Onderaan is een formulier om commentaar toe te voegen.
Tsja, nieuwe band, maar welke bandenspanning?
24 reacties op “Reacties op Bandenspanning”
Ik heb net nieuwe banden op mijn honda 750 seven fifty laten zetten, echte michelin pilot road 3. Dit was natuurlijk nodig omdat ze versleten waren, maar de achterband was in het midden ook wat meer versleten (lees vlakker)
Nu reed ik met de vorige banden (ook michelin) op 2.5 bar voor en achter (volgens het instructie boekje), dit reed best lekker.
Toen ik de motor vandaag ophaalde bij de garage heb ik nog even na gevraagd hoeveel druk er in de banden moest, volgens de monteur was dat voor 2.5 en achter 2.9. volgens hem was de ronding van mijn achterband ook wat afgevlakt doordat de druk te laag was en hij hierdoor in het midden wat meer slijt.
Op deze nieuwe banden staat dat er 42 psi cold (=3.0 bar), wat is nu wijsheid 2.5-2.5, 2.5-2.9 of hetgeen wat op de band staat?
Het wordt tijd voor een spellingschecker in Notepad++ 馃槈
Als ik de pagina in het Engels ga vertalen (ooit) zal ik er op proberen te letten; dan vind ik ze misschien.
Een hogere/te hoge bandenspanning geeft een verhoogde slijtage van het loopvlak door het verkleinde contactoppervlak met de ondergrond.(verhoogde lokale druk) Dit zal vast een paar centen op een tank schelen maar:
Ga je voor dit lagere benzineverbruik OF voor iets meer comfort, meer grip en veiligheid door een groter contactoppervlak met de weg, hierdoor een snellere opwarming van het rubber en een minder snelle slijtage van de band? Een minder snel slijtende band zal financieel meer voordeel opleveren dan het relatieve kleine voordeel van een lager benzineverbruik bij een hogere bandenspanning.
Pierreke
Dat is maar ten dele waar, want een zachte band kost niet alleen meer energie, maar zal zeker in de zomer ook nog eens makkelijk oververhitten, en dan weg gaan smeren, vooral banden die in de winter lekker grip bieden zoals Bridgestones hebben daar last van.
En ook qua slijtage kan het dan juist negatief werken, vooral voorbanden slijten dan juist heel erg aan de zijkanten, waardoor je ene vreemd spitse voorband krijgt, die het sturen heel erg nadelig gaat beinvloeden.
Niet te hard, maar ook niet te zacht, gewoon precies goed !
Een zachte band kan ook nog eens een heel erg zwabberend effect geven in bochten, merk je dus dat bochten raar beginnen aan te voelen, check dan als eerste je bandenspanning eens, ken iemand die nogal eens met maar 1,5 atm bij de pomp aankomt 馃槈
Deze site is helder en eenvoudig te lezen en te begrijpen. Wel had ik verwacht een tabel te vinden met de meest voorkomende banden met daarbij de advies bandenspanningen.
Kort en goed, een leerzame pagina.
Cor Jansen
Tsja dat gaat eenvoudigweg niet, is namelijk afhankelijk van gewicht balans en rijgedrag van de motor.
Onder de ene motor moet exact dezelfde band harder dan wel zachter dan op een andere motor om een soepel en toch stabiel weggedrag te geven. Zelfs de instructieboekjes van de motor zelf geven slechts een indicatie die alleen van toepassing is op de standaard band van de motor.
Je kunt verloopnippels kopen, die je er even opschroeft om een hoekje aan je ventiel te krijgen, niet vergeten om die er weer af te halen..
En je kunt er een haaks ventiel in laten plaatsen, maar vaak is het mogelijk om de stang door de schijf heen te steken en zo wel bij het ventiel te komen..
Rijdt nu ca 3 mnd met voor 2.2 en achter 2.1 gelezen bij bandentest op cirquit. Daarnaast heb ik de voorveerspanning op 120 kg staan en achter olie op max en veerspanning op midden. Motor is zeer prettig in handelbaarheid en heb veel grip (bmw k 1200 GT 2005)
Pieter Beumer
Hallo, op welke spanning zet je de banden bij vrij rijden op circuit , wetende dat een sessie 20 minuten duurt en de standaard spanning respektievelijk 2.5 en 2.8 bar is op mijn bmw f800 s met bridgestone bt 016 banden .
