Hier onder vind je commentaar op de pagina
Tips voor Bochten op de motor
Onderaan is een formulier om commentaar toe te voegen.
Hier onder vind je commentaar op de pagina
Tips voor Bochten op de motor
Onderaan is een formulier om commentaar toe te voegen.
Een paar maand terug begonnen met lessen, dus nu volop bezig met Voertuigbeheersing. De langzame slalom gaat nog niet zoals het zou moeten, maar aan de hand van het filmpje over inkantelen hoop ik daar binnenkort verandering in te brengen. Erg verhelderend !
Erik
Inkantelen bij langzaam manouvreren vind ik het moeilijkst uit te leggen van het hele motorrijden! We hebben het hier proberen uit te leggen:
Wat mij altijd goed heeft geholpen (ik vond de langzame oefeningen altijd verreweg het moeilijkst) is je “buitenknie” te gebruiken om de motor als het ware om te duwen.
Heel veel succes en plezier gewenst!
Is het een idee om eens een apart stukje te wijden aan bermvrees bij bochten naar links? Dat is iets wat mij, tot mijn grote frustratie, af en toe overvalt, en ik ben vast niet de enige.
Pommel
Ehm, als ik me er iets bij voor zou kunnen stellen wel, maar helaas ken ik slechts het tegenovergestelde bermlust (vreemde voorker om naast de weg te hobbelen), ik weet dat er bermvees en watervrees bestaat, en dat je mensen daar een beetje im vrij met laten, echter een ec
ht zinnige manier van daar mee omgaan is me niet geleerd, juist omdat het net als elektrische storingen maar zo af en toe voorkomt.
Zou je kunnen uiteggen wat er dan precies (of ongeveer) voor kortsluiting tussen de oren ontstaat, want je bent vast niet de enige die daar af en toe mee zit.
Dan kunnen we samen kijken of we er een remedie, of in ieder geval een workaround op kunnne vinden, zelf heb ik en schromelijk gebrek aan angst voor moijlijke omstandigheden waardoor ik dan als een Jan zonder Vees op mijn bek ga, dus ergens denk ik dat die bermvrees lang niet verkeerd is eigenlijk…
Want bij de R3B maakt het niet veel uit, maar een blauwe Pommel die er zo bijligt is toch een stuk zieliger… π
Tegenwoordig is het een champagnekleurige Pepijn π
Ik hoorde van een VRO-instructeurs dat zelfs beroepsrijders er weleens last van hebben, dus het is in ieder geval niets unieks π
Een voorbeeldje van eergisteren:
Op mijn normale weg van werk naar huis (de rechttoe-rechtaan route) zit een haakse bocht naar links, met aan de buitenkant een roodwit hek (om ’s nachts mensen te laten zien dat die bocht er is). Omdat direct achter die bocht een afwateringssloot ligt, loopt dat hek de hele bocht door … anders plons.
Ik merk eigenlijk altijd dat ik, door dat hek, de bocht naar links daar niet fatsoenlijk durf te nemen. Er ligt geen beroerd asfalt, geen troep … maar dat hek.
Eergisteren had ik iets van; ik nader nu eens zoveel mogelijk rechts (bewust extreem), en stuur bewust laat in. Om me zelf te dwingen die bocht fatsoenlijk te nemen. En dat ging best goed, totdat ik dat hek zag en moest inkantelen π Ik verkrampte onmiddellijk, en als ik me niet bewust had gedwongen om weer ver door te kijken, was ik er waarschijnlijk tegenaan gereden π
J-P noemde het ooit bermvrees, de neiging om in buitenbochten bij de berm weg te willen blijven, en hij gaf aan dat het best veel voorkwam. Ik denk dat het onderliggend te maken heeft met de angst niet snel genoeg in te kunnen kantelen (wat objectief gezien natuurlijk onzin is).
Duidelijk wat ik bedoel?
Pommel
Ik heb wel een idee, maar dat hek klinkt eerder als Target fixation, heb je het ook in bochten naar links zonder hek en sloot?
