikkeld en heb een heropstapper cursus gevolgd.
Dit was voor mij toch een bijzondere ervaring (waarschijnlijk omdat ik nooit had les gekregen).
Enige probleen nu: als de motor in het voorjaar weer te voorschijn komt, heb ik zeker een aantal weken nodig om weer prettig en verantwoord te rijden.
Ik ben begonnen op een Yamaha SR 500, eigenlijk in mijn ogen de perfecte beginnersfiets, het enige waar je aan moet wennen is de grote 1-pitter.
Jullie zetten niet voor niets een plaatje van de SR bovenaan π dus je weet waar ik het over heb.
Qua handelbaarheid, leren remmen, voelen wat de motor doet, de waarschuwingen die je krijgt voor het misgaat, het lage gewicht , het gebrek aan high-tech is het een perfecte “beginners” motor.
Je moet je alleen niet laten verrassen door de 1-pitter, het vermogen komt al snel, en het afremmen op de motor geeft wel eens verrassingen . De goede versnelling kiezen in een bocht is ook belangrijk. (weer een leermomentje π )
Maar een motor waar je veel pret mee hebt, want ik vind ‘m uiterst handelbaar, en wendbaar. Net een dikke brommer. Erg lollig om te rijden. Stoepie-op ==> pinautomaat, ==> stoepie-af, dat soort werk.
Kortom, ik vind ‘m wel aan te bevelen, ondanks de 1-pitter. hij is vriendelijk genoeg om ook daarmee gemaakte fouten niet gelijk echt af te straffen. Z’n overige kwaliteiten heffen dat ruimschoots op in mijn ogen, en maken hem tot een fiets waar je veel meer lol aan hebt dan je zou denken, en hem van beginnersfiets tot fijn gooi-en-smijt maatje maken.
Nuttige informatie, wel jammer dat de driecilinder ontbreekt in het stuk over de cilinders.
Een driecilinder is volgens mij ook erg geschikt voor beginnende motorrijders.
De driecylinders die te krijgen zijn hebben allemaal veel te veel vermogen om geschikt te zijn als eerste motor.
Een pagina over cylinders (aantal, plaatsing) en de invloed op het karakter van de motor zit in de planning.
Het is alleen erg ingewikkeld, en dus lastig zo verwoord te krijgen dat het ook nog begrijpelijk is!
Erg nuttig. Ik overweg een motor te kopen en aan deze pagina heb ik erg veel gehad (geleerd).
Ik zou graag nog willen iets weten over ’t verschil tussen kardan en ketting
Ketting en cardan zijn twee systemen om het wiel aan te drijven (maar dat wist je vast al :-).
Een ketting is licht en kost weinig vermogen, en geeft daardoor een soepeler rijdende motor *mits* de ketting goed onderhouden wordt, en dat is gelijk het nadeel (al is dat niet zo groot):
je zult de ketting iedere week moeten smeren als je woonwerkverkeer gaat doen, en anders om de 500 km of eerder als het veel regent…
De Cardan is nagenoeg onderhoudsvrij maar zwaarder, en kost iets vermogen (meer benzine) en over het algemeen zijn cardan fietsen nogal veel duurder dan kettingfietsen.
Ook hebben oude cardanfietsen het zogeheten cardan effect wat je als beginnend bestuurder kan verrassen in bochten doordat de motor “in elkaar zakt” als je je gas dicht doet…
Ik mis een stukje informatie dat me wel essentieel lijkt : de zithouding.
Ik twijfel aan een “cruiser/chopper” of iets als de Honda TransAlp als eerste motor.
Op de een zit je laag met de voeten ver naar voren en op de ander hoog met de voeten onder het lijf. Wat zijn de voor en nadelen hiervan ?
Met je voeten ver naar voren kan je onderrug gaan protesteren als je daar aanleg voor hebt.
Verder is het handig als je hoog boven de rest van het verkeer uitsteekt: je kunt dan veel verder vooruit kijken.