Alvast bedankt.
Dirk Firquet
Tsja, daar is geen eenduidig antwoord op te geven, dat hangt immers helemaal af van welk circuit, en nog veel belangrijker, de temperatuur van het wegdek, immers hoe kouder het asfalt, hoe lager de druk in je banden mag zijn, en omgekeerd hoe heter het asfalt, zeker als de zon er vol op staat te branden, hoe hoger je de druk moet kiezen, omdat anders je band zal oververhitten, rijd je er mooie fijne rulletjes aan is de spanning goed, gaat ie echt klonten maken is de druk te laag.
Je zult in ieder geval een hogere druk moeten kiezen dan je normaliter op de weg gebruikt, omdat je uit de natuur van het spelletje en de veel hogere grip van circuit asfalt, de band veel meer laat vervormen, waardoor ie sowieso al veel meer interne wrijvings warmte opwekt…
Hallo Dirk,
Ik vertoef regelmatig op het circuit en daar houdt men als richtlijn aan voor 2.1 en achter 1.9 bar. Je leest het goed, voor m茅茅r druk dan achter.
Een gegeven is dat bij ongeveer ieder 10掳C temperatuurtoename de druk in de band 0.1 bar toeneemt. Op het circuit kunnen de bandentemperaturen oplopen tot boven de 80掳C! Dus als je geen lucht aflaat zal de temperatuur makkelijk de 3 bar overschrijden wat weer een kleiner contactvlak tot gevolg heeft met alle risico’s van dien. Is het meer een kennismaking met het circuit en gaat het allemaal niet z贸 snel dan zijn de net genoemde waarden niet representatief en kies je de gulden middenweg. Vergeet niet, als je naar huis gaat, de banden weer op druk te brengen…
Henry
Dat hangt weer heel erg van het circuit en de bandensoort af, met gewone wegbanden moet je erg oppassen met zo’n lage druk in de achterband, ten eerste gaat het erg zwalken als ie nog niet warm is, en hij zal zeker met het weer van afgelopen dagen oververhit raken.
De temperatuur van een zachte band zal immers veel sneller oplopen dan van een hard opgepompte, omdat die minder vervormt (en daar komt die warmte vandaan immers)
Ook zal je achterband daar excessief van slijten…
Bij de zoektocht naar een Moto Guzzi V50 Nato stonden er bij 茅茅n exemplaar 2 looprichtingpijlen op de (oude, vol barstjes; dot 303) voorband. Deze duiden op het gebruik als achterband dan wel als voorband.
Ik begrijp niet hoe dit technisch werkt, ik ging er altijd van uit dat een band maar 1 looprichting heeft.
Weten jullie dit?
Peter
Ja, het is eigenlijk heel eenvoudig, het gaat om het profiel en het onderliggende karkas. Dat zit zo in elkaar dat het kracht in aandrijvende richting over kan brengen, en dan het water optimaal afvoeren, en optimale grip geeft.
Het achterwiel word door de motor aangedreven, maar het voorwiel wordt aangedreven door het wegdek, precies andersom dus.
Vandaar die twee pijltjes, zodat een daarvoor constructief ingerichte band zowel achter als voor gebruikt kan worden.
De Mulhacen heeft dat bijvoorbeeld nog steeds, komt nog uit de tijd dat de kredieten nog niet aan alle bomen hingen, en mensen dus zo zuinig mogelijk met hun banden wilden doen: twee 18-inch wielen, en je kunt de voorband als ie minder wordt vervangen en aan de achterkant oprijden, net zoals je dat bij auto’s doet.
Goed stukje maar….waarom adviseer je om in je instruktie boekje te kijken als er op de zijkant van je banden de druk staat die de fabrikant voor dat type band opgeeft?
bv michelin houd voor de Pilot Power en Pilot Road 2,9 voor en achter aan! Yamaha geeft op voor 2,5 en achter 2,9 voor mijn MT01. Nou, dan zeg mij maar eens wat ik moet aanhouden; ik hou me aan de voorschriften van Michelin.
