Onderaan is een formulier om commentaar toe te voegen.
Hoe zou hij rijden…?
16 reacties op “Reacties op Frame Geometrie”
Vanuit natuurkundig oogpunt kan ik de verklaring over de remcapaciteiten niet geheel plaatsen. Als er minder gewichtsverplaatsing is bij motoren met grotere naloop, werken de remmen op het voorwiel zoals geschreven minder effectief, vanwege minder neerwaartse druk. Dit betekent echter wel, dat er meer neerwaartse druk op het acherwiel staat, waardoor de achterrem effectiever werkt. De som van de neerwaartse belasting op voor- en achterwiel blijft constant; deze komt overeen met de zwaartekracht. Als je beide remmen effectief bedient, zou de mate van gewichtsverplaatsing dus niet uitmaken voor de theoretische remcapaciteit.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat minder gewichtsverplaatsing beter is, omdat de frictiecoefficient tussen band en wegdek afneemt bij hogere belasting (dit geldt voor autobanden, weet niet of dit op dezelfde manier voor motoren geldt).
Remmen met het voorwiel is veel effectiever dan remmen met het achterwiel.
Probeer het maar eens, desnoods op de fiets: remmen met alleen de voorkant, of remmen met alleen de achterkant.
Uit de link blijkt dat ‘pitching’ limiterend kan zijn voor de maximale remvertraging. Gewicht naar achter verplaatsen geeft dan kortere stopafstand. Een cruiser met goede remmen kan dus harder remmen dan een sportmotor, die kan niet zo hard remmen omdat ie anders over de kop gaat
Ik lees veel van de artikelen op deze site, en zie dat reacties vaak al jaren oud zijn. Ik wil alleen maar zeggen dat ook anno 2018 jullie content nog erg gewaardeerd wordt. Dit is precies de informatie waar ik als beginnend motorrijder naar op zoek ben. Hartelijk dank daarvoor!
Inderdaad een hele goede site. Het is ook goed dat er verschillende tegengestelde meningen aan bod mogen komen. Dat geeft meer kans op een bredere kijk en dat is altijd welkom. Zeker in de motorwereld, waar uitzinnig genot jammer genoeg dikwijls samenvalt met waanzinnig gevaar. We kunnen niet genoeg ervaring delen, vind ik. Zelf ben ik een beginnend motorrijder (een jaartje nu) en heb zo’n 5000 km op m’n Kawa VN800 gereden. Bij goed en slecht weer. Ik moet bekennen dat ik er intens van geniet maar ook al twee keer ben gevallen, waarvan één echte schuiver bij regenweer. Daar zijn zowel m’n motor als ikzelf zonder echte grote schade uitgekomen. Toch ben ik bij regenweer een stuk banger geworden, want hij gaat toch echt verrassend snel onderuit bij het remmen. Dat zijn zaken die je niet echt aangeleerd krijgt bij de rijschool, vind ik. Net voor al dat soort informatie is deze site erg goed. Laat die tips maar komen.
Nogmaals gefeliciteerd.
Rudi
Het is inderdaad erg vervelend om onderuit te gaan bij nat weer: je houdt nog heel lang een erg vervelend gevoel bij nat wegdek (weet ik helaas ook uit ervaring).
Mooie site. Jullie hebben je écht verdiept in de materie en informatie gewonnen bij mensen met specialistische achtergrondkennis. En hier jullie kennis kort en bondig, zonder tierelantijnen weergegeven. Fijne site.
Het is voor alle (beginnende) moterrijders belangrijk om te weten dat vooral na een korte regenbui na warm weer, zéér voorzichtig gereden dient te worden.
Op de meest normale plekken op straat ontstaan levengevaarlijke situaties doordat het water op het ingevette asfalt, als een film blijft liggen. (Ik mag dan ook pompend te remmen, met afwisselend voor en achterrem.)
Misschien mag de crossmotor in Nederland, voor de veiligheid, populairder.
