Hier onder vind je commentaar op de pagina
Tips voor Kamperen met de motor
Onderaan is een formulier om commentaar toe te voegen.
Hier onder vind je commentaar op de pagina
Tips voor Kamperen met de motor
Onderaan is een formulier om commentaar toe te voegen.
Ik zie fotos van een gele r1150r met enduro banden. Ik heb ook zo’n motor en vraag me af hoe dat rijdt ? Met name op de snelweg bijvoorbeeld.
Verder wil ik nog wat kwijt over de slaapmat: neem een canvas luchtbed. Weegt 2 kilo en is opgevouwen 20x20x10 cm. Slaapt beter als een selfinflating matje.
!2 volt pompje op alieexpress voor 8 dollar.
Selfinflatables zijn er in vele kwaliteiten, op goede dikkere slaap je prima, zelf krijg ik van luchtbedden en te zachte hotelbedden altijd pijn in onderrug.
Dat is dus iets heel persoonlijks… En vaak zijn selfinflatebles te dun, en nogal wat mensen vergeten dat je ze thuis weer uitgerold en “opgeblazen” onder je bed (of ergens anders) op hoort te slaan anders gaat het schuim kapot.
Motoren op Noppen rijden anders, ze maken niet alleen veel meer afrolgeluid, ze zijn ook veel makkelijker om te gooien, wat boven de 140 kilometer per uur ook de nodige instabiliteit veroorzaakt.
Officieel mag je met deze TKC80’s dan ook niet harder dan 150,wat ook zonde van de noppen zou zijn, maar als je weet waar je mee bezig bent kun je er best 205 km/u mee, alleen zwalkt ie dan best wel veel, en slijten de noppen dan als een dolle.
Daar mag je dan goed over nadenken, want volgas (ook van bij het stoplicht) kost je zichtbaar je noppen. Je trekt de nop dan krom, en ragt er de direct de scherpe kantjes af, maar als je leert om vooral de bocht uit te versnellen kun je ze toch lang rond houden, het vergt wel een andere rijstijl wil je er lang plezier van hebben, zie (Het Echte Rijden) en dan kun je heerlijk genieten van onverharde, vieze of kapotgereden weggetjes, waar een wegband helemaal van in de war raakt.
Persoonlijk vind ik (vinden wij) dit wel de belangrijkste en waar de meesten niet aan denken.
Geef je reservesleutel(s) aan je medereiziger. Mocht je ooit in Zuid Frankrijk (of op de Noordkaap) staan en je raakt je sleutel kwijt, dan ligt de reservesleutel thuis!!
Oplossing is dan; slot forceren (kost je nieuw slot) of wachten tot iemand je reservesleutel kan opsturen.
Het kan ook voorkomen dat een tas of jas gestolen wordt waar de sleutel in zit.
Reis je alleen; (ver)stop je reservesleutel in je achterlicht o.i.d.
Gelukkig spreken we niet uit ervaring.
Dat is een hele goeie tip!
(via de mail):
Even een reactie op de slaapmatjes. mijn ervaring met luchtbedden is zeer goed. Tegenwoordig zijn ze niet meer zo zwaar, ongeveer 2 kilo ( 2 persoons).
Het comfort vind ik het beste van allemaal! (wel persoonlijk)
Wim
Voor een perfecte tent, ga naar
http://www.lonerider-motorcycle.com/
niet goedkoop maar denk wel uiterst praktisch !
en voor goede trips in heel Europa, ga naar
http://www.bestbikingroads.com/
Ja ik weet het is nog winter, maar je kunt nu al beginner te plannen voor de volgende zomer.
Ik heb er veel van geleerd als beginnend motorkampeerder.
J. Zijlstra
Door het gebruik van vele soorten tenten in allerlei vormen en maten, ben ik tijdens mijn vakanties tot één ideaale tent gekomen.
Wat ik iedereen echt aan kan raden zijn de QUICK ERECT tenten van KHYAM. Deze tenten bevatten een simpel maar doeltreffend systeem waardoor ze erg gemakkelijk op te zetten zijn door 1 persoon.
De buitentent en de stokken zijn geintregreerd tot 1 geheel. Door aan de centrale naaf de tent op te trekken (als bundel uit tentzak) vouwt de tent zich uiteen kunnen de systeemtentstokken geborgt worden zodat de tent in enkele handelingen rechtop staat!!! Dus geen doorrijgen van tentstokken meer die ook tevaak weer losschieten.
Ander gemak is dat de binnen en buitentent 2 losse delen zijn, de binnentent moet dus los ingehangen worden. Daardoor kun je bij regen of de binnentent droog inhangen of droog opvouwen voor vertrek.