Wat is nu wijsheid????
Paul Cuppens
Zelf voelen, en aanpassen zoals beschreven…
Die waarde van meneer Michelin is maar een richtlijn, en vaak staat op de band zelfs alleen de maximum druk, en daarmee kun je echt niet veilig de weg op; die is veel te hoog.
Want een MT-01 is veel zwaarder dan een R-1 die op dezelfde banden staat, en dus heeft de MT-01 een hogere druk nodig bij dezelfde rijstijl.
Je kunt dus zoals beschreven geen vaste waardes opgeven, immers, alles is afhankelijk van soort gebruik, temperatuur, weersomstandigheden ondergrond en niet te vergeten het gewicht van motor, berijder en eventuele achteropzitter en bagage.
In de winter, met temperatuur om het vriespunt, kun je maar beter op “lage” druk rijden.
Beste Paul, de reaktie van Ernst en Sylvia isjuist. De opgegeven bandenspaning op de BAND, is de maximale spanning bij maximale belasting.
Bij solo-gebruik zal deze spanning dus veel te hoog zijn en heb je een “springerige” fiets. Dat is niet lekker om mee te rijden en de veilgheid is hiermee ook niet gediend.
Dus, toch maar in het instruktieboekje kijken voor de juiste spanning.
Fabrieksopgaves zijn meestal 2.5 v贸贸r en 2.9 achter. Ik rijd echter al jaren met 2.3 v贸贸r en 2.5 achter,
voldoende druk voor stabiliteit en net iets meer contact en “feeling” met het wegdek, ook bij hogere snelheden.
Ik heb net nieuwe banden op mijn honda 750 seven fifty laten zetten, echte michelin pilot road 3. Dit was natuurlijk nodig omdat ze versleten waren, maar de achterband was in het midden ook wat meer versleten (lees vlakker)
Nu reed ik met de vorige banden (ook michelin) op 2.5 bar voor en achter (volgens het instructie boekje), dit reed best lekker.
Toen ik de motor vandaag ophaalde bij de garage heb ik nog even na gevraagd hoeveel druk er in de banden moest, volgens de monteur was dat voor 2.5 en achter 2.9. volgens hem was de ronding van mijn achterband ook wat afgevlakt doordat de druk te laag was en hij hierdoor in het midden wat meer slijt.
Op deze nieuwe banden staat dat er 42 psi cold (=3.0 bar), wat is nu wijsheid 2.5-2.5, 2.5-2.9 of hetgeen wat op de band staat?
2.5 voor en 2.9 achter proberen, en bekijken hoe dat bevalt, zou ik zeggen.
Ontzettend duidelijk,helaas zijn er wat storende schrijffoutjes, maar voor de beginnende motorrijder een heel goede instructiepagina.
Menno Veld
Het wordt tijd voor een spellingschecker in Notepad++ 馃槈
Als ik de pagina in het Engels ga vertalen (ooit) zal ik er op proberen te letten; dan vind ik ze misschien.
Een hogere/te hoge bandenspanning geeft een verhoogde slijtage van het loopvlak door het verkleinde contactoppervlak met de ondergrond.(verhoogde lokale druk) Dit zal vast een paar centen op een tank schelen maar:
Ga je voor dit lagere benzineverbruik OF voor iets meer comfort, meer grip en veiligheid door een groter contactoppervlak met de weg, hierdoor een snellere opwarming van het rubber en een minder snelle slijtage van de band? Een minder snel slijtende band zal financieel meer voordeel opleveren dan het relatieve kleine voordeel van een lager benzineverbruik bij een hogere bandenspanning.
Pierreke
Dat is maar ten dele waar, want een zachte band kost niet alleen meer energie, maar zal zeker in de zomer ook nog eens makkelijk oververhitten, en dan weg gaan smeren, vooral banden die in de winter lekker grip bieden zoals Bridgestones hebben daar last van.