Dus dat het echt alleen een scherpe bocht is met een (zachte) berm, want dat is ons geleerd als mogelijke oorzaak, dat mensen bang zijn om in de berm te zakken en er nie uit te komen. Dat zie je veel bij automobilisten als oorzaak van een frontale aanrijding, ze raken dan met het rechterwiel in de berm, en sturen dan overdreven naar links, en tsja, je voelt het al aankomen.
Kan het zijn dat het uit dat soort verhalen ontstaan is, of is het echt een ongrijpbaar gevoel, waar je niet zo een twee drie de vinger op kunt leggen, dat zo’n hek een probleem is, is heel logisch, daar berust ook de werking van dat hek op, een bewust *enge* situatie te creΓ«ren om mensen hun snelheid te laten minderen, zie je nu ook veel in verkeerssituaties, dat ze de situatie bewust *opvallend* onoverzichtelijk maken, zodat je wel moet afremmen om het goed te overzien, helaas blijkt dat da soort situaties inderdaad voor auto’s veiliger worden, maar dat fietsers dan vaker overhoop gereden worden (waarbij het risiconemend gedrag van de fietser niet weggecijferd mag worden…)
En als je daar dus qua aandacht gevangen word, is het inderdaad opeens heel moeilijk om nog een van te voren gekozen koers te varen, heeft bij mij ook lang geduurd eer ik de buitenlijn als fixeerpunt vast kon houden. Dit om te zorgen dat ik netjes de buitenkant van de rijstrook bleef volgen, was vroeger erg gewoon om de bocht af te snijden, nu doe ik het omgekeerde. Maar dat heeft lang geduurd voor ik dat lang geleden ingesleten “apexen” eruit had, terwijl het bochtenrijden niet alleen leuke (meer bocht) maar ook veiliger maakt (meer zicht).
Maar goed dat is wat anders dan bermvrees, en daar zou ik best wel wat meer over te weten willen komen, zijn er verder nog lezers die er wellicht iets over kunnen zeggen?
Nee, in de meeste bochten naar links heb ik dat probleem niet. Dat apex-rijden waar jij het over had doe ik ook bewust niet (zicht houden). Ik heb wel het gevoel dat ik in bochten naar links nog later kan insturen dan ik nu doe, en in lange bochten betrap ik me er weleens op dat ik veel te vroeg naar de middellijn stuur. Dat hek is inderdaad een klassiek voorbeeld van target fixation, als ik erover nadenk.
Overigens stuurt een Deauville niet bepaald flitsend (maar dit weekend komen er nieuwe banden op), zodat je inkantelen soms met een korreltje zout moet nemen π Ik denk een beetje zoals de VX800 van Sylvia, hoewel ik nooit op een VX heb gereden. Traag inkantelen maar enorm stabiel in de bochten. Volgens mij kun je op de Deauville ook, zodra hij in de bocht ligt, weglopen en koffie gaan zetten … de bocht doorkomen kan ie helemaal zelf π
Pommel
Ja Honda’s zijn best betrouwbaar, ook in hun betrouwbare weggedrag π
Maar nou weet ik nog steeds niet wat je nu eigenlijk dwars zit in die bochten naar links wat je dan als bermvrees iet, en ik wil er best proberen iets over te schrijven, hoe je daar verder mee komt, maar dan moet ik het gevoel wat je krijgt wel een beetje beter begrijpen…
[En als je daar dus qua aandacht gevangen word, is het inderdaad opeens heel moeilijk om nog een van te voren gekozen koers te varen, heeft bij mij ook lang geduurd eer ik de buitenlijn als fixeerpunt vast kon houden. Dit om te zorgen dat ik netjes de buitenkant van de rijstrook bleef volgen, was vroeger erg gewoon om d bocht af te snijden, nu doe ik het omgekeerde. Maar dat heeft lang geduurd voor ik dat lang geleden ingesleten “apexen” eruit had, terwijl het bochtenrijden niet alleen leuke (meer bocht) maar ook veiliger maakt (meer zicht).]
