23 reacties op “Reacties op Remleidingen ontluchten

  1. Hi, interessante en logische methode want idd lucht wil omhoog. Dus als ik t goed begrijp zuig je een spuit van 100 ml helemaal vol met verse remolie, sluit dit met slangetje aan op de nippel van de remklauw en spuit het hele zaakje naar boven. Alle ellende – oude remolie men lucht – wordt er simpelweg boven bij het reservoir eruit ”gespoten. Wat ik echter niet begrijp: wat doe je nu als die 100 ml niet genoeg is? Dus spuit leeg maar er waren bv nog steeds luchtbellen te zien. Tijd voor een tweede lading van 100 ml. Maar… hoe doe je dat zonder lucht te krijgen tussen beide ladingen in?

    Alvast dank voor het antwoord, groet Frank

  2. HOi ; ik heb een nieuwe (tweedehands) voorste remleiding gestoken ; ik heb van boven naar beneden geprob. van onder naar boven met injectienaald , de moer los gemaakt aan de rempomp , de remnippel volledig los gedraaid om te zien of die niet verstopt was; maar niets helpt ; krijg mijn remvloeistof niet boven .!?

    • Het kan zijn dat de leiding te lang gelegen heeft en een insect er een holletje in gemaakt heeft en er dus een propje was inzit dat de boel afsluit.
      Maar het kan ook zijn dat banjo en koppeling andere maten hebben en het gat van de banjo nu afgedekt zit, wellicht dikkere koperen ringen steken?

      Nog een mogelijkheid is dat de hoofdplunjer, dat is de zuiger die door de hendel de leiding onder druk zet, als die niet helemaal terugkomt, dan kan er ook geen remvloeistof de leiding door. Mocht dit het geval zijn reviseer die dan vakkundig, want dat kan er ook voor zorgen dat er geen remvloeistof na kan lopen en je bij koude nauwelijks druk hebt.
      Gevaarlijker is wat er kan gebeuren als de remklauw warm word, dan moet de remvloeistof wegkunnen naar de houder, ander zet de vloeistof uit en drukt de rem vaster en vaster, aanlopende schijfremmen die heet worden zijn levensgevaarlijk die kunnen namelijk ook opeens vastlopen en dan de fiets onder je uittrekken.

      Heb je gecontroleerd of de afsluiter op de remklauw niet vastgerot is door pekel?

      Kom je er niet uit laat dan een professional ernaar kijken want remmen zijn de belangrijkste veiligheidsfeature van je motor, als die niet optimaal functioneren kan dat hele nare gevolgen hebben…

  3. Mooie how-to, leerzaam! Ik vind het toch vrij lastig om te voorkomen dat er lucht in de leidingen blijft zitten. Om het te doen met een colaflesje met een slangetje daarin vind ik wel geniaal als ontluchter!

  4. Heb net mn remklauw en hoofdremcilinder gereviseerd! Ook maar direct rvs remleiding erbij. Heb nu dus géén remvloeistof in het reservoir. Kan ik het dan het systeem zo bijvullen?
    1. vloeistofreservoir bijvullen. 2. slangetje van onderaf in cola-fles en dan pompen met remhendel?

    OF alleen slangetje van onderaf en niks in het reservoir doen?

    Groetjes Arjan

    • Als je het via het reservoir doet houd je de lucht tegen. Dan houd je dus luchtbellen.
      Het advies is dus ook nu om het te doen zoals het op de site staat beschreven.

  5. Ik pomp de olie steeds door op de klassieke wijze, van boven naar onder.Als je zorgt dat het potje bovenaan niet leeg raakt en onderaan het darmpje steeds ondergedompeld blijft zal je zelden lucht in de leidingen krijgen.

    • Hetzelfde, alleen doe je dan eerst de ene kant tot je boven vloeistof ziet en dan schakel je over naar de andere kant, en maakt het af.

      Bij verversen ligt het iets gecompliceerder als je echt zuinig wilt werken, dan doe je eerst de ene kant tot de vloeistof in het reservoir helder is (een tweede spuit om het bakje leeg te zuigen is erg handig 🙂
      Dan heb je twee opties, je begint aan de andere kant, maar dan moet je eerst alle vuile vloeistof omhoog drukken door de net ververste leiding, dat is zonde, dus dan is het mooier , om de tweede kant eerst even op de ouderwetse manier leeg te drukken in een potje, en dan als daar heldere vloeistof uitkomt, steek je de spuit erop en drukt de lucht naar boven.
      In de leiding zit nauwelijks vloeistof dus dat is zo gepiept, de grote hoeveelheden zitten in de klauw achter de zuiger, en boven in het reservoir immers.

      • Oké, dat werkt dus ook!!
        In principe hoef ik de remolie niet te vervangen echter krijg ik eerdaags een nieuw rempotje….De oude wil ik dus vervangen…
        Dan moet ik het systeem toch weer ontluchten?
        RedDevil

        • Yep, iedere keer dat je de leiding ergens open maakt komt er lucht in,en die moet je eruit hebben, zelfs al zit ie “boven” de hoofdcylinder, want als je een keer goed remt kan er net een belletje naar beneden floepen als je de rem plotseling weer loslaat, en dan heb je opeens zo’n sponzige rem.

