Het had een feestje moeten zijn, Intermot 2014, want het was de 50ste verjaardag van de IFMA. Maar het leek of de organisatie geen feeling meer had met het publiek, en alsof de standhouders er niet meer in geloofden. Intermot was een stuk kleiner dan in andere jaren, en er was weinig publiek. Toch waren er leuke dingen te zien. Hier een kleine greep daaruit, en een advies voor de toekomst.
Mash
Een van de leukste nieuwe merken was Mash, uit Frankrijk (veel nieuwe merken die je op Intermot ziet komen uit India, China, Korea en dergelijke). Mash bestaat sinds 2012, en stond met hun nieuwe, prachtige 400 1-cylinder (19.5 Kw, 27 pk), een even prachtige 250 (12,5 Kw, 23 pk), beide in retro uitvoering, en een 125 (8.5 Kw, 11,6 pk). Allemaal in een aantal uitvoeringen (café-racer, scrambler en dergelijke), allemaal even goed gelukt. De prijzen zijn uitermate betaalbaar.
Daytona
Daytona maakt toebehoren voor motoren, en ze hadden een SR opgetuigd met een aantal van hun spullen. Ze hebben onder andere erg mooie “vintage” koplampen en erg mooie tellers. Ernst maakte tegen de man die bij de SR stond exact de verkeerde opmerking: hij zei dat hij alles prachtig vond, behalve de richtingaanwijzers. De man die bij de SR stond was de ontwerper van die richtingaanwijzers 🙂 (ik vond ze overigens wel erg mooi).
Zero
De elektrische motoren van Zero worden elk jaar beter afgewerkt. De reikwijdte neemt ook elk jaar toe. Zo kun je met de duurste versie van de DS 274 kilometer rijden als je onder de 50 blijft, en 179 wanneer je nauwelijks op de snelweg komt. Op elke motor staat “Created in California”. Er zit nu een echte importeur van Zero in Nederland:. We zullen beslist een testrit gaan maken, en daarover rapporteren. Een Zero lijkt bij aanschaf duurder dan een vergelijkbare motor die op benzine loopt, maar je bespaart niet alleen absurd veel op brandstof, maar ook op onderhoud: dat is er niet. Het lijkt de ideale woon-werk motor; voor langere ritten ben je nog aangewezen op oplaadpunten, die er natuurlijk wel steeds meer komen. Het enige nadeel is dat de accu niet laadt wanneer het kouder dan ongeveer -5 is.
IXS
Een eye-catcher bij IXS was een geschubd goudgeel damesjack, dat van het leer van een bepaald soort vis was gemaakt. Het hing er om reacties te peilen, en die waren uitermate positief. Ook erg mooi waren halflange jassen van een wol-menging, met protectie en thermovoering: IXS speelt mooi in op de toename van motorscooters.
Yamaha
Yamaha stond met twee grote stands op de beurs, en desondanks was Yamaha een voorbeeld van standhouders die er niet meer in geloven. Op de “gewone” stand waren de meeste motoren die Yamaha in z’n programma heeft te zien. Maar geen enkele motor was uitgelicht zoals vroeger bijvoorbeeld de MT-01 wel eens uitgelicht werd, op een draaiend plateau dat de motor steeds van de ene naar de andere kant liet hellen. Het was tamelijk tam. De SR500, die nieuw is uitgebracht, stond in een verloren hoekje (en was desondanks vrijwel voortdurend bezet met mensen die er op gingen zitten). De stand leek aan te geven dat Yamaha geen enkel model had waar ze nog echt in geloofden.
De andere stand had als thema “50 jaar Yamaha”, en zou de iconen uit de geschiedenis tentoonstellen. Het vreemde was daar aan de ene kant dat er geen enkele samenhang te ontdekken was: er waren vijf ruimtes met motoren, die gevuld waren met motoren die noch de tijd, noch hun type met elkaar gemeen hadden. De andere teleurstelling was dat bijvoorbeeld de SR en de XS1 ontbraken, en dat de XT500 ergens in een hoekje stond (terwijl die – naar mijn idee – de mooist gelukte Yamaha ooit was). Ook ontbrak enige informatie. Je kreeg bijvoorbeeld niets te lezen over de RD’s, die destijds in feite racemotoren naar de straat brachten.
Publieksbeurs of Vakbeurs?
Misschien is het probleem van Intermot dat het niet kiest. Het is een publieksbeurs en een vakbeurs. Maar de grootste vakbeurs binnen Europa is die van Milaan, de Eicma, en die beurs is hoogstens een maand later. Als je veel bezoekers naar de Intermot wilt krijgen, moet je je best doen om veel evenementen te organiseren, en moeten er veel aantrekkelijke eet- en drinkgelegenheden zijn. Wat de evenementen betreft was het een misser om de ADAC weer uit te nodigen met een rijvaardigheidstest: de vorige keren is duidelijk geworden dat ze geen prijzen hebben uitgereikt, en de ADAC heeft daar nooit excuses voor aangeboden. Er was dan ook niemand die een rijvaardigheidsproef wilde doen. Nu was er één plek buiten waar veel mensen heerlijk zaten, in de zon of in de schaduw, waar niets te eten of te drinken te koop was, en er was een plek buiten waar je wel iets kon eten en drinken, maar dat was direct naast een drag-race-evenement. Ik was beslist niet de enige die geen zin had om mijn lunchpauze door te brengen bij geluiden die de pijngrens overschrijden. Misschien zou het een goed idee zijn wanneer Intermot in het voorjaar gehouden zou worden, een half jaar voor (of na) de Eicma.
Vrouwen
Het aandeel vrouwen in het publiek was hoog; ik schat ergens tussen de 40 en de 60%. Je zag ook vaak vrouwen bezig met motoren passen. Vrouwen zijn dan ook een enorme doelgroep, vooral ook omdat ze nog met een inhaalslag bezig zijn. Desondanks zijn er nog steeds veel standhouders die het idee hebben dat ze klanten kunnen lokken door schaars geklede meisjes op hun motoren te laten zitten. Die meisjes hebben de godganse dag niets te doen, en zien er zonder uitzondering uitzonderlijk verveeld uit. Ik weet uit ervaring dat je zo’n meisje niet gemakkelijk vraagt even van zo’n motor te stappen omdat jij ‘m wilt uitproberen. Voor mij vallen motoren die door die meisjes bezet zijn eigenlijk altijd af; sterker: merken die dat soort meisjes inhuren vallen bij mij bij voorbaat af. En ik ben vast niet de enige…
De toekomst
Het is duidelijk dat Intermot, als het op deze manier doorgaat, geen lang leven beschoren is. Dat zou zonde zijn. De Eicma, in Milaan, is voor lang niet iedereen bereikbaar (en Milaan is bovendien peperduur om te verblijven). Ik zou het prachtig vinden als ze naar het voorjaar verhuizen, en weer hun best gaan doen om een grote publieksbeurs te worden, waar veel nieuws is te vinden, en waar veel evenementen zijn. Dan moeten ze zich wel goed gaan verdiepen in dat publiek, en bijvoorbeeld beseffen dat vrouwen een grote doelgroep vormen.