Hier onder vind je commentaar op de pagina
Tips voor Inhalen op de motor
Onderaan is een formulier om commentaar toe te voegen.
Hier onder vind je commentaar op de pagina
Tips voor Inhalen op de motor
Onderaan is een formulier om commentaar toe te voegen.
leuke site,leuk om door te nemen,en voor vele motorrijders toch noeg leerzaam, heb hem gelijk aan mijn zoon doorgemaild (1 jaar rijbewijs) ga zo door
Geert
Geweldige site. Veel heldere informatie en tips. En de site zelf is ook bijzonder overzichtelijk.
Bij het stuk over inhalen nog een paar aanvullende tips.
Zijwegen.
Op landwegen zijn zijwegen soms moeilijk te herkennen. Op een voorrangsweg staat voor degene die uit de zijweg komt direct na de zijweg altijd het bord dat je nu op een voorrangsweg rijdt. Omgekeerd: hou deze borden in de gaten want er is een zijweg.
Uitvoegend verkeer op snelweg.
Wanneer iemand gaat uitvoegen zie je vaak het inhalend verkeer uit de linker baan meegaan en naar de rechterbaan schuiven. Levensgevaarlijk, ik heb dit vaak bijna zien misgaan. Wanneer de uitvoeger zich plotseling bedenkt en terug wil heeft hij zoveel aan zijn hoofd dat hij meestal niet voldoende uitkijkt. Dus blijf in de linkerbaan tot hij weg is of laat in de rechterbaan voldoende ruimte zodat hij zonder brokken terug kan.
Lange overzichtelijke bochten.
Bij inhalen vòòr een (op zich overzichtelijke) lange bocht is het vaak moeilijk te zien hoe scherp die bocht is. Daardoor weet je niet in welke hoek je naar het stuk weg na de bocht kijkt en is de schatting van de afstand tot de tegenligger op dat stuk weg onbetrouwbaar. Soms sta je verbaasd hoe snel hij bij je is. Dus bij twijfel … .
Veel succes met de site. Keken automobilisten (waar ik zelf inmiddels ook één van ben) maar wat vaker naar dit soort informatie.
Roland Visser.
Misschien nog enkele zaken om extra op te letten:
– opvallend trage voertuigen: dit zijn nogal eens mensen die op zoek zijn naar een bepaald huisnummer of een bepaalde straat, en ze zijn bijgevolg nogal onvoorspelbaar. Ze kunnen op elk moment vol in de rem springen (waardoor de afstand die zoiezo al kleiner wordt bij het inhaalmanoevre, opeens wel heel krap wordt), of zomaar besluiten links in te draaien op het moment dat jij erlangs zit.
– zijstraten van links: nogal wat (beginnende) chauffeurs vergeten bij het opdraaien van een grote weg te kijken of “hun” rijvak in de twee richtingen vrij is. Ze kijken enkel of er verkeer van links komt, en draaien dan blind op naar rechts. Als je net op dat moment bezig bent met inhalen, zit je dus met een probleem. Breed en ver kijken is de boodschap… en steeds je vluchtweg plannen? Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat je op zo’n moment moet doen, met een auto rechts van je, en opeens een tegenligger voor je. Vol gas geven als je het nog kan halen, en anders vol in de remmen? Wat als er iemand achter je, je gevolgd is bij het inhalen? Iemand suggesties?
Sektor
Je aanvullingen staan er in, bij http://www.luiemotorfiets.nl/tips/inhalen/#snelheid en bij http://www.luiemotorfiets.nl/tips/inhalen/#knippers.
Ik denk dat het beste advies bij zijstraten van links is om daar gewoon niet in te halen. Dat heb ik ook in de tekst gezet. Het gevaar is te groot: ik denk zelfs dat er weinig automobilisten zijn die in zo’n geval ook jouw kant opkijken!
Zeer leuk artikel. Het klinkt allemaal zo logisch, maar het helpt enorm om het eens op een rijtje te zien staan. Vandaag deze technieken uitgeprobeerd en ‘k was veel beter voorbereid op het moment dat ik van m’n rijvak afmoest om effectief in te halen. ‘k voel me nu ook minder lullig als ik moet afbreken omdat die tegenligger toch wat korterbij leek, het hoort gewoon bij het proces.
Misschien een handige tip voor de rijders met wat minder paarden ter beschikking (ik rij zelf op een 125cc’tje): zorg dat je motor op voldoende hoge toeren draait op het moment dat je wilt versnellen, schakel desnoods even terug, zodat je het maximum vermogen van de motor kan benutten (zie ook http://www.luiemotorfiets.nl/motoren/koppel). Zorg er wel voor dat je niet tegen de rode zone van je toerenteller aan zit, want de bedoeling is natuurlijk om te versnellen. Als je al dadelijk moet opschakelen heeft terugschakelen geen zin. Als je dan op tijd begint met versnellen, kan je zelfs met een kleine motor comfortabel inhalen.
Sektor
Een hele goeie, om die voldoende hoge toeren er bij op te nemen. Ga ik binnenkort doen!
Een lichte motor is eigenlijk het mooist om goed te leren inhalen, want dan is deze manier extra waardevol: gewoon lomp het gas opentrekken haalt dan veel minder uit dan bij een motor met veel meer pk’s.
Je leert dus veel beter kijken!
Ik weet er alles van……….
Op de Bonnie, met AOV en bagage voor 3 wekeen daarachter en onder, de alpen oversteken en op vakantie.
Ook met Wolfje, 125 cc, toertochtje door Limburg en Alpen, alleen maar weliswaar met bagage, kan ik nog inhalen om de groep bij te houden.
Zelfs inhalen in de groep om eens lekker van bochtjes te gaan genieten.
Jack
goeie dag ja hier john
ik kan maar 1 tip geven twijvel je niet in halen
en dan gewoon wachten tot je er zeker van bent
en zorg dat je de boel goed over ziet en kan in schatten
bij twijfelen als je er al aan denkt dan is de auto of wat voor voertuig ook al weer een stuk dichter bij
dus bij twijfel wachten
en nooit overmoedig worden gr john