Paul
Hallo, naar mijn mening wordt de allroad wel erg ouderwets en negatief beschreven;
‘voorlopers van allroads: het zijn road-motoren die geschikt zijn gemaakt voor offroad, onder andere door een hoog geplaatste uitlaat’
* Bespreek aub. de allroad van nu!
‘niet handig voor een allroad. De langere veerwegen zorgen sowieso al voor meer beweging’
‘Is dat niet het geval, dan “dweilen” ze door de bocht, alsof de achterkant pas na een poosje doorheeft waar de voorkant is gebleven.’
* Ben je niet in de war met een crossmotor?
‘Bij allroads zie je relatief smalle banden. Wendbaarheid is van groot belang, en ook motoren die rechtuit door het zand kunnen ploegen hebben meer aan smallere banden.’
* Smalle banden? 🙂 2010, geen verder commentaar.
‘Met allroads kun je eenzelfde soort problemen met remmen krijgen als met cruisers. In dit geval is het gevaar de vering.’
* ruim 100km/h vol in de ankers MET ABS, problemen?
nee echt niet, remmen in de bocht zelfs geen punt!
Er wordt constant gesproken over in het zand en negatieve kanten, terwijl de meeste allroads van tegenwoordig zeer uitstekende weg motoren zijn en ook als zodanig worden gebruikt.
Schrijf het zelfde stuk nog eens na een rit op de BMW GS familie.
Koop gerust een moderne allroad, de meest veelzijdige motorfiets die je kan wensen!
Ik hoop dat jullie de omschrijving van de motoren snel aanpassen. mensen die dit lezen durven met goed fatsoen geen allroad meer te kopen.
Dank voor jullie aandacht.
Anoniem
Sorry?
We rijden al 15 jaar GS, maar zijn niet blind voor de inherente tekortkomingen van de Allroad, ga eens met een Africa Twin rijden, en reageer dan nog eens 🙂 http://www.sylviastuurman.nl/motor/r1100gs/
Allroad is een algemene omschrijving die de hele lading moet zien te dekken, de GS met zijn telelever vormt een uitzondering, echter is die vergeleken met een gewone wegmotor toch echt een hobbelpaard. Ik snap dat je helemaal verliefd bent op je brommer, echter maakt die liefde wel een weinig blind 😉 (smiley met knipoog)
Ernst
De GS ligt eigenlijk heel dicht aan tegen een toermotor.
Dat is het lastige van categorieën: lang niet alle motoren passen er precies in.
Als je de nieuwe Tenere bekijkt, is dat veel meer een “echte” allroad dan de GS. Onverhard rijden is daar ongelofelijk veel gemakkelijker mee dan met de GS. Zoals ik het zie is de GS is meer kampioen “slechte weggetjes rijden”, waar de Tenere echt letterlijk alle weggetjes lust.
En ik heb nogal wat onverhard gereden met de GS, ik ken de zweetdruppels die dat kost 😉
Sylvia
Mooie site, goeie uitleg. Duidelijk informatie verkregen bij personen met specialistische achtergrond. Een GS wordt een All-road genoemd. Dat is marketing. Het is een sportieve toermotor waarmee je een bospaadje kunt berijden dat niet meer dan iets modderig of los-zanderig mag zijn. Heeft lang niet de all-road kwaliteiten van de africa twin, tenere, laat staan de echte enduros.
Het is een fijne motor die all-road genoemd wordt. Om de zoveel tijd is er een nieuwe hype, en daar is deze er één van. En als het flink duur is willen mensen het hebben en ook automatisch zéér waarderen. Dat is marketing.
En de banden zijn voor zo’n grote en zware motor inderdaad relatief smaller dan die van een sportmotor.
Dank weer voor jullie duidelijke/begrijpelijke uitleg, ben beginnend, 55 jaar en zoekend naar de motor die bij me past. Heerlijk dat er zoveel ervaring gedeeld kan worden, hier heb je veel aan
Mvg.