Verder geldt hier weer voor: kies een “neutrale” motor als eerste motor. Dan merk je vanzelf waar je voorkeur voor een volgende motor naar uit gaat.
Rijd een F650GS als een winter-fiets naast een Ducati. De handvatverwarming, ABS en kofferset zijn erg nuttige opties.
Modellen vanaf 2000 is (technisch) ook heel eenvoudig geschikt te maken voor 25KW en andersom. Jij hebt alleen een andere beugel voor de gaskabel (8euro) en een half uur werk. Zeer aan te bevelen !
Ten eerste; supergoede site!! Heel handig en heel duidelijk!
Nu heb ik een mooie Honda Shadow 800cc gezien op internet. En vroeg me af of dit niet te zwaar is als eerste motor en dus om mee te beginnen?
Alvast bedankt!!
Groetjes,
Ellen
Ideaal is een Honda Shadow 800cc niet. Dat komt niet door de hoeveelheid cc’s: bij een Honda Shadow hebben ze van die cc’s zo gebruik gemaakt dat er geen hoog topvermogen is, maar dat je bij lage toeren al veel trekkracht hebt. Dat betekent dat het een lekker “gemoedelijk” motorblok is.
Maar in kilo’s is de Shadow wel erg zwaar, en bovendien is de geometrie zo dat hij vrij “traag” stuurt. Hij is dus niet ideaal om je snel thuis te voelen op bochtige weggetjes.
Het blijft nou eenmaal zo dat de meest ideale beginnersmotor een tweedehands “gewone” motor is, niet te zwaar. Als je jezelf daar een poosje op hebt laten rijden heb je enorm veel geleerd, in het verkeer, en qua motorbeheersing. Dan ben je ook heel goed in staat om te beslissen of de Shadow inderdaad “jouw” motor is.
Ik wil over een aantal maanden gaan beginnen met het halen van mijn motorrijbewijs. Ik ben via via hier op deze site gekomen. Was zelf aan het twijfelen over wat voor motor ik zou willen als begin motor, natuurlijk een R6 is mooi maar is het verstandig om daarop te leren rijden? Hier op deze site zijn veel dingen voor mij duidelijk geworden!
Bedankt,
Sean
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat voor motor ik nou het beste kan kopen (als ik mn rijbewijs haal)
De Suzuki GS500 waar ik op les vind ik kwa power etc een fijne motor maar ik vind hem wel erg laag.
Verder zag ik nog een Honda VFR750 staan op marktplaats dit lijkt mij een motor die prima geschikt is voor woon/werk verkeer maar met 250kg en 750cc lijkt mij hem misschien iets te veel van het goede voor een beginner.
Ik zoek een Sport/tour motor of een naked bike liefst iets dat er sportief uitziet en rond de 1800-3000 euro max ik ben 1.90 lang.
Suggesties?
Groeten,
Erwin
Tsja je bent zoals iedereen in het begin op zoek naar de ideale motor voor nu *en* straks.
Maar die conflicterende belangen kun je beter gescheiden houden, dus eerst een ouwe fiets om het te leren, en als je dan een beetje kunt sturen, ben je pas echt in staat om de juiste motor dat past bij jouw specifieke karakter. Dara kom je namelijk pas achter als je ene tijd gereden hebt.
Veel mensen kopen ene motor puur op het uiterlijk, of het beeld dat anderen van hen hebben, of nog erger om “erbij te horen”, een succesvol recept om teleurgesteld te rake in het motorrijden.
En dan staat 4 jaar later de motor te koop “wegens beeeindiging hobby…”
Kortom, leer eerst sturen op een fiets die in zichzelf beperkt is, waardoor je echt leert om *zelf* te rijden, in plaats van het de fiets te laten oplossen middels superieur rijwielgedeelte, of overweldigend vermogen…
En dan na twee jaar kun je een motor kopen die bij je past, en vooral, waar je dan ook *echt* van kunt genieten…
Dus nog effe doorbijten, en dan begint het grote genieten…
Als ik mn rijbewijs haal zal ik is voor een GS500 gaan kijken.
