Onderaan is een formulier om commentaar toe te voegen.
De CB500F, glimmend en wel
3 reacties op “Reacties op rijverslag Honda CB500F”
Ik heb ruim 10 jaar gereden op een Honda CB500 uit de late jaren negentig (een donkergroene).
Zelfs met een vriendin achterop, bagage voor 2 personen, tentje, en Alpenpassen erbij, waren geen probleem.
Het geheim van het motorblok zat in het feit dat het een gemoedelijk blokje is rond de 4000 toeren, en de echte power kwam los rond 8000 toeren.
1 motor, 2 gezichten.
Met vrienden een aantal dagen door Duitsland wezen toeren. Reden allemaal 1000 cc, 1200 cc.
BMW RS rijder probeerde me op zo’n binnendoor weggetje af te schudden. Lukte niet. Ik hield de motor hoog in de toeren, in de bochten kon ik bij komen, op de rechte stukken verloor ik natuurlijk terrein, maar door de bochtige weg was het fantastisch om te zien dat hij me niet kon afschudden.
Na veel kilometers gaf hij op. Stopte aan de kant van de weg, ik naast hem, en hij lachend: Ongeloofelijk, maar ik kan je echt niet af schudden, en jij hebt 500 cc ! 🙂
Dat was een mooi moment, zal ik nooit vergeten.
Mooi en uitgebreid verslag. Toeval of niet maar ik ben afgelopen week juist naar deze twee motorfietsen wezen kijken. Ik heb 20 jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald en sindsdien eigenlijk nauwelijks gereden. Vorig jaar heb ik een BMW K75 gekocht om te kijken of dat motorrijden iets voor mij is. Ik ben een mooi-weer-rijder pur sang en houd van rustig toeren over mooie weggetjes in Nederland. Het speelse/frivole van de CB500 spreekt mij wel aan.
Hebben jullie enig idee in welk opzicht de CB500 of de NC700X (of NC750X) anders rijdt dan de K75? Natuurlijk zal een proefrit mee duidelijkheid geven maar ik vroeg mij af wat jullie hierover kunnen vertellen.
Beide motoren zijn veel wendbaarder dan de K75, met de CB500 natuurlijk als kampioen wendbaarheid.
Ik denk dat het ongelofelijk-soepele van de NC700/750 ook een enorm verschil zal zijn (hoewel de K75 in zijn tijd ook als soepel bekend stond).
En verder zal je opvallen hoe gemakkelijk schakelen is, hoe weinig moeite het kost om de motor de bocht in te krijgen.
Veel plezier op je proefritten!
Ik heb ruim 10 jaar gereden op een Honda CB500 uit de late jaren negentig (een donkergroene).
Zelfs met een vriendin achterop, bagage voor 2 personen, tentje, en Alpenpassen erbij, waren geen probleem.
Het geheim van het motorblok zat in het feit dat het een gemoedelijk blokje is rond de 4000 toeren, en de echte power kwam los rond 8000 toeren.
1 motor, 2 gezichten.
Met vrienden een aantal dagen door Duitsland wezen toeren. Reden allemaal 1000 cc, 1200 cc.
BMW RS rijder probeerde me op zo’n binnendoor weggetje af te schudden. Lukte niet. Ik hield de motor hoog in de toeren, in de bochten kon ik bij komen, op de rechte stukken verloor ik natuurlijk terrein, maar door de bochtige weg was het fantastisch om te zien dat hij me niet kon afschudden.
Na veel kilometers gaf hij op. Stopte aan de kant van de weg, ik naast hem, en hij lachend: Ongeloofelijk, maar ik kan je echt niet af schudden, en jij hebt 500 cc ! 🙂
Dat was een mooi moment, zal ik nooit vergeten.
Mooi en uitgebreid verslag. Toeval of niet maar ik ben afgelopen week juist naar deze twee motorfietsen wezen kijken. Ik heb 20 jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald en sindsdien eigenlijk nauwelijks gereden. Vorig jaar heb ik een BMW K75 gekocht om te kijken of dat motorrijden iets voor mij is. Ik ben een mooi-weer-rijder pur sang en houd van rustig toeren over mooie weggetjes in Nederland. Het speelse/frivole van de CB500 spreekt mij wel aan.
Hebben jullie enig idee in welk opzicht de CB500 of de NC700X (of NC750X) anders rijdt dan de K75? Natuurlijk zal een proefrit mee duidelijkheid geven maar ik vroeg mij af wat jullie hierover kunnen vertellen.
Hoi Robert,
Beide motoren zijn veel wendbaarder dan de K75, met de CB500 natuurlijk als kampioen wendbaarheid.
Ik denk dat het ongelofelijk-soepele van de NC700/750 ook een enorm verschil zal zijn (hoewel de K75 in zijn tijd ook als soepel bekend stond).
En verder zal je opvallen hoe gemakkelijk schakelen is, hoe weinig moeite het kost om de motor de bocht in te krijgen.
Veel plezier op je proefritten!