          Maar hoelang zit die remvloeistof er al in, want als je potje versleten/kapotgetrild is zal de vloeistof ook wel ouder dan een jaar zijn denk ik zo…

  6. mooie uitleg, ben alleen te bang om er aan te beginnen. ga deze week mijn eerste motor ophalen, de suzuki gsx 750 F, en ik heb helemaal geen ervaring met sleutelen.
    maar uiteindelijk wil ik het toch zelf doen. is het verstandig om er toch aan te beginnen?
    Henk

    • Als je nooit aan iets begint omdat er risico’s aan kleven, had je nooit leren fietsen…
      Maar leren sleutelen, en dan beginnen met aan de remmen sleutelen, is natuurlijk wel een beetje leren schilderen door de Aardappeleters na te schilderen.
      Laat sowieso de eerste keren, je werkzaamheden controleren door een ervaren monteur, want je remmen zijn verreweg het belangrijkste onderdeel van je motor, als je motor het slecht doet kom je niet op gang, maar als je remmen het slecht doen, sta je te laat stil 🙁

      Ik wil je niet bang maken of zo, dat zeker niet, maar remmen zijn niet iets om licht over te denken, maar als ik het kan, waarom zou jij het dan niet kunnen leren, als je alles check check double check, moet het goed gaan, laat het resultaat in ieder geval door iemand controleren.
      En trek je de hendel zonder echt moeite te doen tegen het handvat, dan ben je nog niet klaar.

      Wat je kunt proberen, is aan de motorzaak vragen of je mee mag kijken, bij de echte sleutelwerkplaats motorzaken is daar wel ruimte voor, vaak vinden de monteurs het juist leuk als ze hun kennis mogen delen.
      Bij de grote glaspaleizen waar ze door de strakke planning al moeite hebben om de gehele waslijst aan punten van een grote beurt werkelijk af te werken, is er meestal geen tijd en plaats voor.
      En er zijn zaken zoals Het Motorkeldertje in Capelle a.d. IJssel waar je onder geweldige begeleiding kunt leren sleutelen.

  7. Van onder naar boven werken was voor mij nieuw, het “bijhouden” van de overtollige vloeistof lijkt me een precies klusje.

    Het bekende Colaflesje met slangetje gebruik ik al jaren. Het slangetje moet ondergedompeld zijn in het flesje en dan zet je de nippel een kwart slag open en pompen maar. Als de vloeistof uit het rempotje dreigt te verdwijnen dan even bijvullen met schone remolie en de kleur van de vloeistof geeft aan wanneer je kan stoppen.
    Die Colafles kan je vervangen voor een injectie spuit, ben je nog schoner bezig.
    Age

    • Aan gebruik van een colaflesje of iets dergelijks kleven wel een aantal gevaren. Iemand die het niet in de gaten heeft dat er iets anders in zat dan de oorspronkelijke drank kan nog wel eens de neiging krijgen er met een teug een grote slok uit te nemen en dat is verre van gezond en bij sommige vloeistoffen ook vrij snel dodelijk.

      Remvloeistof in een colaflesje zal nog wel meevallen in dit opzicht, maar met bijvoorbeeld een 7upflesje wordt het al een ander geval. Recent nog gehoord van een schilder die wasbenzine in een 7up fles had, hete dag, zijn maat ziet die fles, neemt een grote teug en heeft het niet overleefd.
      Toch iets om op te letten, als je het doet, zorg dus dat er niemand bij is en voer het snel af om problemen te voorkomen.
      Mike

    • Da’s een XT Dokter shirt, door Ed een klantje van me, hij verkocht op de vehikel Hadee shirts en toen kwam ie op het idee ik-stee (niet kapot te krijgen) , heb er nog maar een paar en die zijn erg sleets en je loopt dan wel met een telefoonnummer en reclame op je rug.
      Ernst

  8. De beschrijving ziet er goed uit, goede foto’s erbij.
    Ikzelf ververs de vloeistof vanaf boven door nieuwe vloeistof in het reservoir te doen en dan door te pompen. Nauwkeurig werken is ALTIJD van zeer groot belang.

    Na vulling met nieuwe vloeistof laat ik de motor een nacht overstaan met een post-elastiek om de remhandel (voor) die deze onder druk houdt. Hierdoor wordt eventuele lucht verzameld tot “grotere” luchtbellen en gemakkelijker afgevoerd naar het reservoir. Deze tip heb ik ergens op een forum gelezen en pas die zelf toe. Hierdoor blijft geen lucht achter in het systeem.
    Herman Hoeke

    • Ik werk ook van bovenaf en moet zeggen dat dit tot nu toe prima heeft gewerkt. Ik zuig dan beneden de vloeistof aan. Hierdoor heb je een 1 spuit genoeg omdat het reservoir vanuit het flesje met vloeistof bijgevuld kan worden. Als je dit vol genoeg houd dan kun je geen lucht aanzuigen. Dat kan alleen als je het reservoir te laat bij vult en je al lucht de leiding ingetrokken hebt.

      De oude vloeistof is vaak wat donkerder van kleur waardoor je kunt zien of je al nieuwe vloeistof op aan het zuigen bent.
      TigerManZ

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.