Bedankt, Erwin
Hallo allemaal!
Ook even een reaktie op het onderdeel ‘eerste motor’.
Ik ben dus echt verkeerd begonnen.
Mijn eerste motor was een Honda CB 900 Bol D’Or uit 1979. Dat is een 900 cc viercilinder die ook nog eens heel zwaar is.
Het ‘kreng’ stuurde erg lastig, viel voor mijn gevoel bijna om in langzame bochten.
Gelukkig is hij mij nooit omgevallen, want dan heb je twee man nodig hem overeind te zetten!
Toch heb ik er in het eerste jaar ongeveer 30.000 kilometers mee gereden, en een 1 dagen trip door de benelux, duitsland en frankrijk mee gereden!
Januari 2008 kocht ik mijn huidige motor: een Yamaha YZF R6. ook dit is geen beginnersmotor, terwijl ik mezelf wekl tot die categorie moet noemen, ondanks mijn 50.000 kilometer sinds januari 2007.
Het probleem met de R6 is inderdaad de ietwat rare krachtverdeling tussen de lage- midden- en hoge toeren. tot 8000 toeren lijkt het alsof er niks gebeurd, waarna je ineens gas terug moet gaan nemen omdat het ineens wel erg hard gaat!
Het gebeurd vaker wel dan niet dat ik 20+ km te hard rijdt,en bochten wel erg sportief ga nemen.
Zolangzamerhand leer ik het hard rijden wel wat af. de R6 is mijn dagelijkse vervorsmiddel, en elke dag hard jagen is niet goed voor je (portomonnee).
Door mijn wat slechte keuzes qua startmotorfietsen kan ik de hierboven gegeven adviezen alleen maar beamen!
Ga voor die heerlijk soepele 4 cilinder motoren die je vaak ziet als lesmotoren! en ook die lichte allround motorfietsen rijden super!
Ga daarvoor, en wedden dat je daar een hele tijd op bljft rijden!!!!!!!!!
Veel motorrijplezier
Matthijs jansen
Ik vond deze pagina ook zeer nuttig, echter weet ik juist hierdoor helemaal niet meer wat ik hebben wil. Ik ben op dit moment aan het rondkijken voor een motor. Ik heb binnenkort mijn examen verkeersdeelneming en ben al een tijdje aan het lessen.
Ik ben aan het kijken voor een tweede hands motor. Ik wil de motor gebruiken voor woon/werkverkeer en touren, en ik vind het sportieve aspect niet heel belangrijk. Voor mij geldt dat de practische kanten belangrijker zijn. Ik heb voor mijn werk nogal wat bagage mee, waaronder een laptop, extra kleding en schoenen. .
Daarnaast moet de motor met name geschikt zijn voor verkeersdeelname op de snelweg, waaronder ook filerijden. Ik heb tot nu toe wel een aantal kenmerken op het wensenlijstje, maar deze lijst is niet heilig en definitief. Voor het confort zat ik oa te denken aan handvatverwarming en een windscherm. Daarnaast moet de motorfiets niet heel onderhoudsgevoelig zijn, dus veel chroom is geen optie.
Ik was daarom aan het focussen op motoren met geintegreerde koffersets, hierdoor werd de keuze zeer beperkt kwam ik achter. Een aantal motoren die in aanmerking kwamen waren daardoor de BMW 1100/1150/1200 serie, en de Pan. Deze types voldoen aan alle eisen, maar zijn echter geen beginnersmotoren. Verder zijn dit allemaal zwaardere modellen, maar ik vind het aantal PK’s ook totaal niet interessant. Voor mij is confort en gebruikersgemak veel belangrijker (ik zag onder andere de items over geleidelijke vermogensafgifte en cardan-aandrijving).
Hebben jullie nog ideeen of adviezen om de keuze wat makkelijker te maken?
