Onderaan is een formulier om commentaar toe te voegen.
Ze hebben koppel en vermogen, maar hoeveel…?
16 reacties op “Reacties op Koppel en Vermogen”
oke snap het wel een beetje nu
maar ik heb bijvoorbeeld een diesel gezien een golf 4 1.9 en die heeft een koppel van 480Nm
wat wil die 480 zeggen dan?
en heeft 180 pk
is het NM beter als die hoger is of lager?
wil gewoon weten wat het getal zegt want dat snap ik niet?
mvg Ricardo
Het getal zegt dat je 480 Newton Meter ter beschikking hebt aan de krukas bij xxxx toeren.
Wat *is* een Nm of Newton Meter?
Het is de kracht die je met een hefboom van 1 meter op een object uitoefent met 1 Newton.
Wat is dan een Newton? ; de kracht die een Massa van 1 kilogram een versnelling geeft van 1 m/sĀ²
Okee dat is onbegrijpelijk, want de kilogram word door de zwaartekracht met een “virtuele” versnelling van 9,8m/sĀ² aangetrokken.
Het is wetenschappelijk niet zo netjes, maar voor het begrip wel zo makkelijk als we de Kilogram zoals we die op aarde kennen, die van het Pak Suiker, af te ronden op 10N.
Als je dus een Pak suiker aan een balkje van 1 meter hangt, oefen je een kracht uit van 10 Nm, houd het balkje dus aan de andere kant vast om te voelen hoeveel kracht dat is.
480 Nm, is dus alsof er 48 pakken suiker aan een balkje van 1 meter hangen, hang eens een paar flessen water aan het balkje, die wegen 1,5 kilo, dus met 3 flessen heb je 45 Nm, dat is al een behoorlijke kracht, vind je ook niet? š
Je Golfje heeft dus bij xxxx toeren meer dan tien keer die kracht.
Hoe hoger dat getal, en hoe lager de toeren die erbij horen, hoe meer trekkracht het voertuig heeft, en hoe makkelijker het vanuit stilstand op gang komt.
Hallo, ik heb net een BMW R80 rt gekocht. Er staat dat het max koppel 4000 toeren is. Ik ben een leek! Betekent dit dat ik altijd het beste bij 4000 toeren kan overschakelen of juist 2500 toeren? En mag ik dan nog wel boven de 4000 toeren rijden?
Graag (simpel) uw advies a,u.b
Alvast mijn dank,
Erwin
Het is inderdaad een verwarrende term!
Het betekent dat jouw motor z’n hoogste koppel haalt bij 4000 toeren.
Het “rode” gebied, waar je niet boven mag komen, ligt dan altijd hoger.
Alleen als je een stoplichtsprintje wilt doen zul je in de praktijk opschakelen rond dat toerengebied waar je het maximaal koppel haalt, maar bij rustig rijden schakel je over het algemeen al bij een lager toerental op. Zorg wel dat de motor altijd mooi rond loopt, dat hij dus niet gaat smoren of erger nog bokken/schudden.
Ik weet niet precies hoe dat zit bij een R80RT, maar 3500 klinkt me als een heel aannemelijk gebied om bij die motor op te schakelen.
Sylvia
En voor er verwarring ontstaat, max. koppel, betekent dat het maximale koppel bij dat toerental gehaald word, het is het toerental waar de motor de meeste energie uit zijn benzine haalt *per slag* het zuinigste loopt je motor dus in de hoogste versnelling bij het toerental waar je koppel maximaal is.
Eigenlijk als je zo snel mogelijk wilt vooruitkomen trek je je motor door tot max.vermogen (vaak zo’n 750 a 1000 toeren voor het rode gebied) dan schakel je zodat je als de bak goed bij de vermogensontwikkeling past, je in de volgende versnelling bi of net boven het toerental van maximaal koppel uitkomt.
Ernst
met het volgende stukje tekst ben ik het NIET eens. Jammer, de rest van de uitleg is erg duidelijk.
‘Als je een trap oploopt, verricht je arbeid, doordat je je eigen gewicht omhoog zeult. Hoe snel je die trap op kan lopen bepaalt je vermogen (in combinatie met de lengte van de trap en je gewicht, die bepalen hoeveel arbeid je verricht).
De lengte van de trap heeft weliswaar met arbeid te maken maar volgens mij nu juist NIET met vermogen.