En ook qua slijtage kan het dan juist negatief werken, vooral voorbanden slijten dan juist heel erg aan de zijkanten, waardoor je ene vreemd spitse voorband krijgt, die het sturen heel erg nadelig gaat beinvloeden.
Niet te hard, maar ook niet te zacht, gewoon precies goed !
Een zachte band kan ook nog eens een heel erg zwabberend effect geven in bochten, merk je dus dat bochten raar beginnen aan te voelen, check dan als eerste je bandenspanning eens, ken iemand die nogal eens met maar 1,5 atm bij de pomp aankomt 馃槈
Goeie info!
Dinie
Deze site is helder en eenvoudig te lezen en te begrijpen. Wel had ik verwacht een tabel te vinden met de meest voorkomende banden met daarbij de advies bandenspanningen.
Kort en goed, een leerzame pagina.
Cor Jansen
Tsja dat gaat eenvoudigweg niet, is namelijk afhankelijk van gewicht balans en rijgedrag van de motor.
Onder de ene motor moet exact dezelfde band harder dan wel zachter dan op een andere motor om een soepel en toch stabiel weggedrag te geven. Zelfs de instructieboekjes van de motor zelf geven slechts een indicatie die alleen van toepassing is op de standaard band van de motor.
graag wil ik weten wat de bandenspanning moeten zijn met normale belading ( bestuurder, 10 kg bagage) voor een gtr 1000
Jelmer
Hoi Jelmer,
Vind je dit niet in het onderhoudsboekje? Dat is namelijk de meest betrouwbare informatie voor jouw specifieke motor en bandentype.
Sektor
Met de spanningsmeters bij benzinepompen kan ik niet bij de achterband. Wat nu?
Ruud
Je kunt verloopnippels kopen, die je er even opschroeft om een hoekje aan je ventiel te krijgen, niet vergeten om die er weer af te halen..
En je kunt er een haaks ventiel in laten plaatsen, maar vaak is het mogelijk om de stang door de schijf heen te steken en zo wel bij het ventiel te komen..
Rijdt nu ca 3 mnd met voor 2.2 en achter 2.1 gelezen bij bandentest op cirquit. Daarnaast heb ik de voorveerspanning op 120 kg staan en achter olie op max en veerspanning op midden. Motor is zeer prettig in handelbaarheid en heb veel grip (bmw k 1200 GT 2005)
Pieter Beumer
Hallo, op welke spanning zet je de banden bij vrij rijden op circuit , wetende dat een sessie 20 minuten duurt en de standaard spanning respektievelijk 2.5 en 2.8 bar is op mijn bmw f800 s met bridgestone bt 016 banden .
Alvast bedankt.
Dirk Firquet
Tsja, daar is geen eenduidig antwoord op te geven, dat hangt immers helemaal af van welk circuit, en nog veel belangrijker, de temperatuur van het wegdek, immers hoe kouder het asfalt, hoe lager de druk in je banden mag zijn, en omgekeerd hoe heter het asfalt, zeker als de zon er vol op staat te branden, hoe hoger je de druk moet kiezen, omdat anders je band zal oververhitten, rijd je er mooie fijne rulletjes aan is de spanning goed, gaat ie echt klonten maken is de druk te laag.
Je zult in ieder geval een hogere druk moeten kiezen dan je normaliter op de weg gebruikt, omdat je uit de natuur van het spelletje en de veel hogere grip van circuit asfalt, de band veel meer laat vervormen, waardoor ie sowieso al veel meer interne wrijvings warmte opwekt…
Hallo Dirk,
Ik vertoef regelmatig op het circuit en daar houdt men als richtlijn aan voor 2.1 en achter 1.9 bar. Je leest het goed, voor m茅茅r druk dan achter.