Savage
Tsja ik neem aan dat je de pagina ‘Eerste motor‘ wel gelezen hebt, want dat is echt wel essentieel dat je klein begint, zeker als je door de file wilt leren laveren, is klein beginnen heel belangrijk, want anders maak je je meer zorgen over je motor dan wat anders, wat teveel van de aandacht voor het overige verkeer zal wegnemen, en dientengevolge een groot risico vormt.
Hoe vaak lees je niet van een file doordat er weer eens een motor dor een automobilist over het hoofd is gezien, en de motorrijder ook niet doorhad dat dat Blik op ramkoers kwam te liggen.
Want ondanks dat het strafrechtelijk gezien de verantwoordelijkheid is van de automobilist om zulke crashes te voorkomen, blijft het je eigen verantwoordelijkheid om het niet op een proces aan te laten komen, als je snapt wat ik bedoel π
Koop lekker een oud gebakje, en werk van daaruit verder, ook op een GS500 zijn koffers te hangen van H&B bijvoorbeeld, en vermogen heb je in de file sowieso al helemaal niet meer nodig, een laag gewicht en de voordelen qua wendbaarheid daarvan, daar heb je veel meer nut van dan van ingebouwde koffers of handvatverwarming (die je ook al voor 40β¬ bij http://www.louis.de besteld)
Hoi Ernst, bedankt voor je reactie. Uiteraard had ik die pagina gelezen, vandaar mijn reactie erop. Zoals ik ook al eerder aangaf, vind ik vermogen ook geen belangrijk selectiecriteria. Ik les op dit moment op een Honda CBF600, en het vermogen daarvan vind ik ruim voldoende. Wel vond ik deze motor een groot verschil qua rijstijl met de motor waarop ik daarvoor reed, de Kawasaki ER500. De Honda rijdt veel stabieler en prettiger met hoge snelheid.
Ik had al een vergelijking gemaakt tussen verschillende motorfietsen, en heb dus op de verkeerde eigenschappen een selectie gemaakt van bepaalde types. Ik ben in eerste instantie gaan kijken naar motoren met geintegreerde koffersets, en dan kom je automatisch in een zwaarder segment uit (blijkbaar?).
Daarvoor kwam ik uit op een Honda VFR750 / 800, die zou ook uitspringen qua rij-eigenschappen. Hiervoor heb ik echter maar zeer beperkt koffers gezien.
Ik ga vanavond eens kijken naar jouw advies voor een GS500, bedankt! π
Iemand anders nog suggesties?
Savage
En als je nu graag een beginners fiets wil alleen dan met cardan , je zou gelijk denken aan de honda ntv en de yahama xj900 maar nadeel van ntv is klein , enige wat ik wil is een cardan en een kuip maar dan wel 1 die voor een beginner goed is.
Sytze
Kuipen zijn ene risico, ze geven wel lekker bescherming, maar dat heeft ook weer tot gevolg dat je harder gaat rijden, en je minder leert van het rijden omdat je gestroomlijnd bent en dus meer afgesloten van alles…
Hoi. Ik ben een dame van 19 jaar en wil mijn motorrijbewijs gaan halen.
Ook al zeggen ze dat je met een lichte motor moet beginnen, echt stoer lijkt me dat niet. Ik hoorde dat je tot een bepaalde leeftijd of tot een bepaald aantal lichaamsgewicht een motor met een max aantal cc mag berijden. Klopt dit en hoe zit dit?
Djamilla
opgelet, de Belgische wetgeving en de Nederlandse verschillen hier. In Belgie moet een opstapper sowieso met max 25 kw volstaan, bij guzzi is dit een moto van max 350 cc. (sorry, ben guzzi fanaat in hart en ziel)
ook nog meegeven aan opstappers , een natte plaatkoppeling is ook soepeler dan een droge, die nogal eens hevig uit z’n startblokken wil. Moto Guzzi en BMW hebben een droge plaatkoppeling, voordeel is dat deze quasi onverslijtbaar zijn, of je moest altijd met een slippende koppeling rijden en deze laten verbranden.