Jan
Vanuit natuurkundig oogpunt kan ik de verklaring over de remcapaciteiten niet geheel plaatsen. Als er minder gewichtsverplaatsing is bij motoren met grotere naloop, werken de remmen op het voorwiel zoals geschreven minder effectief, vanwege minder neerwaartse druk. Dit betekent echter wel, dat er meer neerwaartse druk op het acherwiel staat, waardoor de achterrem effectiever werkt. De som van de neerwaartse belasting op voor- en achterwiel blijft constant; deze komt overeen met de zwaartekracht. Als je beide remmen effectief bedient, zou de mate van gewichtsverplaatsing dus niet uitmaken voor de theoretische remcapaciteit.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat minder gewichtsverplaatsing beter is, omdat de frictiecoefficient tussen band en wegdek afneemt bij hogere belasting (dit geldt voor autobanden, weet niet of dit op dezelfde manier voor motoren geldt).
Remmen met het voorwiel is veel effectiever dan remmen met het achterwiel.
Probeer het maar eens, desnoods op de fiets: remmen met alleen de voorkant, of remmen met alleen de achterkant.
Voor de fysica: zie https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_and_motorcycle_dynamics#Braking
Uit de link blijkt dat ‘pitching’ limiterend kan zijn voor de maximale remvertraging. Gewicht naar achter verplaatsen geeft dan kortere stopafstand. Een cruiser met goede remmen kan dus harder remmen dan een sportmotor, die kan niet zo hard remmen omdat ie anders over de kop gaat
Hier zie je terug dat sommige harleys erg korte stopafstanden hebben:
https://www.advrider.com/f/threads/recent-bike-test-numbers-braking-distances.1419763/page-3
Ik lees veel van de artikelen op deze site, en zie dat reacties vaak al jaren oud zijn. Ik wil alleen maar zeggen dat ook anno 2018 jullie content nog erg gewaardeerd wordt. Dit is precies de informatie waar ik als beginnend motorrijder naar op zoek ben. Hartelijk dank daarvoor!
Dank je 🙂
De site is inderdaad gelukkig behoorlijk tijdloos!
zelfs in 2020:)
Inderdaad een hele goede site. Het is ook goed dat er verschillende tegengestelde meningen aan bod mogen komen. Dat geeft meer kans op een bredere kijk en dat is altijd welkom. Zeker in de motorwereld, waar uitzinnig genot jammer genoeg dikwijls samenvalt met waanzinnig gevaar. We kunnen niet genoeg ervaring delen, vind ik. Zelf ben ik een beginnend motorrijder (een jaartje nu) en heb zo’n 5000 km op m’n Kawa VN800 gereden. Bij goed en slecht weer. Ik moet bekennen dat ik er intens van geniet maar ook al twee keer ben gevallen, waarvan één echte schuiver bij regenweer. Daar zijn zowel m’n motor als ikzelf zonder echte grote schade uitgekomen. Toch ben ik bij regenweer een stuk banger geworden, want hij gaat toch echt verrassend snel onderuit bij het remmen. Dat zijn zaken die je niet echt aangeleerd krijgt bij de rijschool, vind ik. Net voor al dat soort informatie is deze site erg goed. Laat die tips maar komen.
Nogmaals gefeliciteerd.
Rudi
Het is inderdaad erg vervelend om onderuit te gaan bij nat weer: je houdt nog heel lang een erg vervelend gevoel bij nat wegdek (weet ik helaas ook uit ervaring).
Deze uitleg is idd super duidelijk, ik was nog aan het twijfelen wat ik wilde.
Mooie site. Jullie hebben je écht verdiept in de materie en informatie gewonnen bij mensen met specialistische achtergrondkennis. En hier jullie kennis kort en bondig, zonder tierelantijnen weergegeven. Fijne site.
Dank je!
Het is voor alle (beginnende) moterrijders belangrijk om te weten dat vooral na een korte regenbui na warm weer, zéér voorzichtig gereden dient te worden.
Op de meest normale plekken op straat ontstaan levengevaarlijke situaties doordat het water op het ingevette asfalt, als een film blijft liggen. (Ik mag dan ook pompend te remmen, met afwisselend voor en achterrem.)