Dat staat er dan ook precies, het stukje tussen haken gaat heel duidelijk over Arbeid š
Hoe snel je de trap oploopt word bepaald door drie factoren (of vier als je de hellingshoek meeneemt) je vermogen, dus hoe snel je 1 trede kunt doen, je gewicht en de lengte van de trap.
Neemt je vermogen toe ben je sneller boven, maar wordt de trap langer, of jij zwaarder, dan duurt het langer, ondanks toegenomen vermogen…
Mischien kun je nog iets meer vertellen hoe een motor is ingericht om deze koppelkromme te beinvloeden, in dit geval heb je het over lange en korte-slag motoren, en wat die termen in houden.
Op deze mannier kun je ook veelgebruikte termen als Newton/Meter uitleggen voor een completere uitleg vor de rest is het best een goede uitleg.
En mischien zoals gerben zei een paar plaatjes of animaties.
Pim
Wat extra illustratief zou kunnen werken is een combinatie van grafiekjes en typische motoren met beschrijving van weggedrag. Zo kan je dan wat gevoel ontwikkelen voor snelle interpretatie van fabrieksinformatie.
Hoe zien de grafieken er ongeveer uit van een typische toermotor, een typische racemotor en een typische off-the-road?
Gerben
Goede uitleg.
Een 4 cil lijnmotor vergelijken met een V2 motor. Gelijke cil inhoud en vermogen. Welk heeft de vlakste koppelkromme? Ik denk aan Suzuki Vstrom 750 en bv. Honda.750 CBR.
Dat is helaas zo niet te zeggen, want dat hangt ook weer heel erg af van de keuzes van de fabrikant, moet het een sportieve motor zijn, of eentje om mee te toeren.
De V-Strom is wel de meest logische verdachte van een vlakke koppelkromme, maar er zijn ook 650 Twin’s zoals de SV (zelfde blok immers) waar de fabrikant ervoor gekozen heeft om hem juist in de wat hogere toeren fruitiger te laten zijn.
oke snap het wel een beetje nu
maar ik heb bijvoorbeeld een diesel gezien een golf 4 1.9 en die heeft een koppel van 480Nm
wat wil die 480 zeggen dan?
en heeft 180 pk
is het NM beter als die hoger is of lager?
wil gewoon weten wat het getal zegt want dat snap ik niet?
mvg Ricardo
Het getal zegt dat je 480 Newton Meter ter beschikking hebt aan de krukas bij xxxx toeren.
Wat *is* een Nm of Newton Meter?
Het is de kracht die je met een hefboom van 1 meter op een object uitoefent met 1 Newton.
Wat is dan een Newton? ; de kracht die een Massa van 1 kilogram een versnelling geeft van 1 m/sĀ²
Okee dat is onbegrijpelijk, want de kilogram word door de zwaartekracht met een “virtuele” versnelling van 9,8m/sĀ² aangetrokken.
Het is wetenschappelijk niet zo netjes, maar voor het begrip wel zo makkelijk als we de Kilogram zoals we die op aarde kennen, die van het Pak Suiker, af te ronden op 10N.
Als je dus een Pak suiker aan een balkje van 1 meter hangt, oefen je een kracht uit van 10 Nm, houd het balkje dus aan de andere kant vast om te voelen hoeveel kracht dat is.
480 Nm, is dus alsof er 48 pakken suiker aan een balkje van 1 meter hangen, hang eens een paar flessen water aan het balkje, die wegen 1,5 kilo, dus met 3 flessen heb je 45 Nm, dat is al een behoorlijke kracht, vind je ook niet? š
Je Golfje heeft dus bij xxxx toeren meer dan tien keer die kracht.
Hoe hoger dat getal, en hoe lager de toeren die erbij horen, hoe meer trekkracht het voertuig heeft, en hoe makkelijker het vanuit stilstand op gang komt.
Dat is de meest begrijpelijke uitleg die ik al heb gehoord over koppel. Je zou een boek “moto physics for dummies” moeten uitbrengen Ernst š
Sektor
Hallo, ik heb net een BMW R80 rt gekocht. Er staat dat het max koppel 4000 toeren is. Ik ben een leek! Betekent dit dat ik altijd het beste bij 4000 toeren kan overschakelen of juist 2500 toeren? En mag ik dan nog wel boven de 4000 toeren rijden?
Graag (simpel) uw advies a,u.b
Alvast mijn dank,
Erwin
Het is inderdaad een verwarrende term!
Het betekent dat jouw motor z’n hoogste koppel haalt bij 4000 toeren.