Wat is dat een verschrikkelijk goede tip! π
Ik denk dat mijn “probleem” inderdaad een beetje was, dat ik mezelf in de loop der jaren had aangeleerd om te snel weer op het rechte stuk te fixeren. Door bewust de buitenkant vast te houden krijg je automatisch een veel betere lijn.
Pommel
Ook hier weer een informatief stuk.
Jammer van de foto bij “om het hoekje kijken”, waar de motorrijder echt aan de verkeerde kant van de rijstrook zit om goed door de bocht heen te kunnen kijken. EΓ©n tegenliggende auto en hij heeft een buitenspiegel tussen zijn tanden.
Kees
Hoi Kees,
Juist bij zo’n weg als deze, waarop de kans groot is dat je tegenliggers zult tegenkomen die de bocht afsnijden, vind ik het extra belangrijk om zo ver mogelijk aan de buitenkant van de bocht te beginnen.
Je ziet de tegenliggers dan in een veel eerder stadium dan wanneer je meer aan de binnenkant zit, en ook de tegenliggers zien jou in een veel eerder stadium.
Je moet natuurlijk altijd zo rijden dat je in zo’n geval naar de binnenbocht kunt zwenken.
Wanneer je in de situatie van de foto bijvoorbeeld halverwege de rechterstrook zou rijden, zou je een tegenligger die de bocht afsnijdt pas zo laat zien dat er voor beide partijen niets meer te redden valt. Zie ook de foto’s een paar postings hier boven.
Die twee foto’s zijn op de zelfde hoogte gemaakt, op plek A respectieveljk B, zie de illustratie hieronder:
De tweede foto ernaast is wat je ziet vanaf plek C, niet dat je daar moet gaan rijden in dit geval, want daar schrikken mensen zo van dat ze aan de verkeerde kant van je gaan proberen langs te komen. Echter zie je nu wel overduidelijk hoeveel meer je ziet als je naar buiten schuift op de rijbaan, in deze foto zie je immers al dat er aan jouw kant op de rijstrook een busje geparkeerd staat aan de kant van de weg…
Bedankt voor de tips, ‘k ben volop aan’t oefenen aan de hand van dit artikel.
Ik heb het meest moeite met die gas aan te houden in de bocht als’k vind dat het even te snel gaat. Achteraf bedenk’k dan pas dat ik gewoon even die achterrem had moeten indrukken. Ik probeer mezelf hieraan te herinneren door mijn rechtervoet al klaar te houden bij de achterrem, dat lijkt wel te helpen (misschien een handige tips voor ander beginners).
Sektor
Yep die achterrem even wat laten slepen leer je immers al bij het achtje en de halve draai tegenwoordig, alleen word daar in de lessen nog weinig aandacht aan besteed dat dat juist in heel snel genomen bochten ook ideaal werkt doordat je de motor daarmee strekt en stabiliseert, wel opletten dat je je voet ernaast en niet erop houd, want als je hem laat slepen terwijl je gewoon rijd, gaat die rem stinken π
En kost het je je trommel of remschijf, het is echt alleen bedoeld om een beetje bij te remmen als de ingangssnelheid net iets te hoog licht tenopzichte van de benodigde voor een soepele bocht.
Ik weet niet op wat voor motor jij rijdt, maar hoe snel of controleerbaar een bocht overkomt, ligt ook helemaal aan de motor. Wat dat betreft geloof ik dat neutrale tweecilinders het meest ideaal zijn om bochten te leren rijden. Een tweecilinder (met niet teveel cc’s) heeft meestal een gemoedelijker karakter dan een single (remt nogal abrupt op de motor) of een vier-in-lijn (valt dood in de lage toeren), en een neutrale fiets laat je beter weten wat er gebeurt, en reageert minder heftig (o.a. gewichtsverplaatsing) wanneer je toch een foutje maakt.