JanGuz
Klopt, je mag nu als je jonger dan 21 jaar bent, de eerste 2 jaar alleen op een geschikte leerfiets oefenen, is inderdaad niet stoer…
Maar ja kijk eens hoe vaak die stoere gasten een hele rits littekens aan het showen is, okee zo’n litteken is hardstikke stoer, echter vind ik persoonlijk dat helemaal niet mooi bij een vrouw π
Persoonlijk zou ik als rij-instructeur zelfs liever een leeftijds onafhankelijke oefenperiode zien, want nu worden jongelingen wel tegen hun ingebouwde overmoed beschermd, de 45+er daarentegen mag gewoon op een Hayabusa of R120GS Adventure beginnen, en helaas zie je dat de laatste tien jaren heel duidelijk in de ongevalscijfers, vroeger waren het vooral de 18 tot 24 jarigen die zich de statistieken inreden, nu heeft de categorie 45+ die groep al bijna ingehaald ( in Engeland staan de 45+ al 3 jaar met stip op 1 ) Het grote gevaar nu is namelijk dat iemand die jonger dan 21 is, nogal eens het rijbewijs haalt en dan gewoon 2 jaar wacht met gaan rijden π
Het klinkt ontzettend suf, dat advies om klein te beginnen, ik weet het, maar lees maar eens de biografie van Casey Stoner, de voormalig wereldkampioen motoGP, die dacht ook dat ie wel gelijk op een 250 kon beginnen, maar dat was echt ene maat te groot, en ging ie later toch *terug* naar de 125, om eerst echt te leren voelen waar het om gaat, want op vermogen rijden levert vee te veel crashes…
Als mijn eigen vriendin (50+) met toch al meer 10 jaar ervaring had ook lekker op een klein motorreke weer is begonnen met oefenen na een ongeluk, laat zien dat je je echt niet hoeft te schamen omdat je niet stoer genoeg zou zijn.
(weet je wat pas echt stoer is?, die stoere mannen helemaal zoek rijden op de CB500, omdat jij wel hebt geleerd hoe je een bocht Vlot, Veilig en Verantwoord (VVV) te nemen, terwijl de heren het in hun broek doen voor zo’n beetje iedere onverwachte bocht)
Ik zou zelf meer durven zeggen, aan al diegene die reeds jaren moto rijden, doe je macho jasje even uit, en ga naar een moto beheersings cursus, ik heb er vorig jaar ook weer vanalles opgestoken.
een link voor de Belgen http://www.motorbeheersing.com/
In Belgie word dit zelfs terug betaald voor 50% door de overheid , onder de vorm van een opleidingscheque: http://vdab.be/opleidingscheques/werknemers.shtml.
JanGuz
Hallo
Onder het moto “op een oude fiets leer je rijden” π
Ik zou zaterdag gaan kijken naar suzuki GS 450 uit 1983 , (oftewel ga ik voor een recentere GS 500 maar ik vind die minder charme hebben en natuurlijk ook duurder, voor een eerste weet ik het nog zo niet)
Nu hou ik wel van een retro modelletje en hij ziet er nog supergoed uit voor zijn leeftijd (heeft blijkbaar veel stil gestaan) . hij rijdt wel natuurlijk.
zou dit te betrouwen zijn als mijn eerste fietsje? In de trant van, moest er iets stuk gaan, zijn die stukken nog te vinden enz. (ik heb er mijn hart al min of meer aan verpand)
Gegevens: “Hallo bij deze verkoop ik mijn in nog goede staat verkerende gs 450. De blok is volledig uiteen geweest met voor 400 euro aan nieuwe onderdelen terug gemonteerd zoals nieuwe lagerschalen , zuigerveren enz.”
afgaand op foto: http://img.2dehands.be/f/normal/55245644-suzuki-gs-450.jpg en http://img.2dehands.be/f/normal/55245644_2-suzuki-gs-450.jpg
dank voor kundige opmeringen (ik ben echt een leek nog hoor)
Mariejo
Dat is op zich geen enkel probleem, het grote voordeel van die fietsen is dat er ontzettend veel van verkocht zijn, en daardoor als iets niet nieuw te krijgen is, het wel op de sloop te vinden is.