Een gegeven is dat bij ongeveer ieder 10掳C temperatuurtoename de druk in de band 0.1 bar toeneemt. Op het circuit kunnen de bandentemperaturen oplopen tot boven de 80掳C! Dus als je geen lucht aflaat zal de temperatuur makkelijk de 3 bar overschrijden wat weer een kleiner contactvlak tot gevolg heeft met alle risico’s van dien. Is het meer een kennismaking met het circuit en gaat het allemaal niet z贸 snel dan zijn de net genoemde waarden niet representatief en kies je de gulden middenweg. Vergeet niet, als je naar huis gaat, de banden weer op druk te brengen…
Henry
Dat hangt weer heel erg van het circuit en de bandensoort af, met gewone wegbanden moet je erg oppassen met zo’n lage druk in de achterband, ten eerste gaat het erg zwalken als ie nog niet warm is, en hij zal zeker met het weer van afgelopen dagen oververhit raken.
De temperatuur van een zachte band zal immers veel sneller oplopen dan van een hard opgepompte, omdat die minder vervormt (en daar komt die warmte vandaan immers)
Ook zal je achterband daar excessief van slijten…
Bij de zoektocht naar een Moto Guzzi V50 Nato stonden er bij 茅茅n exemplaar 2 looprichtingpijlen op de (oude, vol barstjes; dot 303) voorband. Deze duiden op het gebruik als achterband dan wel als voorband.
Ik begrijp niet hoe dit technisch werkt, ik ging er altijd van uit dat een band maar 1 looprichting heeft.
Weten jullie dit?
Peter
Ja, het is eigenlijk heel eenvoudig, het gaat om het profiel en het onderliggende karkas. Dat zit zo in elkaar dat het kracht in aandrijvende richting over kan brengen, en dan het water optimaal afvoeren, en optimale grip geeft.
Het achterwiel word door de motor aangedreven, maar het voorwiel wordt aangedreven door het wegdek, precies andersom dus.
Vandaar die twee pijltjes, zodat een daarvoor constructief ingerichte band zowel achter als voor gebruikt kan worden.
De Mulhacen heeft dat bijvoorbeeld nog steeds, komt nog uit de tijd dat de kredieten nog niet aan alle bomen hingen, en mensen dus zo zuinig mogelijk met hun banden wilden doen: twee 18-inch wielen, en je kunt de voorband als ie minder wordt vervangen en aan de achterkant oprijden, net zoals je dat bij auto’s doet.
Goed stukje maar….waarom adviseer je om in je instruktie boekje te kijken als er op de zijkant van je banden de druk staat die de fabrikant voor dat type band opgeeft?
bv michelin houd voor de Pilot Power en Pilot Road 2,9 voor en achter aan! Yamaha geeft op voor 2,5 en achter 2,9 voor mijn MT01. Nou, dan zeg mij maar eens wat ik moet aanhouden; ik hou me aan de voorschriften van Michelin.
Wat is nu wijsheid????
Paul Cuppens
Zelf voelen, en aanpassen zoals beschreven…
Die waarde van meneer Michelin is maar een richtlijn, en vaak staat op de band zelfs alleen de maximum druk, en daarmee kun je echt niet veilig de weg op; die is veel te hoog.
Want een MT-01 is veel zwaarder dan een R-1 die op dezelfde banden staat, en dus heeft de MT-01 een hogere druk nodig bij dezelfde rijstijl.
Je kunt dus zoals beschreven geen vaste waardes opgeven, immers, alles is afhankelijk van soort gebruik, temperatuur, weersomstandigheden ondergrond en niet te vergeten het gewicht van motor, berijder en eventuele achteropzitter en bagage.
In de winter, met temperatuur om het vriespunt, kun je maar beter op “lage” druk rijden.
Beste Paul, de reaktie van Ernst en Sylvia isjuist. De opgegeven bandenspaning op de BAND, is de maximale spanning bij maximale belasting.
Bij solo-gebruik zal deze spanning dus veel te hoog zijn en heb je een “springerige” fiets. Dat is niet lekker om mee te rijden en de veilgheid is hiermee ook niet gediend.
Dus, toch maar in het instruktieboekje kijken voor de juiste spanning.
Fabrieksopgaves zijn meestal 2.5 v贸贸r en 2.9 achter. Ik rijd echter al jaren met 2.3 v贸贸r en 2.5 achter,
voldoende druk voor stabiliteit en net iets meer contact en “feeling” met het wegdek, ook bij hogere snelheden.