Vanwege het vertrouwen die ik in deze tent heb zijn ze opgenomen in mijn assortiment ben ik officieël dealer van Noord Nederland. Bij intresse kan informatie gevonden worden via http://www.1totravel.nl Voor forumleden wil ik ook iets leuks doen met de prijs.
Ook heb ik deze tenten op laten zetten door enkele mensen die iets lichamelijk beperkt zijn en zij vonden deze KHYAM tenten veel gemakkelijker dan “standaard” tenten.
http://www.ibmwr.org/prodreview/khyam1.jpg
Coeno
Ziet er handig uit, jaren zo’n bobbeltje gehad, staat ook zonder scheerlijnen erg stabiel 🙂
(al moest ik bij de mijne de stokken doorrijgen…)
Hoe zit het met die gewrichtjes en de waterdichtheid van de tent na een paar jaar gebruik, of zit daar in geknikte toestand nog iets zachts omheen?
De gewrichten / koppelingen zijn supersterk qua constructie en werken met veervoorspanning zodat deze ook altijd strak blijven staan.Het doek is van zeer hoge kwaliteit en zeer goed in de fabriek behandeld tegen doorlekken, ook na enkele jaren intensief gebruik.
Ik heb een paar klanten gehad die een oude tent na 10 tot 15 jaar gebruik vervangen hebben voor een nieuw exemplaar en als reden werd aangegeven, vervagen van kleur of iets meer mode gericht willen hebben.
Deze tenten zijn vroeger voor het Engelse leger ontworpen en ook voor expedities gebruikt, die kwaliteit is men blijven houden voor de huidige producten.
Coeno
Ook ideaal als je in vroege voorjaar / najaar op vakantie gaat zijn crosshandkappen op je toermotor. Deze schermen je handen en vingers perfect af van regen en koude of sneeuw of ijsregen@@@ Ook projectielen in vorm van steentjes of vliegen en wespen worden goed weggekopt.
De handkappen laten zich met een goede hoeveelheid ty-wraps overal op bevestigen, al staat het vaak niet erg charmant op de motor.
Coeno
hele profi site! Erg mooi en informatief!
Jan Hofman
Heej goeie site mensen ,
Ik ben 23 jaar en dus beginent motorrijden. Ook wil ik met een vriend van me aan komende zomer mooie plekjes in europa opzoeken natuurlijk per motor. Ik denk dus dat deze site goed van pas komt.
Vriendelijke groet Martijn
Tip , mis is het wel een tip om ook wat nederlandse bestelsites op de site te zetten als jullie die nog weten van kleding , koffers , tanktassen ect
Dank je voor de complimenten, we doen ons best 🙂
Maar wat de bestel sites betreft vinden we dat moelijk we willen graag onze onafhankelijkheid bewaren, en dan is het moeilijk om winkels te gaan aanprijzen waar je zelf geen ervaring mee hebt, en waarvan je wet dat het direct in duitsland bestellen bij louis.de of in engeland bij mandp.co.uk zoveel goedkoper is.
Veel plezier met je trip en bedenk, de reis begint bij de voordeur, en zeker de eerste keer in het buitenland erg rustig aandoen, want het is niet alleen de andere verkeerscultuur, maar vooral ook de *veelheid* aan extra indrukken die het in het begin best wel vermoeiend maakt, hoe leuk die indrukken allemaal zijn, dus houd de ettape’s in het begin kort.
En neem tussendoor veel pauzes om al die indrukken te verwerken !
Leuke en informeerende site over bagage sijstemen
Wij broers Andre en Jos hebben na wat denk en constructie werk een aluminium koffer sijsteem bedacht voor de bmw R1100gs en R1150gs
na die te hebben gemaakt vorig jaar winter kregen we veel vragen via de bmw gs club of we deze niet wilden verkopen voor mede gs liefhebbers
daar de touratech en zeca koffersijtemen erg duur zijn
Nu is deze hobby behoorlijk uit de hand gelopen en rijden er inmiddels al vele tientallen met onze constructie rond met onze geimporteerde Darr koffers welke van zeer goede kwaliteit is
en redelijk betaalbaar
mischien leuk om dit te vermelden op jullie website
on web adres is http://www.aromotoren.nl
Jos
Hele leuke en handige site, rij zelf al even ongeveer 32 jaar maar altijd goed om de dingen eens weer goed te lezen.
Onze trip gaat 5 oktober van start 2009.
onze site voor de liefhebbers: http://www.shortwaydown.nl
Tom
Ik stel u graag een nieuwe uitgave van Uitgeverij Freson voor: ‘Handboek Motorkamperen’, van de hand van Jurriaan van Gelderen.