Verder zijn de meeste slijtage delen zogeheten OEM parts, dus gewoon bij Louis of Hein gericke tegen normale prijzen te krijgen, waar een dealer soms moeite heeft om het originele suzuki deel te bestellen. Geldt natuurlijk niet voor krukassen e.d. maar wat dat betreft waren die oudjes redelijk bulletproof.
En er zijn nogal wat liefhebbers van die ouwe gebakjes, zodat je via de historische japanse motorfiets club altijd wel iemand kunt vinden die het model van haver tot gort kent, en weet waar je de mosterd kunt krijgen om de versnellingen mee te smeren π
Linkje: Klassieke Japanse Motorfiets Vereeniging
Loool ik ben Belgische π moet even nadenken om het te begrijpen. Toch heb ik al veel aan deze site gehad. Al redelijk wat bijgeleerd.
Welja het ziet er mij een stevig beestje uit en ik hou sowiso van oude dingen (meestal onverwoestbare kwaliteit ook)
Als hij goed onderhouden is krijg je die misschien niet zo snel kapot en als vrouw zijnde vind ik dat wel zwaar genoeg om mee te beginnen. Ik ben helemaal weg van het model en het past bij mijne nagellak π lol
voor de rest staat er nog bij “Hallo hierbij verkoop ik mijn gs 450. De motorblok is volledig gereviseerd met voor 450 euro aan nieuwe originele onderdelen zoals alle dichtingen zijn vernieuwd ook de lagerschalen, zuigerveren enz. De motor is van 1983 en heeft maar zo n 13000 km. Dit komt omdat hij bij de vorige eigenaar 9 jaar heeft stilgestaan ( vandaar de vele kosten die ik heb moeten doen ) en daarvoor heeft hij nooit veel gereden en ik heb hem nu al 3 jaar en ben er nog niet mee uit mijn straat geweest. Ook alle papieren zijn aanwezig natuurlijk. Mijn vraagprijs bedraagt 750 euro en valt nog lichtjes overeentekomen. Stuur gerust een mail om vrijblijvend eens te komen kijken . Alvast bedankt gr Erwin”
Op 13.000 km kan dat nog niet stuk zijn zeker?
AlΓ© aan de foto te zien blinkt alles nog gelijk een rotte hesp (uitlaat enz) dus ik vermoed dat hij wel goed onderhouden is. Bedankt voor de link.
Mariejo
Er word vaak gelest op een cbf 500. Zelf ga ik er over 2 weken ook op lessen.
De info moet je trouwens een keer naar een uitgever sturen, super handig om in de kast te hebben!!!
Erk
Succes met lessen!
En wat die boekjes betreft: we hebben wel plannen in die richting, voor ooit: we hebben veel meer plannen dan tijd, en we willen ook nog tijd overhouden voor motorrijden
Ooit ooit ooit in de toekomst dus!
Top site !
In het Nederlands is het soms kwa moeijlijk voor een franstalig, maar informaties zijn van eerste hand. Bedankt.
Born-again on F650ST,
Christian Gerard
Ik zou ook een Honda CB500 willen aanbevelen.
Ik heb gelest op een CB500 en het is een heel makkelijke fiets en erg vergevingsgezind.
Het is een twin, naked bike dus hij voldoet aan de criteria. En je kunt ze voor vrij weinig (1000 – 2000 Euro) tweedehands kopen. En Honda maakt oerdegelijke fietsen.
Chera
Een CB500 is inderdaad een uitstekende eerste motor!
Mooie site.
Ik wil beginnen met motor ipv auto. Mijn voorkeur gaat eigenlijk ook naar een allroad bv een TransAlp. Maar een suzuki gs is ook wel leuk lijkt me.
Bedankt zeer nuttige site voor mij π
Kevin
Over de eenpitter Yamaha SR 500: Ik heb er zojuist 1 aangeschaft met zijspan. Hoewel al ruim 17 jaar motorervaring, gereden van 550 t/m 1000 cc.