Pommel
Verder bedacht ik ook nog:
Het is extreem moeilijk (zo niet onmogelijk) om jezelf te leren om iets juist wel of juist niet te doen op momenten dat het fout gaat. π
Wat veel meer helpt is om dat gewenste gedrag te oefenen in situaties waarin het goed gaat. π
Dus gewoon af en toe tijdens rustig genomen bochten de achterrem een heel klein beetje aanleggen, zodat je het gevoel er voor krijgt.
Hoe vaker je dat doet, hoe meer je spieren er als het ware aan gewend raken, en hoe groter de kans dat je het ook doet als je merkt dat je het nodig hebt in een bocht.
Dat werkt verreweg het beste, regelmatig noodstoppen en forse remmingen oefenen, zorgt ervoor dat zo’n handelingsafloop ingeprogrammeerd raakt.
Dat heeft twee voordelen, [1] als het echt een keer nodig is, gaat het nagenoeg vanzelf, en [2] doordat je weet wat je in een gegeven situatie moet doen schrik je er niet meer zo van. Moest laatst bij de rotondes onder de snelweg A 79 vol in de ankers omdat iemand dacht dat ie van de snelweg af wel door kon scheuren…
Ik zat nog met ’n vraagje bij het nemen van de bocht aan de buitenkant. Moet je bij een bocht naar rechts niet rekening houden met (auto) bestuurders die hun bocht te klein nemen en zo een stukje op jouw rijvak rijden? In het filmpje zit de moto bestuurder soms wel heel kort op de middellijn, zelfs in een onoverzichtelijke bocht. Of zie ik dit mis?
Het mooie van de bocht aan de buitenkant beginnen, ook bij bochten naar rechts, is dat je tegenliggers die nogal op jouw weghelft zitten veel eerder ziet.
Andersom zien jij jou ook eerder, en hebben ze dus meer tijd om naar hun eigen kant te sturen.
Het is inderdaad iets om op te letten in blinde bochten!
Hier zie je het verschil tussen de binnenbocht nemen (eerste foto) en de buitenbocht nemen (tweede foto):
Ze zijn op exact dezelfde lijn genomen, je ziet zelfs dat je wat meer ziet van de stoep (terug dus), maar vooral zo’n beetje het hele stuk van die hoge bom tot voorbij de lantarenpalen, een stuk dat je eerst helemaal net zag, Ongeveer 10 meter extra zicht, (en ook eerde gezien worden) ongeveer de remafstand bij 50 km/u , dus zowel jij als de eventuele slapende tegenligger, hebben dan veel meer afstand om actie te ondernemen. (Rem-afstand niet verwarren met remweg hΓ¨…)
Wel er altijd bewust van blijven dat je zo assertief opstellen wel kan zorgen dat mensen erg schrikken als ze opeens beseffen dat ze op jouw weghelft hingen.
Je ziet immers helaas regelmatig sukkelige motorrijders met hun torso en hoofd over de middenstreep hangen, niet beseffend wat de gevolgen zouden zijn als er net een bus de berg op komt, in bovenstaand voorbeeld…
Nog even een note, het inkantelen of countersteering waarover hier gepraat wordt klinkt als je het nooit gedaan hebt idioot. Ik ken vrij veel mensen die niet aan de binnenkant tegen het stuur durven te drukken, aangezien ze bang zijn dat de andere kant op te gaan. Logisch natuurlijk, want het idee van een stuur is dat je de kant op gaat die je op stuurt.
In ieder geval, deze techniek werkt op elk tweewielig voertuig wat sneller gaat dan zo’n 15-20 km/h. Je kunt, als je het niet meteen op de motor durft te proberen, dit dus ook op een fiets proberen. Natuurlijk is een motor gemiddeld factor 10 zwaarder, maar mensen kunnen zich er makkelijker overheen zetten als ze dit eerst op een fiets proberen.
Martijn
Eindelijk een duidelijke uitleg waar je daadwerkelijk iets mee kunt.
na het lezen van de tips kun je aan jezelf werken en merkt onmiddelijk de resultaten,
Proficiat.