Wie dit boek gememoriseerd heeft, kan met een gerust hart gaan motorkamperen. Ook andere motorliefhebbers (in spe) die het niet zo op kamperen hebben, kunnen een en ander opsteken.over de motorfiets in het algemeen en het motorrijden in dit enigszins eigenzinnig geschreven werk. Een hapklare brok, in één keer uit te lezen.
De schrijver stelt het zelf zo in de covertekst:
Handboek motorkamperen is bestemd voor allen die meer willen weten over reizen en kamperen per motorfiets. Deze praktische handleiding gaat onder meer over de meest geschikte motorfietsen, over handige gereedschappen en onderdelen, over de beste kleding, tenten en bepakking, en natuurlijk over het motorkamperen zelf. Het boek is bedoeld om motorkampeerders niet alleen op weg te helpen, maar vooral ook te houden!
De schrijver kampeert al van kindsbeen af. Later is hij ook nog ver gekomen als lifter en reisleider. Op de motor heeft hij inmiddels ruim 100.000 kilometer achter de rug, merendeels kamperend onderweg. Thuis onderhoudt hij één vrouw, drie dochters, twee honden, een kat, twee konijnen en heel veel tweewielers.
ISBN: 9789077346006
147 blz. z/w
DIN A5
Verkoopprijs 17 euro
Alvast mijn dank voor de aandacht die u hieraan wilt besteden.
Luc Freson,
Uitgever.
motorklassiek@belgacom.net
Tassinstraat 69
3300 Kumtich
Grrr Ik moet nog bijna een jaar wachten tot ik motor mag rijden. maar lezen van deze verhalen en tips krijg ik er alleen meer zin in om te gaan touren.
Kevin
Mooie site met erg veel herkenbare tips! Ben zelf ook gek van camperen met mijn (sport)motor. Gelukkig kan mijn vriend op zn harley meer bagage kwijt!
Nog een tip voor het camperen in Canada/Amerika, daar heb je niets aan je campinggaz brander. Aansluitende gasblikjes worden daar niet verkocht! Wel het gas van Coleman.
Anjo
Hele mooie site en erg handig, heb zelf nog niet het motorrijbewijs maar ga er volgend jaar aan beginnen. En wil ook met de motor op vakantie, maar eerst wat proefdraaien voordat het zover is.
Was altijd al benieuwd hoe je met de motor op vakantie gaat i.v.m plaats op de motor. Maar heb hier echt wel wat tips op kunnen doen echt wel handig.
Richard
Nog een tip: de SVR. Stichting Vrije Recreatie / Kamperen bij de boer, is een alternatief voor campings. Je kampeert dan bij een boer op zijn terrein. Je kan wat last hebben van mestgeur en koeiengeloei, maar over het algemeen rustig en voor een schappelijke prijs. Ook leuk (kan ik me herinneren van fietsvakanties vroeger): je kan vaak nog genieten van boerenvriendelijkheid; de boer zet je tentje op in de stromende regen terwijl de boerin een stevige stamppot klaarzet!
SVR campings zijn er inmiddels ook in het buitenland. Meer info: http://www.svr.nl (en nee ik heb verder geen bindingen met ze, ben op dit moment zelfs geen lid/donateur).
Robert
In plaats van Coleman fuel of wasbenzine kun je ook Aspen 4T in je benzinebrander gebruiken. Dat wordt gebruikt voor motorzagen en bosmaaiers.
Mensen die daar mee werken krijgen al gauw uitlaatgassen binnen.
Je kunt het kopen bij landbouwzaken. Let op want er is ook een 2T-versie voor tweetaktmotoren.
http://www.aspen-benelux.nl/showpage.asp?pag_id=482.
Robert
Geweldige site is dit. Ik had een opmerking over de tanktas.
Je moet daar niet je eten in bewaren voor onderweg omdat de benzinedampen daarin gaan zitten. Je overschrijdt dan gigantisch de hoeveelheid giftige stoffen die je “mag” hebben. Je lunchpakket dus ergens anders.
Aad Henneveld
Dat is inderdaad een goeie aanvulling. Als wat je meeneemt goed verpakt is is het geen probleem om het in je tanktas te stoppen, maar een appel of een banaan of zo kun je beter niet los in je tanktas meenemen.
Bij de buitensport winkels kun je overigens ook speciale banaandoosjes krijgen, zodat ie beschermd word tegen pletten.
Nou rijd ik best vaak met een tanktas rond en heb daar ook regelmatig eten in zitten. Maar als benzinedampen echt een probleem zouden zijn, dan zou het voedsel en de overige inhoud van de tas toch naar benzine moeten gaan ruiken?
Mike
Gebleken is dat de benzeen-concentratie (afkomstig uit de ontluchting van de benzinetank) in een snack uit de tanktas zo’n 1000 maal hoger is dan toegestaan. Benzeen is één van de weinige stoffen waarvan zeker vaststaat dat het kankerverwekkend is.
we kennen benzine aan de naftaleen, dat erg stinkt maar nauwelijks de gezondheid ondermijnt, daarentegen is benzeen reukloos .