Het lijkt mij (gaan we weer..) een ideale zijspan-beginnersfiets) maar dat ga ik vanzelf ontdekken. Ik zal proberen mijn ervaringen hier zo nu en dan te plaatsen.
Johan
Ik ga een zaterdag kijken voor een S Gs500e bj:2002.
Waar moet ik opletten bij dit type Motor. Mischien een keering ofzo?
Alvast bedankt
Reinier
Tsja het zijn oerbetrouwbare bakkies die al bijna 30 jaar nagenoeg ongewijzigd gebouwd worden, ik weet zelfs eens specifieke zwakke punten, behalve dan de oubollige styling die Suzuki zo eigen is π
Is wel een stuk wat een beetje toegespitst is op BMW’s, maar er staan veel universele tips in:
http://www.bmwr.nl/bmwKenR/webPaginas/aankooptips/word/aankooptips.pdf
En een hele grove prijsbepaling is ieder jaar leeftijd is 12% van de prijs af en dat ieder jaar weer van de dan ontstane prijs (12% van 88% af in jaar 2 etc.) 5 jaar is plm. 60% van nieuwwaarde 10 jaar oud is plm. 31% 15 jaar 16% 20 = 9% etc, veel oude gebakjes worden dus eigenlijk veel te duur verkocht. (al zijn er wel klassiekers die een eigen waarde hebben, daar is het wat de gek er voor geeft).
Hier een tabelletje met de standaard afschrijvings systematiek, vermenigvuldig het bedrag bij het bouwjaar met de nieuwwaarde van de uitgekozen fiets in duizendtallen en je weet de kale dagwaarde, de werkelijke dagwaarde ontdaan van de vaak heftige “wat de gek er voor geeft” dealer en marktplaats opportunisten…
Sommige speciale klassiekers hebben een hoge restwaarde die je daar nog bij op kunt tellen, afhankelijk van de originaliteit van de motor, echter lijkt het er wel op dat sommige verkopers denken dat alle motoren opeens klassieker zijn als ze ouder dan 10 worden, en zo werkt het dus niet π
Die klassiekers hebben alleen die hoge restwaarde als ze 100% origineel zijn, en dat zie je helaas maar hoogst zelden, en de GS is dan wel een klassieker qua leeftijd, maar verder heeft ie designtechnisch danwel romantisch geen noemenswaardige economische restwaarde. Een Vincent daarentegen heeft dat uiteraard wel en daar gaat deze tabel dus niet voor op.
Bedankt voor de supppper info!!!
En dan nu shoppen….!
Reinier
Erg blij met deze site, ik begin volgende week met lessen maar zie er nu al naar uit om straks op een eigen motor lekker te toeren.
Bedankt!
Hein
Zeer nuttige informatie, bedankt!
F.
In de jaren 60 kreeg je een A rijbewijs bijna cadeau.
Toen mijn beide zonen rijlessen namen, kwamen ze thuis met kreten, die me volstrekt onbekend waren.
Reed intussen weer een paar jaar motor, maar mijn nieuwsgierigheid was geprikkeld en heb een heropstapper cursus gevolgd.
Dit was voor mij toch een bijzondere ervaring (waarschijnlijk omdat ik nooit had les gekregen).
Enige probleen nu: als de motor in het voorjaar weer te voorschijn komt, heb ik zeker een aantal weken nodig om weer prettig en verantwoord te rijden.
Age van Es
Ik ben begonnen op een Yamaha SR 500, eigenlijk in mijn ogen de perfecte beginnersfiets, het enige waar je aan moet wennen is de grote 1-pitter.
Jullie zetten niet voor niets een plaatje van de SR bovenaan π dus je weet waar ik het over heb.
Qua handelbaarheid, leren remmen, voelen wat de motor doet, de waarschuwingen die je krijgt voor het misgaat, het lage gewicht , het gebrek aan high-tech is het een perfecte “beginners” motor.