Het “rode” gebied, waar je niet boven mag komen, ligt dan altijd hoger.
Alleen als je een stoplichtsprintje wilt doen zul je in de praktijk opschakelen rond dat toerengebied waar je het maximaal koppel haalt, maar bij rustig rijden schakel je over het algemeen al bij een lager toerental op. Zorg wel dat de motor altijd mooi rond loopt, dat hij dus niet gaat smoren of erger nog bokken/schudden.
Ik weet niet precies hoe dat zit bij een R80RT, maar 3500 klinkt me als een heel aannemelijk gebied om bij die motor op te schakelen.
Sylvia
En voor er verwarring ontstaat, max. koppel, betekent dat het maximale koppel bij dat toerental gehaald word, het is het toerental waar de motor de meeste energie uit zijn benzine haalt *per slag* het zuinigste loopt je motor dus in de hoogste versnelling bij het toerental waar je koppel maximaal is.
Eigenlijk als je zo snel mogelijk wilt vooruitkomen trek je je motor door tot max.vermogen (vaak zo’n 750 a 1000 toeren voor het rode gebied) dan schakel je zodat je als de bak goed bij de vermogensontwikkeling past, je in de volgende versnelling bi of net boven het toerental van maximaal koppel uitkomt.
Ernst
met het volgende stukje tekst ben ik het NIET eens. Jammer, de rest van de uitleg is erg duidelijk.
‘Als je een trap oploopt, verricht je arbeid, doordat je je eigen gewicht omhoog zeult. Hoe snel je die trap op kan lopen bepaalt je vermogen (in combinatie met de lengte van de trap en je gewicht, die bepalen hoeveel arbeid je verricht).
De lengte van de trap heeft weliswaar met arbeid te maken maar volgens mij nu juist NIET met vermogen.
GĆ© Trouw
Dat staat er dan ook precies, het stukje tussen haken gaat heel duidelijk over Arbeid š
Hoe snel je de trap oploopt word bepaald door drie factoren (of vier als je de hellingshoek meeneemt) je vermogen, dus hoe snel je 1 trede kunt doen, je gewicht en de lengte van de trap.
Neemt je vermogen toe ben je sneller boven, maar wordt de trap langer, of jij zwaarder, dan duurt het langer, ondanks toegenomen vermogen…
Dit is het eerste duidelijke verhaal over koppel en vermogen dat ik op internet heb gelezen.
Franco
Prima uitleg! Verder ben ik erg enthousiast over jullie site.
Motorgroet, Ad.
een heel mooie en simpele uitleg voor iedereen te bevatten.
Koos van Rijn
Mooie uitleg, nu snap ik het.. wist nooit wat het betekende koppel en rpmm:P
thx
Badcat
Mischien kun je nog iets meer vertellen hoe een motor is ingericht om deze koppelkromme te beinvloeden, in dit geval heb je het over lange en korte-slag motoren, en wat die termen in houden.
Op deze mannier kun je ook veelgebruikte termen als Newton/Meter uitleggen voor een completere uitleg vor de rest is het best een goede uitleg.
En mischien zoals gerben zei een paar plaatjes of animaties.
Pim
Er zijn dus duidelijk aanvullingen gewenst š
We zullen het op ons (erg lange!) to-do-lijstje zetten!
Zeker goede uitleg
Wat extra illustratief zou kunnen werken is een combinatie van grafiekjes en typische motoren met beschrijving van weggedrag. Zo kan je dan wat gevoel ontwikkelen voor snelle interpretatie van fabrieksinformatie.
Hoe zien de grafieken er ongeveer uit van een typische toermotor, een typische racemotor en een typische off-the-road?
Gerben
Goede uitleg.
Een 4 cil lijnmotor vergelijken met een V2 motor. Gelijke cil inhoud en vermogen. Welk heeft de vlakste koppelkromme? Ik denk aan Suzuki Vstrom 750 en bv. Honda.750 CBR.
Jaap
Dat is helaas zo niet te zeggen, want dat hangt ook weer heel erg af van de keuzes van de fabrikant, moet het een sportieve motor zijn, of eentje om mee te toeren.
De V-Strom is wel de meest logische verdachte van een vlakke koppelkromme, maar er zijn ook 650 Twin’s zoals de SV (zelfde blok immers) waar de fabrikant ervoor gekozen heeft om hem juist in de wat hogere toeren fruitiger te laten zijn.