Jan Guz
Het is inderdaad van de zotte als je er nuchter over nadenkt dat ze het schadelijke lood in benzine hebben vervangen door uitgerekend Benzeen dat al heel lang (Philips Duphar) bekend is dat het de beenmergstructuur aan tast en zo een soort leukemie veroorzaakt.
Het allervreemdse is nog wel dat er in de tijd dat ik bij de shell werkte (nu 20 jaar geleden) al gesproken werd over een verplichte tankslang afzuiging, dus een soort stofzuigslang om de benzineslang waarmee je je tank vult, in Amerika zie je die inmiddels, maar in europa word dat nog steeds tegen gehouden door de oliehandel omdat het een te grote investering zou zijn…
Om maar te zwijgen over de hoeveelheid benzeen die uit de ondergrondse tank van de benzinepomp word geperst als daar zo’n wagen de lege tank komt vullen met een paar duizend liter benzine, en de in de tank zittende damp naar buiten drukt.
Gelukkig hebben veel benzine tanken van motoren inmiddels een beluchting die ergens achter onder de motor ‘ademt’ en valt het gevaar nog wel mee, maar toch iets om rekening mee te houden. Vooral als je morst met tanken, of even wat onderdelen met benzine uit je tank schoonmaakt, doe dat altijd buiten op een plek waar het goed tocht…
Wil mij even voorstellen, ben Tony poels van Camping De hei te Siebengewald.
Wij hebben een motorvriendelijke camping, en staan helaas nog niet op jullie site vermeld.
Wij zouden het fijn vinden als jullie onze camping zouden vermelden, http://www.campingdehei.nl . De camping ligt in Noord Limburg direct tegen de Duitse grens. in het plaatsje Siebengewald. Wij hebben geregeld live muziek, een gezellige bar, verhuur van trekkershutten, en ontbijt en eten is mogelijk.
Tony Poels
Erg leuke, interessante en informatieve site!
Ik ga dit jaar (voor de 2e keer) naar Isle of Man op mijn caferacer en overweeg dit keer om naast de bagagerol, een stel zijtassen aan te schaffen. Vooral niet te groot, te duur. Ben nog zoekende.
Ik heb direct mijn lijstje mooi kunnen aanvullen door jullie handige tips. Bedankt!
Vincent van Dijk
Waarom is de motor check list niet in het nederlands? Of waar kan ik zo’n lijst bekomen?
Ria
In Noorwegen en Zweden kan je onderweg ook vaak een Stuga of Hytter huren. Dit zijn kleine huisjes met bed en keuken erin. Ze zijn ook niet duur voor 1 nacht.
Evert Hoen
Ook deze pagina weer prima en goede informatie over het reizen met de motor.
Ik zag anderhalf jaar geleden in India een goede manier van bagage meenemen:
in plaats van koffers een plaat waar normaal de kofferbevestiging zit, twee gaten erin, een spanband er omheen en een waterdichte zak van ortlieb erdoor. Ideaal, en mocht je een keer vallen: een deuk in je t-shirt. Kom je ook wel overheen.
Henk
Tanktassen met magneetbevestiging zijn prima, maar let wel op dat je hier geen digitale camera’s, mobiele telefoons en pinpasjes in vervoert, want voor je het weet zijn alle interne gegevens van deze apperaten en pasjes gewist door deze magneten.
Het is al heel veel mensen overkomen.
Henk Kuijt
(1) Als je naar ijzerrijke gebieden gaat is het ook verstandig om enkele lagen bruine verpakkingstape of beschemrfolie voor off-road / cross op de tank te zetten. Ijzerrijke zanddeeltjes willen zich graag aan de tanktas hechten waardoor je lelijke krassen in de tank kunt krijgen.
(2)Magneetpassen kun je beschermen voor magnetische werking door het hardplastic pashouder goed met aluminiumfolie in te tapen. Minimaal 5 lagen van dat spul is vaak voldoende en het heeft mij vele jaren geholpen. Moest ooit een bedelactie houden om vanuit Z.Frankrijk weer thuis te komen…
(3)Mobiele telefoons altijd uitzetten en in een afsluitbaar plastic houder meenemen. Zo trekken batterijen niet leeg, bestaat er geen kans op defecten wegens vocht en zich deze ook extra beschermd bij vallen. Ook vervalt vaak de garantie van mobieltjes als er maar iets van vocht gevonden wordt. Bij tanktassen heb je ondanks coatings of beschermhoezen veel vochtoverlast. Plastic boodschappenzakjes zijn ook geweldig voor vervoer en bescherming.
Coeno