Je moet je alleen niet laten verrassen door de 1-pitter, het vermogen komt al snel, en het afremmen op de motor geeft wel eens verrassingen . De goede versnelling kiezen in een bocht is ook belangrijk. (weer een leermomentje π )
Maar een motor waar je veel pret mee hebt, want ik vind ‘m uiterst handelbaar, en wendbaar. Net een dikke brommer. Erg lollig om te rijden. Stoepie-op ==> pinautomaat, ==> stoepie-af, dat soort werk.
Kortom, ik vind ‘m wel aan te bevelen, ondanks de 1-pitter. hij is vriendelijk genoeg om ook daarmee gemaakte fouten niet gelijk echt af te straffen. Z’n overige kwaliteiten heffen dat ruimschoots op in mijn ogen, en maken hem tot een fiets waar je veel meer lol aan hebt dan je zou denken, en hem van beginnersfiets tot fijn gooi-en-smijt maatje maken.
Succes met jullie webstek, goed werk!
E.S.
Nuttige informatie, wel jammer dat de driecilinder ontbreekt in het stuk over de cilinders.
Een driecilinder is volgens mij ook erg geschikt voor beginnende motorrijders.
Caroline
De driecylinders die te krijgen zijn hebben allemaal veel te veel vermogen om geschikt te zijn als eerste motor.
Een pagina over cylinders (aantal, plaatsing) en de invloed op het karakter van de motor zit in de planning.
Het is alleen erg ingewikkeld, en dus lastig zo verwoord te krijgen dat het ook nog begrijpelijk is!
Super. Goede info waar je anders uren naar op zoek bent en het dan nog niet vindt…
Marikon
Erg goed en duidelijke omschrijving. Bedankt!
Pieter Jaspers
Erg nuttig. Ik overweg een motor te kopen en aan deze pagina heb ik erg veel gehad (geleerd).
Ik zou graag nog willen iets weten over ’t verschil tussen kardan en ketting
Mustafa
Ketting en cardan zijn twee systemen om het wiel aan te drijven (maar dat wist je vast al :-).
Een ketting is licht en kost weinig vermogen, en geeft daardoor een soepeler rijdende motor *mits* de ketting goed onderhouden wordt, en dat is gelijk het nadeel (al is dat niet zo groot):
je zult de ketting iedere week moeten smeren als je woonwerkverkeer gaat doen, en anders om de 500 km of eerder als het veel regent…
De Cardan is nagenoeg onderhoudsvrij maar zwaarder, en kost iets vermogen (meer benzine) en over het algemeen zijn cardan fietsen nogal veel duurder dan kettingfietsen.
Ook hebben oude cardanfietsen het zogeheten cardan effect wat je als beginnend bestuurder kan verrassen in bochten doordat de motor “in elkaar zakt” als je je gas dicht doet…
Heel nuttig deze pagina.
Ik mis een stukje informatie dat me wel essentieel lijkt : de zithouding.
Ik twijfel aan een “cruiser/chopper” of iets als de Honda TransAlp als eerste motor.
Op de een zit je laag met de voeten ver naar voren en op de ander hoog met de voeten onder het lijf. Wat zijn de voor en nadelen hiervan ?
Jan
Met je voeten ver naar voren kan je onderrug gaan protesteren als je daar aanleg voor hebt.
Verder is het handig als je hoog boven de rest van het verkeer uitsteekt: je kunt dan veel verder vooruit kijken.
Verder geldt hier weer voor: kies een “neutrale” motor als eerste motor. Dan merk je vanzelf waar je voorkeur voor een volgende motor naar uit gaat.
Hier heb ik wat aan.
Bedankt.
Klaas
Helemaal eens met het artikel.
Rijd een F650GS als een winter-fiets naast een Ducati. De handvatverwarming, ABS en kofferset zijn erg nuttige opties.
Modellen vanaf 2000 is (technisch) ook heel eenvoudig geschikt te maken voor 25KW en andersom. Jij hebt alleen een andere beugel voor de gaskabel (8euro) en een half uur werk. Zeer aan te bevelen !
AT