Misschien mag de crossmotor in Nederland, voor de veiligheid, populairder.
Paul
Hallo, naar mijn mening wordt de allroad wel erg ouderwets en negatief beschreven;
‘voorlopers van allroads: het zijn road-motoren die geschikt zijn gemaakt voor offroad, onder andere door een hoog geplaatste uitlaat’
* Bespreek aub. de allroad van nu!
‘niet handig voor een allroad. De langere veerwegen zorgen sowieso al voor meer beweging’
‘Is dat niet het geval, dan “dweilen” ze door de bocht, alsof de achterkant pas na een poosje doorheeft waar de voorkant is gebleven.’
* Ben je niet in de war met een crossmotor?
‘Bij allroads zie je relatief smalle banden. Wendbaarheid is van groot belang, en ook motoren die rechtuit door het zand kunnen ploegen hebben meer aan smallere banden.’
* Smalle banden? 🙂 2010, geen verder commentaar.
‘Met allroads kun je eenzelfde soort problemen met remmen krijgen als met cruisers. In dit geval is het gevaar de vering.’
* ruim 100km/h vol in de ankers MET ABS, problemen?
nee echt niet, remmen in de bocht zelfs geen punt!
Er wordt constant gesproken over in het zand en negatieve kanten, terwijl de meeste allroads van tegenwoordig zeer uitstekende weg motoren zijn en ook als zodanig worden gebruikt.
Schrijf het zelfde stuk nog eens na een rit op de BMW GS familie.
Koop gerust een moderne allroad, de meest veelzijdige motorfiets die je kan wensen!
Ik hoop dat jullie de omschrijving van de motoren snel aanpassen. mensen die dit lezen durven met goed fatsoen geen allroad meer te kopen.
Dank voor jullie aandacht.
Anoniem
Sorry?
We rijden al 15 jaar GS, maar zijn niet blind voor de inherente tekortkomingen van de Allroad, ga eens met een Africa Twin rijden, en reageer dan nog eens 🙂
http://www.sylviastuurman.nl/motor/r1100gs/
Allroad is een algemene omschrijving die de hele lading moet zien te dekken, de GS met zijn telelever vormt een uitzondering, echter is die vergeleken met een gewone wegmotor toch echt een hobbelpaard. Ik snap dat je helemaal verliefd bent op je brommer, echter maakt die liefde wel een weinig blind 😉 (smiley met knipoog)
Ernst
De GS ligt eigenlijk heel dicht aan tegen een toermotor.
Dat is het lastige van categorieën: lang niet alle motoren passen er precies in.
Als je de nieuwe Tenere bekijkt, is dat veel meer een “echte” allroad dan de GS. Onverhard rijden is daar ongelofelijk veel gemakkelijker mee dan met de GS. Zoals ik het zie is de GS is meer kampioen “slechte weggetjes rijden”, waar de Tenere echt letterlijk alle weggetjes lust.
En ik heb nogal wat onverhard gereden met de GS, ik ken de zweetdruppels die dat kost 😉
Sylvia
Mooie site, goeie uitleg. Duidelijk informatie verkregen bij personen met specialistische achtergrond. Een GS wordt een All-road genoemd. Dat is marketing. Het is een sportieve toermotor waarmee je een bospaadje kunt berijden dat niet meer dan iets modderig of los-zanderig mag zijn. Heeft lang niet de all-road kwaliteiten van de africa twin, tenere, laat staan de echte enduros.
Het is een fijne motor die all-road genoemd wordt. Om de zoveel tijd is er een nieuwe hype, en daar is deze er één van. En als het flink duur is willen mensen het hebben en ook automatisch zéér waarderen. Dat is marketing.
En de banden zijn voor zo’n grote en zware motor inderdaad relatief smaller dan die van een sportmotor.
Dank weer voor jullie duidelijke/begrijpelijke uitleg, ben beginnend, 55 jaar en zoekend naar de motor die bij me past. Heerlijk dat er zoveel ervaring gedeeld kan worden, hier heb je veel aan
Mvg.
Jan