Ed
Op rijles kreeg ik te horen dat ik niet moest meehangen in een bocht, maar moest tegenhangen, (motorcross techniek zoals ik hier hoor ) omdat ik anders zou vallen, maar dat was dus behoorlijk eenzijdige info.
Compliment voor jullie site, leer er veel van en wordt ook bevestigd in dingen die ik ondervonden heb tijdens het bochten rijden, soms met de schrik achteraf.
Koos
Hulde!!
Job de Lange
Ten eerste mijn complimenten voor de zeer informatieve site.
Ben 21 jaar en rijd zo een 3 jaar motor nu, dag in dag uit, weer of geen weer het hele jaar door.
Rijd zelf wegmotor en crossmotor, en wil wel wat kwijt over het rijden onder verschillende omstandigheden.
Ik ben zelf spelend achter de verschillende bochtentechnieken gekomen.
Met de korte scherpe bochten, zoals afslaan en rotondes, schuin ik de motor van mezelf af en leun een beetje mee. Echter met het sneller rijden in zulke omstandigheden is het beter wat meer de bochten door de hangen om gevoel met de motor te houden, die je met het afschuinen alleen mist.
Met regen en glad wegdek laat ik de motor zelf rechtop staan en ga er zelf als een aapje een beetje naast hangen. Zo houden de banden optimaal contact met de weg. Ziet er misschien raar uit voor medeweggebruikers maar wel de veiligste methode voor mij.
Verder is bijremmen in de bochten met de achterrem geen probleem en doe ik dit erg vaak met sportief rijgedrag het eerste kwart van de bocht, daarna weer gas geven om de bocht stabiel door te trekken.
Verder raad ik iedereen aan eens een dag te rijden en bochten afwisseld te nemen. Ikzelf hanteer er 3.
Puur afschuinen de bocht door, met het lichaam leunend met de motor mee de bocht door, en puur hangend aan de motor de bocht door.
Al spelend raak je zo bekend met de mogelijkheden.
Ga zo door met de site!
Michel
Proficiat met deze uitleg, als beginnende motorrijder heb ik al zeer veel geleerd met uw teorien van het rijden met een motor.
Dank je wel,
Raymond
Mooie duidelijke site met dito info.
Mooi stukje werk, ik ben zelf instructeur en verwijs mijn leerlingen allemaal naar deze site zodat ze na kunnen lezen wat ik ze allemaal vertel π
Richard
Per ongeluk op deze site gekomen, 61 jaar, en 18 jaar heropstapper (nu bmw 1100 lt), 25000 km per jaar, ook in de winter naar het werk, en juist mooie buitenritten.
Veel meerdaagse ritten door Europa.
Erg goed is te lezen over bochten. Toen ik ontdekte dat je met je stuur duwend beter kan doceren dan met je knie, ging het bocht werk echt veel beter, ben er best wel trots op dat mijn banden aan de zijkant ook verslijten.
De You Tube beelden ,heeerlijk .
Giel Klaver
Heel leerzaam. Goeie tips! Heb ik echt wat aan.
Aat Pedersen
Zeer goede duidelijke info, ben als beginnend motorrijder van 57 jaar zeer gebaat met dit soort uitleg, dankjewel
Wim
Ik heb dit met veel plezier gelezen.
Bedankt voor alle tips ik denk dat ik hier wel wat mee kan.
Kees Willemse
Hier heb ik wat aan, ben zelf ook nog te huiverig voor de bochten of ik ze wel goed inschat en zo. Van dit verhaal kun je aardig wat opsteken en ga zeker de dingen die erin staan proberen.
Ben onlangs in de Eiffel van de motor gegaan in een haarspeldbocht, ik knijp ook vaak de koppeling in en geef gas terug en dat is dus helemaal fout zoals ik lees ik ga zeker mijn voordeel hier uit halen.
dank jullie wel
Hans Leushuis
Waarom staat er bij “Kijken: lijn door de bocht” een foto van iemand die juist niet goed de bocht doorkijkt?
Roelof
Je ziet op de foto een motorrijder die niet het hoofd een volledige kwartslag gedraaid heeft.
Dat komt simpelweg omdat het geen foto is die speciaal voor instructie is gemaakt (en waarop je dus overdreven zou laten zien dat je verder door de bocht kijkt), maar gewoon “in het wild” is geschoten.
Je ziet iemand die ver door de bocht kijkt, en dan wel zo dat ook wat voor het voorwiel gebeurt nog in het zicht blijft.
Mooie duidelijke uitleg! Ik ben reeds 1 keer gezakt voor mijn motor avd, dit zat hem in het bochtenwerk.
Ben nu theoretisch al beter voorbereid als eerder. Hopelijk geeft dit het gewenste resultaat de volgende keer.
Mooi stap voor stap beschreven! Ga eerst nog wat oefenen. Bedankt!!!
Patrick
Bedankt voor de duidelijke uiteenzetting. Heb mij vorige week een 2de hands BMW 1200 gs aangekocht en ga nu aan de hand van jullie richtlijnen aan de praktijk beginnen.
Patrick
Super rijd nu een stuk beter, was altijd een beetje angstig maar rijd na deze tips dagelijks.
Daan
Fijne manier om nog eens goed te weten hoe het eigenlijk moet.
Er is naast de tekst nog veel loze ruimte. Wellicht kan die worden gebruikt om de tekst schetsmatig te ondersteunen. Bijvoorbeeld een tweetal lijnen voor de rijstrook en een stippellijn voor de rijlijn ertussen!
Ruud
Prima voorlichting: bedankt.
De foto “inkantelen, in Engeland” kan wat verwarrend zijn. Met een fotoprogramma kunt u de foto 180 graden draaien en daardoor de Engelse situatie normaliseren voor de Nederlanders.
Jos Vallen
Voor de duidelijkheid: ik heb mijzelf altijd aangewend om de Transalp in een bocht van mij af te duwen en daarbij niet met het lichaam in de bocht met de motor mee om te gaan.
Wat ik zoal lees is dit eigenlijk een methode die crossers handhaven.
Mijn vraag: kan het kwaad of is het gevaarlijker om de cross-stijl te hanteren of kan ik beter deze manier gaan afleren.
Helaas heeft niemand mij hier ooit op geattendeerd maar ik word er nu onzeker van omdat ik niet weet wat het meest veilig en correct is. Kunnen jullie mij hierover een antwoord geven?
Margot
In de meeste gevallen zal het weinig uitmaken.
Voordeel van “motorcrosstijl” is dat je beter zicht houdt op de weg voor je, en dat je je motor gemakkelijker bij kunt sturen, omdat je er meer controle over hebt.
Voordeel van meeleunen is dat je bij dezelfde snelheid een bocht minder schuin doorgaat als motorcrosstijl.
Als het glad is, kun je dus beter meeleunen.
En ook in situaties waarin je weinig speelruimte hebt (in haarspeldbochten in de bergen is door het hoogteverschil soms weinig ruimte om schuin te hangen), kun je beter meeleunend door de bocht.
Het is dus handig om in ieder geval die andere manier ook te proberen, zodat je dat kunt op een moment dat het nodig is.
Als ik rem in een bocht, dan geef ik mezelf meestal een maand rijverbod.
In BelgiΓ« beginnen ze nu met die uitspraak te lachen, maar ik blijf bij mijn standpunt.
Ik heb liever een veiligere bocht dan een pak dat toch niet tegen kerkhofpalen bestand is.
Jean Marc van Belle
Ik kan me je standpunt heel goed voorstellen.
Het allermooist is natuurlijk als je bij een cursus voor gevorderde rijders goed leert oefenen met remmen in de bocht, en er dan achter komt wat wel en wat niet kan, en als je er daarna voor zorgt dat het nooit voorkomt dat je die oefeningen nodig hebt!